شناسهٔ خبر: 67114015 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

قلعه‌نویی: شأن و شخصیت تیم ملی بالاتر از این بود

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی در مورد شرایط سفر به هنگ کنگ گلایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری پیش از بازی برابر ازبکستان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در ابتدا گفت: این گلگی ما بالاتر از فدراسیون و وزارت ورزش است. آنها تلاش می‌کنند تیم ملی شرایط مطلوبی داشته باشد ولی این سفری که ما رفتیم واقعا اذیت شدیم. حدود یک ماه پیش نامه زدیم که بحث پروازمان را درست کنند ولی متاسفانه همکاری نکردند.

سرمربی تیم ملی ادامه داد: الان دغدغه‌ام ریکاوری تیم و وضعیت بدنی بازیکنان است‌. متاسفانه یکی از بازیکنان را از دست دادیم. آقای سعید مهری به علت کشیدگی عضله مصدوم شد و علتش پروازها بود. شأن و شخصیت تیم ملی بالاتر از این است. یک مسافر از چین وقتی ما را دید گفت تیم ملی یک مملکت باید اینطوری پرواز کند؟ چرا با چارتر نرفتید؟! امیدوارم در مرحله سوم مقدماتی به فکر تیم ملی باشند، چون فوتبال باعث خوشحالی مردم است. مردم در این مشکلات به گردن ما حق دارند.

سرمربی تیم ملی در مورد مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی گفت: از مسئولین می‌خواهم برای برای مرحله سوم مقدماتی به فکر تیم ملی باشند چون بازیکنان واقعا خالصانه زحمت می‌کشند و بچه‌ها انرژی بیشتری می‌گذارند که از تک‌تک‌شان ممنونم.

قلعه‌نویی در مورد تقابل با ازبکستان گفت: درباره بازی هم باید بگویم ازبکستان یکی از قدرت‌های آسیاست. در حال حاضر فوتبال کشورها به هم نزدیک شده است. ازبکستان چندین سال سرمایه‌گذاری کرده و به فکر تیم‌های پایه خود است. آن‌ها پیشرفت کرده‌اند و بازی سختی داریم. با این حال تیم ملی از نظر بدنی آماده است. با این که ما ساعت ۵ صبح رسیدم و رسما دو روز را از دست دادیم. امیدوارم سه امتیاز را بگیریم. تا الان نتایج خوب گرفتیم و صعود ما حتمی شده است و به مرحله بعد رفته‌ایم. مسئولان به فکر مرحله بعدی باشند چون کار سخت است. الان از جلسه فنی آمده‌ایم و تیم حریف را آنالیز کردیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: ما کل تیم ازبکستان را خط به خط آنالیز کردیم و مسائل تاکتیکی را به بازیکنان گفتیم و امیدواریم فردا در زمین اجرا شود و مطمئنم که فردا با حضور و استقبال بیشتر تماشاگران نسبت به بازی برابر ترکمنستان با انجام یک بازی خوب دل مردم را شاد می‌کنیم.

قلعه‌نویی در واکنش به جوانگرایی صورت گرفته در تیم ملی و نبود بازیکن شاخص در سن پایین در لیگ برتر ایران یادآور شد: سؤال خوبی است. من یک مثال بزنم. در ژاپن وقتی یک بازیکن 20 ساله به تیم ملی می‌آید، باید حداقل 50، 60 بازی در رده‌های پایه داشته باشد، ولی ما این مسئله را نداریم که کارمان را سخت می‌کند. تولید بازیکن باید در تیم‌های پایه و باشگاه‌ها انجام شود و در تیم ملی ثمره آن را ببینیم. همین جوانانی که ما اضافه کردیم ما را به آینده امیدوار کرده است. به نظر من سن فقط یک عدد است و وقتی بازیکنی آن شرایط بین‌المللی را به لحاظ آماری داشته باشد چه اشکالی دارد از آن بازی استفاده کنیم، حتی آن بازیکن، احسان حاج‌صفی باشد؟! الان خدا را شکر فوتبال علمی شده و یک‌سری اطلاعات به دست کادر فنی می‌رسد و سرمربی تیم ملی براساس این اطلاعات می‌تواند بازیکنش را انتخاب کند.

در گذشته علم پزشکی، تغذیه و فیزیوتراپی نبود، اما الان همه این مسائل در فوتبال به نحو احسن انجام می‌شود و شما می‌بینید که یک بازیکن مثل احسان حا‌ج‌صفی در لیگ سخت یونان بازی می‌کند. برای ما سن زیاد مهم نیست و آمادگی بازیکن مهم است. در کنار این موضوع ما جوانگرایی را شروع کردیم که خوب هم جواب داده است. البته این را هم باید بگوییم که خود لیگ ما سنش نزدیک به 27 است که کار ما را مشکل می‌کند. امیدواریم که از بازیکنان جوان در اردوهای تیم ملی نهایت استفاده را ببریم که به آینده امیدوار شویم. بازی با تیم‌هایی مانند هنگ‌کنگ خیلی سخت است و از بازی فردای ما هم سخت‌تر است، اما در این شرایط بازیکنانی مثل حزباوی، یوسفی، قربانی، آقایی‌پور، صیادمنش و... خیلی ما را امیدوار کردند. متأسفانه خروجی لیگ ما خوب نبود و میانگین سنی بالا بود که به تیم ملی کمک آنچنانی نکرده است.

«با وجود پیشرفت فوتبال در آسیا و اینکه تیم‌هایی مانند فلسطین و قرقیزستان پیشرفت خوبی هم داشتند، اما ایران با نتایج پرگل آنها را شکست داده است، تیغ انتقاد منتقدان همیشه تیز است.» خبرنگاری در نشست خبری دیدار ایران و ازبکستان این موضوع را یادآور شد که قلعه‌نویی در پاسخ به او خاطر نشان کرد: ببینید اگر انتقادها منصفانه و به خاطر تیم ملی و مردم باشد، همه توجه و استفاده می‌کنند، اما یک‌سری‌ها علیه قلعه‌نویی هستند که ما توجهی نمی‌کنیم. فوتبال علمی شده است و یک مدل دیگر. یکی به ما می‌گفت که چرا همکاران قلعه‌نویی به او کمک نمی‌کنند. همکاران من اطلاعات را می‌دهند. فوتبال علمی شده و تغییر کرده است. شاید یک بخشی از انتقادها به این دلیل باشد که دوستان از فوتبال دور بودند و بخش دیگرش هم بابت این است که با من مشکل داشتند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران عنوان کرد: البته خیلی از پیشکسوتان هستند که همیشه با هم در ارتباط هستیم. آقایان بهتاش فریبا، رجبی، محصص، فرکی، چراغپور و... هستند. ما وقتی می‌بریم، اولین تبریک را این عزیزان می‌گویند. ما زمانی که می‌خواهیم لیست را اعلام کنیم ساعت‌ها وقت می‌گذاریم و با برخی از این دوستان مشورت می‌کنیم. این دوستان شاید بالای ۱۰۰ سال تجربه دارند و زحمت کشیدند و به ما کمک می‌کنند. در این راه حشمت‌الله مهاجرانی هم به ما کمک کرده است. انتقاد چیز خوبی است اما انتقادی که با حب و بغض باشد درست نیست. آنهایی که بی‌اطلاع هستند مشکلی ندارند، اما کسانی که با حب و بغض کار می‌کنند نباید توجه کنیم. تمام تمرکز ما این است که کاری کنیم باعث خوشحالی مردم شود.

نظر شما