شناسهٔ خبر: 67113772 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

معمای دیپلماسی در عراق؛ چرا نخست وزیر عراق به چین نمی‌رود؟

بسیاری معتقدند که اجتناب نخست وزیران عراق پس از عادل عبدالمهدی، از سفر به چین، بیش از هر چیز به دلیل ترس از ورود و دخالت‌های بی‌جا آمریکا و خلق حوادثی همانند ناآرامی های سازمان یافته سال ۲۰۱۹ در عراق است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک نشریه آمریکایی خودداری محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق از قبول دعوت رسمی مقامات چینی برای سفر به این کشور را معمای دیپلماسی خواند. دولت چین اخیرا با ارسال دعوتنامه‌ای رسمی از  نخست‌وزیر عراق برای سفر به پکن دعوت به عمل آورده است؛ اما دولت سودانی تا بدین‌لحظه پاسخ مثبتی به این دعوت رسمی نداده است.

نشریه «دیپلمات» در گزارشی تحلیلی در همین رابطه مدعی شد رابطه عراق و چین در سالهای اخیر برخلاف گذشته فقط به حوزه تجارت و بازرگانی نفت و انرژی محدود نیست. براساس توافقات پکن و بغداد در حال حاضر نزدیک به 200 پروژه به ارزش 5 میلیارد دلار میان دو کشور در دست اجراست.

این گزارش اضافه می‌کند که مناسبات عراق و چین به لحاظ تجاری در بهترین سطح قرار دارد؛ با این حال نخست‌وزیر عراق در سفر اخیر خود به همراه هیئت بلندپایه اقتصادی عراقی به هیوستون آمریکا خواستار شراکت راهبردی کمپانی‌های آمریکایی در مواردی چون انرژی، زیرساخت و املاک شد.

نخست وزیر عراق در سفر به هیوستون با جمعی از فعالان اقتصادی آمریکایی دیدار کرد. سودانی در این نشست از شرکت‌های «بیکر هیوز»، «جی ای ورنووا»، «هانی ول»، «کی بی آر»، «اس ال بی» و «توتال» که عمدتا شرکت‌های نفتی و فعال در حوزه فناوری به شمار می‌روند برای شرکت در مناقصه‌ای که قرار است در آینده‌ای نزدیک در بغداد برگزار شود، دعوت کرد که این امر با استقبال طرف‌های آمریکایی روبرو شد.

این گزارش می‌افزاید تنها یک ماه پس از سفر سودانی به آمریکا، مراحل پنجم و ششم مناقصه واگذاری 29 پروژه نفتی برگزار شد. آمریکایی‌ها علیرغم وعده‌ای که به دولت سودانی دادند، در این مناقصه شرکت نکردند تا چینی‌ها برنده مناقصه در 10 پروژه شوند.

این گزارش با استناد به اظهارات و مواضع دیپلمات‌های آمریکایی می‌نویسد، واشنگتن نسبت به فعالیت‌های چین در عراق کاملا آگاه است؛ چرا که سرمایه‌گذاری‌های چین اکنون تنها به حوزه نفت عراق محدود نمی‌شود، بلکه چینی‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه‌های دیگری مانند مخابرات، فناوری و تکنولوژی عراق را نیز آغاز کرده‌اند. در همین راستا اخیرا شرکت «آسیاسل»، بزرگترین اپراتور تلفن همراه در عراق با شرکت «هواوی» چین که تحت تحریم‌های آمریکایی قرار دارد، توافقنامه همکاری امضا کرد.

نشریه آمریکایی «دیپلمات» با اشاره به دیدار دو سال پیش سودانی و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در شهر ریاض عربستان، اذعان می‌دارد که نخست‌وزیر عراق در آینده‌ای نه چندان دور به دیدار رئیس‌جمهور چین خواهد رفت، اما نه در شرایط فعلی.

بیشتر بخوانید

محورهای مهم رایزنی نخست وزیر عراق با رئیس جمهور چین

«دیپلمات» نگرانی و شک و تردید سودانی برای سفر به چین را به حوادث تشرین 2019 مرتبط می‌داند؛ بسیاری معتقدند که اجتناب نخست‌وزیران عراق پس از عادل عبدالمهدی، از سفر به چین، بیش از هر چیز به دلیل ترس از ورود و دخالت‌های بی‌جا آمریکا و خلق حوادثی همانند ناآرامی‌های سازمان‌یافته سال 2019 در عراق است.

این گروه از ناظران معتقدند سودانی پس از سفر به آمریکا، پیام نارضایتی واشنگتن از تعمیق روابط عراق و چین را دریافت کرده و نمی‌خواهد در مقطع حساس کنونی، آمریکا را بیش از این تحریک کند.

به گفته نشریه «دیپلمات» محمد شیاع السودانی قصد دارد برای انتخابات آتی عراق در سال 2025 فهرست انتخاباتی تشکیل دهد تا ضامن تداوم حیات دولتش برای دور دوم شود. این نشریه، در بخش پایانی گزارش خود سفر سودانی به چین را در حال حاضر بسیار بعید می‌داند و راهبرد سودانی در قبال رویارویی آمریکا و چین در عراق را خنثی تفسیر می‌کند.

 

نظر شما