شناسهٔ خبر: 67125120 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

شکست اهداف جنگی نتانیاهو

پس از استعفای گادی آیزنکوت و بنی گانتس به دلیل اختلاف‌نظر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر سر جنگ غزه، وزیر هیلی تراپر از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد.

صاحب‌خبر -
پس از استعفای گادی آیزنکوت و بنی گانتس به دلیل اختلاف‌نظر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر سر جنگ غزه، وزیر هیلی تراپر از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. به‌این‌ترتیب تاکنون سه وزیر از کابینه نتانیاهو کنار رفتند. بنی گانتس به‌تازگی و  با اعتراف به شکست در پیشبرد روند جنگ به‌صورت رسمی کناره‌گیری خود از کابینه جنگ را اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.گانتس با تصریح بر این‌که شخص بنیامین نتانیاهو مانع پیشرفت به‌سوی پیروزی است از کابینه نخست‌وزیر اسرائیل جدا شد. وی ضمن دردآور توصیف کردن این اقدام خود خواستار برگزاری انتخابات فوری در اسرائیل شده است. به‌عبارت‌دیگر نظرات وی بیشتر به نظرات
 کاخ سفید نزدیک است و خواستار اجرای طرح مبادله اسرا و اعمال آتش‌بس است. در پی استعفا  بنی گانتس، اردوگاه مخالف نتانیاهو از این اقدام او استقبال کردند و خواستار برکناری نتانیاهو شدند و سپس دو وزیر عضو حزب بنی گانتس که همراه او در کابینه جنگ بودند نیز در نامه‌های جداگانه استعفای خود را اعلام کردند. بلافاصله پس از اعلام استعفای اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، سرتیپ
 آوی روزنفیلد، فرمانده لشکر غزه ارتش صهیونیستی هم در نامه‌ای برای فرماندهان ارشد جنگ با اعتراف به شکست از منصب خود استعفا کرد. حازم عیاد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردنی در مقاله‌ای درباره پیامدهای این استعفاها بر وضعیت رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه اعلام کرده است که این استعفاها بحران نتانیاهو را عمیق‌تر می‌کند و شکاف شدید در جامعه اسرائیل را افزایش می‌دهد، همچنین پیامدهای این اتفاق داخل به فلسطین اشغالی محدود نخواهد شد، بلکه به آمریکا هم می‌رسد و می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس یادداشت وی، استعفای سه عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی آن‌هم در میانه جنگ و درحالی‌که اسرائیل به هیچ هدفی نرسیده است، نشان می‌دهد که شکاف در جامعه صهیونیستی و سیاست‌های آن بسیار عمیق‌تر از چیزی است که دیده می‌شود و حتی تلاش برای ارائه یک تصویر ساختگی از پیروزی با آزادی ۴ اسیر صهیونیست
 بعد از یک کشتار وحشیانه هم نتوانست این اختلافات و شکاف‌ها را پنهان کند. دیگر کارشناسان و فعالان عرصه سیاسی نیز براین باورند که شرایط کنونی موجب می‌شود تا شکاف میان مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین جامعه این رژیم عمیق‌تر از قبل شود و درنهایت صهیونیست‌ها از رسیدن به یک استراتژی روشن برای جنگ دورتر شوند. گفتنی است که درحال حاضر تفرقه میان نهادهای اسرائیلی و همچنین آمریکا که حامی اصلی این رژیم در جنگ است نیز شکل‌گرفته و این امر خود سرآغاز تسریع شکست رژیم نتانیاهو و پایان اهداف جنگی او تلقی می‌گردد. در بررسی بیشتر این موضوع و پیامدهای استراتژیک استعفاها در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به گفت‌وگو با دو از تن از کارشناسان مسائل غرب آسیا پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حسن هانی زا‌ده، کارشناس مسائل غرب آسیا:
رژیم صهیونیستی  وارد یک چرخه فروپاشی شده است

