شناسهٔ خبر: 67114070 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته اخبار انتخاباتی ایمنا؛

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ۶ تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام شد و از امروز برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها در رسانه ملی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد و با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان، اسامی ۶ تن از نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی وزارت کشور اعلام و در ادامه تبلیغات انتخاباتی از امروز _دوشنبه بیست و یکم خرداد_ آغاز شد.

برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی پس از برگزاری مراسم قرعه کشی مشخص شد. در این قرعه‌کشی، تقویم و جزئیات زمان پخش مناظره‌ها، میزگردها، گفت‌وگوی ویژه خبری، مستندها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد.

مناظره‌های انتخاباتی، دوشنبه (۲۸ خرداد)، پنج‌شنبه (۳۱ خرداد)، جمعه (۱ تیر)، دوشنبه (۴ تیر) و سه شنبه (۵ تیر) برگزار خواهد شد و ساعت مناظره‌ها از ۲۰ تا ۲۴ خواهد بود.

از سوی کاندیداها یک نماینده برای شرکت در مراسم قرعه‌کشی به مرکز همایش‌های صداوسیما آمده بود که اسامی نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری عبارت بود از:

نماینده مسعود پزشکیان: الیاس حضرتی، نماینده مصطفی پورمحمدی: حجت‌الله ایوبی، نماینده سعید جلیلی: بیژن نوباوه وطن، نماینده علیرضا زاکانی: احسان متولیان، نماینده امیرحسین قاضی زاده هاشمی: عباس زارع‌نژاد، نماینده محمدباقر قالیباف: سید محمود رضوی.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

در نخستین روز تبلیغاتی تبلیغاتی رادیوتلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برنامه «با مردم» با حضور قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۱۸:۳۰ شبکه یک. برنامه «صف اول» با حضور محمدباقر قالیباف، ساعت ۱۷:۳۰ شبکه خبر. برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با حضور مسعود پزشکیان، ساعت ۲۲ شبکه خبر برگزار می‌شود.

آخرین جلسه سران قوا هم به میزبانی سرپرست ریاست جمهوری در راستای تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و به جهت اتخاذ تصمیم‌های لازم جهت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ظرف مدت ۵۰ روز از زمان شهادت رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی برگزار شد.

در این جلسه وزرای کشور و اطلاعات گزارشی از آخرین اقدام‌ها در خصوص برگزاری انتخابات ارائه کردند. همچنین با توجه به اعلام نامزدهای دارای شرایط لازم تصدی ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، پس از بحث و بررسی، اعضا آخرین تصمیمات را جهت برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت حداکثری، توأم با رقابت‌های سالم و در امنیت و سلامت کامل اخذ کردند.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه نظر شورای نگهبان این است که انتخابات الکترونیکی برگزار نشود، اعلام کرد: بنابراین انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی برگزار می‌شود. شمارش آرا هم در این انتخابات سخت نیست.

سخنگوی ستاد انتخابات هم از چاپ تعرفه‌های دریافت رأی خبر داد و افزود: تعرفه‌ها از ۲۵ خرداد به استان‌ها ارسال می‌شود. فرمانداران نیز برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در حال آموزش هستند.

محسن اسلامی همچنین اعلام کرد: در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امسال مهری به شناسنامه زده نمی‌شود و سامانه احراز هویت مشخص خواهد کرد که چه کسی رأی داده یا نداده است. رای‌دهندگان با کارت ملی هم می‌توانند رأی بدهند.

همچنین رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اعلام اینکه اعضای هیئت اجرایی و شعب اخذ رأی در استان تهران مشخص شده‌اند، گفت: مانور انتخابات در حوزه انتخابیه شهر تهران برگزار می‌شود.

در جلسه ستاد انتخابات شهرستان تهران نیز فرماندار تهران اعلام کرد: حدود ۱۰۰ هزار نفر در امر برگزاری انتخابات فعالیت می‌کنند تا انتخابات خوبی رقم بخورد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

با شروع فضای انتخاباتی در کشور انتشار برخی اخبار کذب در فضای مجازی و سایت‌های خبری بیشتر شده است. در همین رابطه طبق رصدهای صورت گرفته و به واسطه انتشار اخبار کذب درباره انتخابات از سوی «حاشیه‌نیوز» و «بامدادنو» دادستانی تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرد و مدیران مسئول این ۲ رسانه برای ارائه توضیحات و رسیدگی به پرونده به دادستانی تهران احضار شدند.

