شناسهٔ خبر: 67128487 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

تاریخ آغاز انتخاب رشته دانش‌آموزان

معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به آغاز هدایت تحصیلی از نیمه دوم تیرماه گفت: «۱۵ هزار مشاور و مربی امور تربیتی وارد مدارس می‌شوند.»

صاحب‌خبر -

محمدحسین پورثانی امروز در نشست خبری با رسانه‌ها اظهار کرد: بودجه معاونت پرورشی در دولت سیزدهم افزایش چشمگیر داشت و آزمون استخدام ۱۵ هزار نفر نیروی تربیتی که نتایج اولیه آن تا چند روز آینده اعلام می‌شود، برگزار شد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: آیین نامه اجرایی نماد تصویب شد که بر پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی تأکید بسیاری دارد و بابت درمان رایگان آسیب‌های اجتماعی در مراجع مرتبط پیش بینی‌هایی انجام داده است.

آغاز هدایت تحصیلی از نیمه دوم تیر

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم در نیمه دوم تیر ماه آغاز خواهد شد. نمره و معدل دانش‌آموز، آزمون رغبت و توانایی، نظر والدین، دانش‌آموز، مشاور و مدیر مدرسه مدنظر است و به دانش‌آموز مشورت می‌دهیم البته در منطقه ممکن است ظرفیت رشته تجربی محدود باشد که در آنجا براساس معدل دانش‌آموز اقدام می‌شود.

پورثانی در ادامه درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان بیان کرد: سند اوقات فراغت دانش‌آموزان به شکل فرادستگاهی آماده شده است و در کمیسیون تخصصی دولت در حال بررسی است.

وی متذکر شد: در احکام برنامه هفتم توسعه استفاده از ظرفیت مدرسه در روز‌های پنجشنبه و جمعه و نوبت عصر ذکر شده است، برای تابستان امسال ۱۴ کار ویژه تعریف کردیم از جمله اردو که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم ساختار اردویی جدی وارد سیستم خواهد شد، سال گذشته برای نخستین بار اردوی اربعین دانش‌آموزان را داشتیم که امسال هم انجام خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به استعدادیابی دانش‌آموزان گفت: این موضوع در قالب برنامه "کارینو" انجام می‌شود و یک رویداد بزرگ ملی و تلویزیونی خواهد داشت.

پورثانی بیان کرد: امسال برنامه اوقات فراغت در ۳۰ هزار پایگاه تابستانی انجام می‌شود و در تابستان بحث هر دانش آموز یک مهارت و استفاده از ظرفیت هنرستان‌ها برای مهارت آموزی به دانش‌آموزان متقاضی انجام می‌شود.

وی درباره آموزش معلمان گفت: دوره ولایت به مدت ۴۰ روز برای معلمانی که متقاضی بودند برگزار می‌شود، دوره دیگری هم برای معلمان برای آشنایی با مسائل تربیت برگزار می‌شود همچنین امسال اولین همایش ملی تربیت با همکاری دانشگاه شهید رجایی در شهریور ماه برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۶ میلیون دانش‌آموز را غربالگری کردیم و می‌دانیم مناطق مختلف به لحاظ آسیب‌های اجتماعی در چه وضعیتی هستند و در حال برنامه ریزی برای حل آن هستیم.

۵۰ درصد مدارس مشاور و مربی پرورشی ندارند

پورثانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران متذکر شد: ۵۰ درصد مدارس مشاور و مربی پرورشی ندارند و ۱۰۵ هزار نفر کمبود داریم و در مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش‌آموز اداره مدرسه توسط مدیر دشوار است.

وی گفت: جاده پیچیده است، اما ما هنوز نپیچیده‌ایم، دانش‌آموز نسل امروز که در فضای مجازی زندگی می‌کند با نسل دیروز بسیار متفاوت و ارتباط با او دشوار است بنابراین باید برنامه درسی ملی را تغییر دهیم تا ساعت‌های تربیتی و اردویی بیشتر شود اکنون عمده ساعات مدارس آموزشی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آموزش معلمان برای آشنایی با نسل جدید بیان کرد: این آموزش‌ها در طول سال تحصیلی و در ایام تابستان انجام می‌شود. ۷۷۰ هزار شورای دانش‌آموزی داریم و تمام مصوبات مدارس باید به امضای شورای دانش‌آموزی برسد و طرح‌هایی داریم که این شورا بتواند در مدارس موثر باشد.

پورثانی درباره طرح نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان متذکر شد: نماد به دنبال آگاه کردن دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی است و پس از آن وضعیت آسیب‌های اجتماعی را شناسایی می‌کنیم و افراد دچار آسیب که شناسایی شدند مورد بررسی و مصاحبه قرار می‌گیرند و اگر در این مرحله مشکل او حل نشد، وارد مرحله ارجاع و درمان خواهد شد.

وی درباره معلمانی که اقدام به خشونت علیه دانش‌آموزان می‌کنند، افزود: در آزمون استخدامی جدید مسائل مرتبط با سلامت روان را پیگیری می‌کنیم و اگر معلمی خشونت داشته باشد حتی عزل او هم اتفاق می‌افتد، در بحث ارتقای طرح نماد تعداد زیادی از معلمان آموزش دیدند.

نظر شما