شناسهٔ خبر: 67122937 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی کرد؛

اختصاصی/ آیا از لانینا باید ترسید؟/ رابطه «دورپیوندی» این پدیده با ایران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی درباره نگرانی های مطرح شده در فضای مجازی درباره یک پدیده آب و هوایی توضیحاتی به تابناک ارائه داده و می گوید پدیده لانینا رابطه دورپیوندی با ایران دارد.

صاحب‌خبر -

تابناک- «لانینا به ایران می‌آید.» از صبح امروز مطلبی با این تیتر در شبکه اجتماعی دست به دست می‌شود؛ در این مطلب به نقل از رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی گفته شده بود: «بارش‌های موسمی تابستان در جنوب‌شرقی ایران به نسبت سال گذشته افزایش می‌یابد و به احتمال زیاد بارش‌های پاییزی کشور امسال با تأخیر شروع می‌شود که این دو شاخص می‌تواند نشانه اثرگذاری پدیده آب‌وهوایی دورپیوندی "لانینا" بر ایران باشد.»

.

اما این پدیده خطرناک و ترسناک است؟ صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در گفتگو با تابناک بر خلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی مطرح‌می‌شود، می‌گوید: پدیده لانینا نه خطرناک است و نه ترسناک! 

لانینا به ایران نزدیک نمی شود

ضیائیان در خصوص پدیده لانینا، می‌افزاید: با نوسان جنوبگان در اقیانوس در نزدیکی خط استوا این پدیده شکل می‌گیرد و این پدیده‌ی دور پیوند است؛ به عبارت دیگر پدیده‌ای است که در جای دیگری رخ می‌دهد و ممکن است اثراتی بر ایران بگذارد،  این که گفته می‌شود این پدیده به کشور نزدیک می‌شود صحیح نیست و دورپیوند است.

او ادامه می‌دهد: این پدیده ممکن است اثراتی بر روی کشور‌های مختلف بگذارد، اما با توجه به اینکه محل وقوع آن فاصله زیادی با ایران دارد، طبیعتا  اثرگذاری کمتری نیز نسبت به سایر کشور‌ها بر کشور ما خواهد داشت.

ضیاییان در عین حال تاکید می‌کند: اثرگذاری این دور پیوند قطعی نیست چرا که ممکن است عوامل دیگر اثرات آن را تضعیف و یا تقویت کنند و به همین خاطر احتمال اثرگذاری این پدیده را حدودا ۶۰ درصد در نظر گرفت.

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی، در صورت وقوع این پدیده، دو اتفاق متصور است اول تقویت بارش‌های موسمی  جنوب شرق کشور و دوم تاخیر در بارش‌های پاییزی.

.

پدیده لانینو نگران کننده نیست

او البته خاطرنشان می‌کند اینکه از افزایش بارش‌های موسمی سخن می‌گوییم به معنای احتمال وقوع سیل نیست و صرفا این افزایش نسبت به سال گذشته پیش بینی شده است؛ در کل پدیده لانینو نگران کننده نیست.

.

نظر شما