شناسهٔ خبر: 67125057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

فعالیت ۱۱ هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان مرکزی

منیرالسادات جان بزرگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تعداد هنرمندان فعال صنایع‌دستی استان مرکزی به حدود ۱۱ هزار نفر می‌رسد که در ۱۰۵ رشته فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی ضمن تبریک روز جهانی صنایع‌دستی به هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان گفت: حدود ۱۱هزار هنرمند صنایع‌دستی استان در ۱۱۰ رشته به این حرفه اشتغال دارند و رشته‌هایی  چون دستبافت‌های سنتی، آثار سفالیه، آثار چوبی، قلمزنی، رودوزی سنتی و کتابت و نگارش از مهمترین رشته‌های فعال در استان هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: روز جهانی صنایع دستی بهانه‌ای شد تا مروری بر برخی اقداماتی که در این یکسال در حوزه  صنایع‌دستی استان داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه بازارچه دائم صنایع دستی شهرستان خنداب به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: اکنون ۱۲  بازارچه دائمی صنایع دستی در سطح استان فعال است و  هر بازارچه دارای ۱۰ کارگاه بوده که موجب  اشتغال بالغ بر ۱۲۰ نفر می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه در سال جاری ۱۸۵ نفر از هنرمندان صنایع دستی از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد، افزود: ۵۶۰  نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان زیر پوشش خدمات بیمه عشایری روستایی و بقیه از خدمات بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند. همچنین تعداد ۵۶۱ فقره پروانه تولید انفرادی، ۷  پروانه تولید کارگاهی و ۲۱۴ فقره کارت شناسایی در سال گذشته صادر شده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به فعالیت‌های مثبت در بخش توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان اشاره و تصریح کرد: آموزش بیش از ۳۶ هزار و ۵۴۱ نفر در حوزه صنایع دستی، آموزش ۱۲۰  نفر از شاغلان صنایع دستی (در رشته‌های قلمزنی، طراحی سنتی، معرق چوب و پیکرتراشی)، تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی در شهرستان‌های استان برگزاری بیش از ۲۵ نمایشگاه دائم و موقت در سطح استان از اقدامات دیگر اداره کل در سال ۱۴۰۲ بوده است.

۷۰  هزار دلار صادرات چمدانی صنایع دستی استان در سال گذشته

مرادی با بیان اینکه در کنار فعالیت هنرمندان به شکل انفرادی، بیش از ۱۰  کارگاه صنایع‌دستی در استان مرکزی فعال است که به صورت میانگین بین ۲ تا ۵ نفر در آن‌ها شاغل هستند، گفت: کیفیت آثار تولیدی هنرمندان به شکلی است که همواره صادر می‌شوند، البته صادرات صنایع‌دستی از مبادی رسمی و گمرکی نیست، اما سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار دلار صادرات چمدانی آثار صنایع‌دستی که عموماً شامل مینای فلز، قلمزنی، منسوجات سنتی و... می‌شود به ثبت رسید. همچنین تاکنون تعداد ۲۲  اثر از هنرمندان صنایع دستی استان موفق به دریافت نشان ملی و ۳  اثر از هنرمندان استان موفق به دریافت مهر اصالت جهانی شده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در خصوص حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی گفت: استان مرکزی در ساخت بازارچه‌های صنایع دستی در کشور پیشرو است چراکه این بازارچه‌ها می‌توانند مهمترین مراکز تولید و فروش آثار باشد و تا امروز ۱۲  بازارچه در استان احداث و فعال شده است و امسال نیز بازارچه خنداب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

او اضافه کرد: سال گذشته بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی استان اعطا شد و پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به حدود ۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

مرادی در پایان ابرازامیدواری کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی در سطح استان نقطه عطفی برای حمایت از صنعتگران و هنرمندان است و ان شاءلله بتوانیم با ایجاد این نوع مراکز زمینه حضور هنرمندان را در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی را فراهم کنیم تا موضوع فروش را هم علاوه بر بازارچه‌های صنایع دستی در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی که خود عرضه مستقیم محصولات صنایع‌دستی است، مهیا کنیم.

او یادآور شد: ۳۴۸ رشته هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ رشته در استان مرکزی فعال است.

انتهای پیام/

نظر شما