شناسهٔ خبر: 67130226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

بازارهای مالی اروپا شوکه شدند

پیروزی‌های احزاب راستگرای افراطی در انتخابات پارلمان اروپا بازارهای مالی را شوکه کرد. چنان که با آغاز داد ستدهای روز دوشنبه شاخص‌های سهام از برلین و پاریس گرفته تا مادرید سیر نزولی به خود گرفتند و نرخ تامین مالی در بازار پول افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

انتشار اخبار پیروزی‌های راستگرایان افراطی در انتخابات پارلمان اروپا موجب شد تا در جریان معاملات روز دوشنبه بورس‌های اروپایی، شاخص ۵۰ شرکت برتر منطقه یورو (EURO STOXX ۵۰۰) ۱.۱۷ درصد افت کند و شاخص ۴۰ شرکت برتر بورس فرانسه (CAC ۴۰) هم ۱.۸۷ درصد سقوط کند.

همچنین، شاخص ۴۰ شرکت بزرگ بورس فرانکفورت (DAX) روز دوشنبه ۰.۶۵ درصد و شاخص بورس مادرید (IBEX ۳۵) هم ۰.۷۲ درصد درصد پایین آمد.

نرخ بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله نیز از ۳.۱۰ درصد در پایان معاملات روز جمعه گذشته بازار پول فرانسه به ۳.۱۷ درصد در جریان مبادلات ظهر روز دوشنبه افزایش یافت که نشان از افزایش ریسک تامین مالی کسب و کارها در این کشور است.


در همین حال، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله دولت آلمان نیز نسبت به روز جمعه ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۰.۵۵ درصد رسید.

به باور گروهی از کارشناسان اقتصادی، روی کار آمدن دولت‌های راستگرای افراطی که حامی سیاست‌های اقتصادی ملی‌گرایان و محدوسازی آزادی جریان سرمایه هستند، می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در اروپا را افزایش دهد.

در فرانسه، دومین قدرت اقتصادی اروپا پس از آلمان، حزب راست افراطیِ اجتماع ملی با پیروزی در مقابل ائتلاف مورد حمایت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری، او را ناگزیر به صدور فرمان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام کرد.

سوسیال دموکرات‌ها، حزب صدر اعظم آلمان اولاف شولتس پس از حزب دموکرات مسیحی به طور مشترک با حزب راست افراطیِ آلترناتیو برای آلمان در جایگاه دوم قرار گرفت.

حزب راست افراطی برادران ایتالیا نیز در صدر فهرست احزاب شرکت کننده در انتخابات پارلمان اروپا قرار گرفت. در اسپانیا و بلژیک نیز راستگرایان، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌های حاکم را شکست دادند و در اتریش و هلند نیز راست‌های افراطی صاحب یک پیروزی تاریخی شدند.

نظر شما