حسن هانی زا‌ده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح پیامدهای استراتژیک استعفاهای اخیر در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پرداخت و دراین‌باره بیان کرد: با توجه به گذشت بیش از ۸ ماه از عملیات طوفان الاقصی و ناکامی بنیامین نتانیاهو و کابینه او برای تغییر معادله میدانی به نفع اسرائیل، به نظر می‌رسد که آثار شکست در میان ارتش و همچنین کابینه پس‌از گذشت ۸ ماه به طورکل آشکارشده است. آخرین اقدامی که بنیامین نتانیاهو انجام داد، حمله به اردوگاه النصیرات بوده که به شهادت ۳۰۰ تن و مجروح شدن ۵۰۰ تن از مردم مظلوم منجر شد و نتانیاهو نتوانست با حمله خود گروگان‌ها را آزاد کند. وی با اشاره به اختلاف‌نظرهای پیش آمده میان رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی افزود: به نظر‌می‌رسد که اختلاف‌نظرها از مدت‌ها پیش میان رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی شدت پیداکرده است و با استعفای اخیر وزرای کابینه جنگی، این رژیم محکوم‌به شکست شده است. 
هانی زاده ضمن بیان این‌که رژیم صهیونیستی وارد یک چرخه فروپاشی شده است، تصریح کرد: هزینه‌های سنگین جنگ به ۶۰ میلیون دلار در طول ۸ ماه گذشته رسیده است و بیش از ۲۰۰۰ نفر از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی کشته‌شده  و ۷۰۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.
 براین اساس رژیم صهیونیستی وارد یک چرخه فروپاشی شده است. افزون براین جامعه جهانی نیز دیگر تاب ماجراجویی‌های بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی وی را ندارد. کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر شکست رژیم صهیونیستی در عرصه تعاملات بین‌الملل خاطرنشان کرد: اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل مبنی بر این‌که رژیم صهیونیستی، رژیم  کودک کش شناخته‌شده است، در عرصه تعاملات بین‌المللی و سیاسی نوعی شکست برای  رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود. براین اساس می‌توان اظهارداشت که استعفای ۳ تن از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی موجب شکست روند جنگ و اهدا‌ف نتانیاهو خواهد شد.او در‌پایان این گفت‌وگو با اشاره به تفرقه میان نهادهای اسرائیلی و همچنین آمریکا که حامی اصلی این رژیم در جنگ است، متذکر شد: کابینه بنیامین نتانیاهو در آستانه فروپاشی قرارگرفته است و آمریکایی‌ها‌ نیز به دنبال برکناری وی می‌باشند چراکه آمریکایی‌ها هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و حیثیتی بسیاری را برای کابینه رژیم صهیونیستی متحمل شدند و دیگر افکار عمومی‌ اجازه دفاع از این کابینه افراطی را صادر نمی‌کند. 

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا:
استعفاهای اخیر در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی  نشان از بحران غیرقابل‌حل دارد

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» با اشاره به استعفای ۳ تن از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و اثرات این شکست  در روند جنگ و اهدا‌ف نتانیاهو اظهارداشت: استعفاهای اخیر در کابینه جنگ 
رژیم صهیونیستی نشانه یک بحران جدی غیرقابل‌حل است. به‌بیان‌دیگر استعفاهای اخیر نشان می‌دهد که درون کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شکاف شکل‌گرفته و این امر قابل‌حل نخواهد بود. از طرفی دیگر به سبب آن‌که استعفاها در درون کابینه جنگی شکل‌گرفته، حکایت دارد که اهداف جنگی نتانیاهو نیز با شکست روبه‌رو شده است. 
وی بابیان این‌که اختلاف شکل‌گرفته میان کابینه
 رژیم صهیونیستی موجب شکست و فروپاشی این رژیم خواهد شد، افزود: اختلاف میان کابینه رژیم صهیونیستی شکل‌گرفته است و این امر به میزانی است که قابل‌حل نمی‌باشد. اکنون بنیامین نتانیاهو به بن‌بستی جدی رسیده است و هیچ روزنه‌ای برای عبور از شرایط کنونی خود ندارد. 
قناد باشی با اشاره به درخواست آمریکا برای آتش‌بس تصریح کرد: بنی گانتس موردحمایت آمریکایی‌ها قرار داشت و براین اساس نیز حضور او در کابینه جنگ به معنای تأيید سیاست‌های آمریکایی و استمرار حمایت‌هایشان بود. بر اساس این روند می‌توان اظهارداشت که به‌موجب استعفای بنی گانتس، حمایت‌های گذشته آمریکا قطع‌شده است. به‌تازگی آمریکایی‌ها پیش‌نویس قطعنامه در مجمع شورای امنیت مطرح کردند که خواستار آتش‌بس بود. 
کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن بیان این‌که آمریکا در مقابل رژیم صهیونیستی سیاست‌های خود را تغییر داده است، همچنین خاطرنشان کرد: پس از استعفای گادی آیزنکوت و بنی گانتس به‌دلیل اختلاف‌نظر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر سر جنگ غزه، وزیر هیلی تراپر از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. این استعفاها نشان‌دهنده تغییر سیاست‌های آمریکا می‌باشد. قطعنامه آمریکایی‌ها که خواستار آتش‌بس فوری می‌باشند نیز حکایت ا‌ز این امر دارد. آمریکایی‌ها درگذشته بارها قطعنامه مرتبط با آتش‌بس را وتو می‌کردند، اما این‌بار خود قطعنامه را تدوین و به سازمان ملل ارائه کردند. اکنون آمریکا در مواضع خود عقب‌نشینی کرده است و با استعفای افراد کابینه جنگی که مورد تأيید آمریکا بودند، حمایت خود را نیز کاهش داده است. 
او در پایان این گفت‌وگو ضمن تأکید بر شکست سیاست‌های بنیامین نتانیاهو متذکر شد: آمریکا درمقابل رژیم صهیونیستی سیاست‌های خود را تغییر داده و از حمایت‌های همه‌جانبه صرف‌نظر کرده است. به‌موجب این روند می‌توان اظهارداشت که استعفای ۳ تن از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی یک بحران جدی است و رژیم صهیونیستی را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است. 

نظر شما