امروز همچنین قائم مقام دبیر شورای نگهبان در اظهاراتی در پاسخ به این پرسش که آیا در جایی خارج از جلسات رسمی شورای نگهبان درباره برخی از داوطلبان کاندیداتوری تصمیم‌گیری می‌شود؟ گفت: تصمیم‌گیری در هیچ جای دیگری بجز شورای نگهبان انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه هم با تاکید بر اینکه برای دستگاه دیپلماسی مشارکت مردم و شهروندان ایران به ویژه در خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری که رخداد سیاسی بزرگ و تعیین کننده بسیار حائز اهمیت است، خبر داد که با هماهنگی با وزارت کشور به عنوان مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور با مسئولیت وزارت امورخارجه شکل گرفته است و به همه نمایندگی و سیاسی کنسولی ایران ابلاغ شده است.

اخباری از نامزدهای انتخاباتی

با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی کاندیدای تأیید صلاحیت شده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، امروز پوستر تبلیغاتی سعید جلیلی با عنوان «سعید جمهور» رونمایی شد.

محسن منصوری ضمن انتشار نامه‌ای خطاب به سرپرست ریاست جمهوری، از انتصاب خود به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی خبر داد.

وی در این نامه با اعلام اینکه «وظیفه خود را در زمینه‌سازی برای روی کار آمدن دولتی معتقد به گفتمان انقلاب اسلامی و مسیر افتخارآمیز دولت شهید آیت‌الله رئیسی می‌دانم»، مرخصی خود از سمت معاونت اجرایی رئیس جمهور را اعلام کرد.‌

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

مصطفی پورمحمدی از دیگر کاندیدای تأیید صلاحیت شده انتخابات ۸ تیر نیز با انتشار توییتی از نام دولت احتمالی خود با عنوان «دولت قرار» رونمایی کرد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، علی نیکزاد را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرد.

به گفته یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم قالیباف به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در ایام تبلیغات انتخاباتی مرخصی می‌گیرد.

محمد رشیدی با اشاره به اینکه تمامی جلسات و دیدارها و کارهای ستاد انتخاباتی آقای قالیباف خارج از مجلس شورای اسلامی است، افزود: وی روز گذشته هم در صحن علنی مجلس حضور نیافت چون نمی‌خواهد از تریبون مجلس و فضای صحن علنی استفاده کند.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

رئیس و مسئولان ستادهای انتخاباتی علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند.

براین اساس لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد انتخابات، امین توکلی‌زاده رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی رئیس ستاد هواداران و علی نادعلی به‌عنوان مسئول ستادهای مردمی تهران انتخاب شدند.

این نامزد ریاست‌جمهوری در اظهاراتی گفته است: همه ما برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم. البته سوابق، کارنامه و مواضع نامزدها در این باره برای مردم روشن است. برای همه ما نامزدها، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای رقابت در این انتخابات از بنیاد شهید و امور ایثارگران مرخصی گرفت.

قاضی زاده هاشمی با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس وعده داد که دولت خانواده مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.

این نامزد انتخاباتی همچنین در اظهاراتی تاکید کرده است که کاندیداها باید بتوانند برنامه و کارنامه به مردم ارائه کنند، تا مردم اعتماد کنند که این افراد می‌توانند این عرصه را اداره کنند و به میدان بیایند.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

مسعود پزشکیان در جمع تعدادی از هواداران خود حدیثی از پیامبر اسلام (ص) نقل و اظهار کرد: رسول اکرم (ص) وقتی مکه را فتح می‌کند به همه آنهایی که از قبایل مختلف آنجا بودند فرمودند که «مردم مثل دندانه‌های یک شانه‌اند»؛ بر همین اساس سیاه و سفید، عرب و عجم و کرد و ترک و لر و بلوچ هیچکدام برتری بر دیگری برتری نداریم.

این نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه تاکید کرد: باید کاری کنیم که کارشناسان، کاردان‌ها، عالمان و دست‌پاک‌ها به قدرت برسند، نه افرادی که به خاطر قدرت، تهمت و افترا می‌زنند و آبرو افراد را می‌ریزند و دروغ می‌گویند.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

شخصیت‌ها چه گفتند؟

رئیس قوه قضائیه به کاندیداهای احراز صلاحیت‌شده توصیه کرده است که اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: در فرآیند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدارهای دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعاً با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

اسحاق جهانگیری با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر اینکه «قرار من با مردم پابرجاست» نوشت: ضمن مطالبه انتشار دلایل رد صلاحیت خود، همچنان از هیچ تلاشی برای بهبود ‎زندگی مردم و پیشرفت ایران عزیز دریغ نخواهم کرد. قرار ما؛ هیچ‌گاه از تلاش و ‎امید برای ایران خسته نشویم.

محمدجواد ظریف هم با هشتگ «برای ایران» در شبکه اجتماعی ایکس مردم را به حضور در انتخابات ۱۴۰۳ دعوت کرد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

علی لاریجانی در نخستین واکنش خود عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت، متوقف نخواهد شد.

