شناسهٔ خبر: 67128967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

قاسم محبعلی: مناسبات ما با غرب و تحریم‌های آمریکا، مساله مهم دولت آینده است/ برای رفع بحران توسعه‌نیافتگی به یک «سیاست خارجی همه‌جانبه» نیاز داریم

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- یک دیپلمات پیشین ایران می گوید: برای رفع بحران توسعه نیافتگی به یک سیاست خارجی همه جانبه نیاز داریم تا زمینه ساز جلب سرمایه و باز شدن در های تجارت خارجی باشد در غیر این صورت وضعیت ایران بهتر از 3 سال گذشته نخواهد بود چیزی عوض نمی شود و مردم فشار های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بیشتری را تحمل می کنند.

آقای قاسم محبعلی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات پیش رو مهمترین چالش های سیاست خارجی ایران چیست و رییس جمهور آینده در برابر این چالش ها چه راهکار هایی باید در نظر بگیرد؟ با توجه به موقعیت منطقه ای ایران چه مسائلی پیش روی منتخب آینده است؟ اظهار داشت: رییس جمهور در سیاست خارجی تصمیم ساز نیست و بیشتر پیگیر و مجری سیاست هایی است که به دولت و به رییس جمهور ابلاغ می شود. تجربه دولت اصلاحات نشان می دهد که دولت هایی که بر سر کار آمده اند در تخریب سیاست ها نقش داشتند ولی توانایی بازسازی سیاست ها را نداشتند حتی دولت آقای روحانی نتوانست تاثیر مثبت چندانی در حوزه سیاست خارجی داشته باشد. اگر رییس جمهوری قوی و با اراده برای تغییر بر سر کار بیاید و از کارشناسان با تجربه و با دانش استفاده کند می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

مناسبات ما با غرب و تحریم های آمریکا و اروپا و کشورهای متحد با آن ها مساله مهم دولت آینده است

کشور به یک سیاست متوازن نیاز دارد

وی افزود: چالش های اساسی کشور در حوزه سیاست خارجی مشخص است مناسبات ما با غرب و تحریم های آمریکا و اروپا و کشور های متحد با آن ها مساله مهم دولت آینده است، این چالش از دو منشا سر چشمه می گیرد؛ سیاست هسته ای وسیاست خاورمیانه ای و تا وقتی این سیاست ها دچار تحول نشود انتظار اینکه در سیاست خارجی تحولی جدی رخ بدهد انتظاری قابل توجه نیست. کشور به یک سیاست متوازن نیاز دارد تا با همه بازیگران بین المللی اعم از غربی و شرقی و منطقه ای و بین المللی و حتی بازیگران ملی و بازیگران خرد؛ متناسب با منافع ملی و امنیت ملی رفتار کند.

وی تصریح کرد: ایران باید از سیاست های یک طرفه و سیاست های تاریخی و ایدئولوژیکی اجتناب کند. در غیر این صورت وضعیت همان است که امروز می بینیم. حتی ممکن است با توجه به تغییراتی که در خاورمیانه اتفاق می افتد یا احتمال دولت جمهوری خواه در آمریکا و حضور مجدد ترامپ در قدرت باید سیاست ایران تغییر کند. شرایط در آینده می تواند مطلوب ایران نباشد و باید وضعیت را تا اندازه ای تغییر بدهیم. این احتمال وجود دارد که چالش های ایران جدی تر شود طبیعتا رییس جمهوری که در آینده نزدیک بر سر کار می آید گرفتار این چالش ها خواهد بود. طبیعتا کسانی که تحریم هستند و قدرت برقراری دیپلماسی خوبی ندارند در صورت به دست گرفتن مسئولیت ها از نظر امنیت ملی و منافع ملی و امر توسعه کشور را دچار چالش خواهند کرد.

برای رفع بحران توسعه نیافتگی به یک سیاست خارجی همه جانبه نیاز داریم

محبعلی ادامه داد: بازماندگی از توسعه از جمله کمترین تبعات بحران است برای رفع بحران توسعه نیافتگی به یک سیاست خارجی همه جانبه نیاز داریم تا زمینه ساز جلب سرمایه و باز شدن در های تجارت خارجی باشد در غیر این صورت وضعیت ایران بهتر از 3 سال گذشته نخواهد بود چیزی عوض نمی شود و مردم فشار های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بیشتری را تحمل می کنند.

نظر شما