در بخشی از متن این بیانیه آمده است: آنچه باعث شد به عرصه انتخابات بیایم، شرایط خطیر ایران به‌ویژه در قلمرو شرایط سخت اقتصادی و موقعیت حساس بین‌المللی، بخصوص فشار تحریم‌های ظالمانه به معیشت مردم عزیز بود و امیدوار بودم با یاری شما بتوانیم موانع را مرتفع و مسیر توسعه ملی ایران را فراهم نماییم‌.

در همین ارتباط، عباس سلیمی نمین از فعالان سیاسی اصولگرا گفته است: عدم احراز صلاحیت لاریجانی برای دو دوره، پایگاه رأی وی را متوجه اصول‌گرایان نمی‌سازد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

مهرداد بذرپاش هم در اولین واکنش خود پس از عدم احراز صلاحیتش تاکید کرد: همچنان سرباز انقلاب و مردم خواهم ماند

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

در پی اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، بروجردی نماینده مردم لارستان در مجلس با تاکید بر اینکه شورای نگهبان فصل الخطاب است و طبیعی است که همه باید از تصمیم شورای نگهبان تمکین کنند، خاطرنشان کرد: نیمی از اعضای شورای نگهبان فقیه و منصوبان مقام معظم رهبری هستند و مابقی هم حقوقدان و منتخبان ملت یعنی از سوی مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند و بر این اساس باید همه از تصمیم شورای نگهبان تمکین کنند.

در همین رابطه آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان با تاکید بر اینکه قطعاً شرکت در انتخابات لزوم بیشتری دارد؛ چون مسئولین‌مان شهید شدند، یکی از ارکان مهم کشورمان که قوه مجریه است با خلأ مواجه شده است، افزود: اعضای شورای نگهبان حساب ترکیب نامزدها را نمی‌کنند، بلکه قانون را حساب می‌کنند.

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم معتقد است که نیروهای انقلاب راهی جز اجماع و خروج از فردگرایی و شخص گرایی و پایبندی به اخلاق و برادری و همکاری ندارند. بنابراین افراد باید خود را تنهایی نبینند و تعریف نکنند و خود را با جمع ببینند و تعریف کنند.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت‌دارها مرخصی گرفتند/ تشکیل ستادهای انتخاباتی

حسین علایی از تحلیلگران مسائل سیاسی با اشاره به ترکیب نامزدهای انتخابات ۱۴۰۳، گفت: ترکیب نامزدهای اعلام شده بیانگر آن است که می‌توان حداقل یک رقابت جدی را در مناظرات بین بعضی از گرایش‌های مختلف فکری، سیاسی، فرهنگی و جناحی در کشور شاهد بود. در چنین وضعیتی، مردم می‌توانند با حضور گسترده در انتخابات نقش آفرینی کنند و یک تغییر جدید را در جهت تحول در شیوه حکمرانی رقم بزنند.

همزمان با آغاز رقابت‌های انتخاباتی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم با انتشار فیلمی از سخنرانی شهید سید ابراهیم رئیسی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بزرگوارانی که وارد رقابت انتخاباتی شدند، متوجه باشند که می‌خواهند به صندلی چنین شخصیتی تکیه بزنند. مراقب باشند.

همچنین معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا در گردهمایی هادیان سیاسی ارتش با بیان اینکه مشارکت یک اصل همگانی برای آحاد مردم، به خصوص نیروهای مسلح است، اظهار کرد: مشارکت حداکثری در انتخابات باعث شکل‌گیری دولت قوی خواهد شد و از سوی دیگر باید فردی اصلح برای ریاست جمهوری انتخاب شود.

علی آذری نماینده شهرستان‌های قوچان و فاروج و داوطلب انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری نیز عد از اعلام اسامی کاندیداها با صدور اطلاعیه‌ای مردم را به حضور پرشور در انتخابات دعوت کرد.

دریابان علی شمخانی مشاور سیاسی رهبری انقلاب هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با با تاکید بر اینکه آینده بسیار روشن است، نوشت: رقابت جدی و اخلاق‌مدارانه، میان سلیقه‌های سیاسی مختلف حاضر در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، زمینه حضور فعال و آگاهانه گروه‌های مختلف اجتماعی در این عرصه و ‎مشارکت قدرت‌ساز را رقم خواهد زد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

محمد تقی فاضل میبدی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در توییتی با هشدار اینکه باید مواظب کاسبان تحریم باشیم، تا به قدرت بازنگردند، نوشت: دوستان هر گونه اختلافی را کنار گذارند و برای موفقیت آقای پزشکیان تلاش کنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم هم ضمن حمایت قاطع از پزشکیان گفت: برنامه او بازگشت به مردم و نخبگان شایسته است و در کنار او می‌ایستیم.

عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز با این تحلیل که در حال حاضر انتخابات سه ضلعی بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی است، گفت: جلیلی و قالیباف نمی‌توانند به راحتی با یکدیگر کنار بیایند.

محمدصادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه سیگنال‌های خوبی از جامعه در مورد پزشکیان به گوش می‌رسد، معتقد است که با یک سه قطبی در انتخابات مواجه خواهیم بود تصور می‌کنم به مرحله تغییر ریل از سوی نهاد قدرت رسیده‌ایم.

محمدعلی ابطحی هم با اشاره به حضور مصطفی پورمحمدی در این دوره از رقابت‌های انتخاباتی پورمحمدی اطلاعات زیاد محرمانه و غیر محرمانه از ۴۵ سال گذشته دارد. سخنور است و قصد ندارد پوششی برای افراطیون باشد. و پشتوانه حاکمیتی قوی دارد.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری با هشدار اینکه تخریب در انتخابات به آبروی ملی لطمه می‌زند، افزود: در رقابت‌های انتخاباتی بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی بیش از آنکه طرف مقابل را خراب کند، گویای تهی بودن گوینده آن اتهامات است. واکنش‌های تخریبی و بدرفتاری‌ها نه تنها پیشرفتی حاصل نمی‌کند بلکه موجب ایستایی و عقب‌رفت در کارها نیز خواهد شد.

اسدالله بادامچیان هم در گفت‌وگویی با ایسنا در خصوص مواضع متناقض چند چهره سیاسی پیرامون مشارکت در انتخابات، خاطرنشان کرد: زیر سوال بردن سازوکار انتخابات توسط برخی شخصیت‌های سیاسی و رفتار دوگانه در انتخابات متفاوت، خدشه‌ای به اصل انتخابات وارد نمی‌کند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری به خاتمی گفتم طوری عمل کن که ولی امر از شما بتواند به موقع استفاده کند. به احمدی‌نژاد هم تذکر دادم که مراقب باش مثل خاتمی نشوی ولی او کاری کرد که به یک چهره جنجالی تبدیل شد و این خوب نیست. مردم ما دیگر به چهره‌های جنجالی رأی نمی‌دهند و این افراد دیگر باب میل ما نیست.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

با توجه به اعلام اسامی تأیید صلاحیت شدگان چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، جلسه فوق‌العاده حزب اعتدال و توسعه با حضور محمد باقر نوبخت دبیر کل و رؤسای ارکان حزب و با هدف، بررسی راهبردهای افزایش مشارکت و اتخاذ استراتژی عملیاتی حزب برگزار شد.

مدیر عامل بنیاد امید ایرانیان هم از تشکیل ستاد امید توسط این بنیاد در حمایت از مسعود پزشکیان خبر داد و گفت: بعد از عدم ثبت نام محمدرضا عارف در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری علی رغم درخواست‌های مختلف از سوی اقشار گوناگون جامعه برای حضور ایشان در کارزار انتخابات، تصمیم گرفته شد توان و ظرفیت بنیاد امید ایرانیان در خدمت دکتر پزشکیان که با گفتمان بنیاد که همان گفتمان زندگی، توسعه و رفاه است همسویی دارد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شعبه‌های استانی بنیاد امید ایرانیان در راستای افزایش آرا برای نامزد مورد حمایت ما فعال شده‌اند، خاطرنشان کرد: در تهران نیز بنیاد امید ایرانیان با تشکیل ستاد امید با ریاست محمد حسین مقیمی و در هماهنگی با ستاد مرکزی دکتر پزشکیان عملاً فعالیت خود را آغاز کرده است.

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

همچنین مجمع نیروهای خط امام با انتشار بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت و تاکید کرد: اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جامعه را در مرحله قضاوت و تصمیم قرار داده است. تصمیمی که پیوندی عمیق با آینده دارد.

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات با اعلام اینکه برای پیروزی پزشکیان تلاش می‌کنیم، در توییتی نوشت: راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای معنا بخشی به انتخابات بود. تأیید صلاحیت پزشکیان را برای ایران به فال نیک می‌گیریم. در این صحنه نابرابر برای پیروزی ایشان تلاش می‌کنیم و کماکان پیگیر حقوق آحاد مردم ایران، از جمله حق انتخابات آزاد و عادلانه و رقابتی هستیم

۱۷ روز تا انتخابات؛‌ سمت دارها مرخصی گرفتند/تشکیل ستادهای انتخاباتی

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهور چهاردهم

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، به صورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد، اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

نظر شما