شناسهٔ خبر: 67111446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

روایت زن البغدادی از تجربه زندگی مشترک با رهبر داعش

صاحب‌خبر -
به گزارش مردم سالاری آنلاین، به گزارش خبرآنلاین «ام حذیفه» همسر اول ابوبکر البغدادی است که زمانی که او سرکردگی گروه تروریستی داعش را در بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق در دست داشت، با او ازدواج کرد.

به نقل از ایسنا او در حال حاضر در یکی از زندان‌های عراق تحت بازداشت بوده و در آنجا به دلیل جنایات تروریستی انجام شده در دوره داعش تحت بازجویی است.

در تابستان سال ۲۰۱۴ ام حذیفه همراه با ابوبکر البغدادی در شهر رقه، پایگاه وقت داعش در سوریه زندگی می‌کرد.

از آنجایی که ابوبکر البغدادی به عنوان سرکرده یکی از گروه‌های تکفیری افراطی در لیست چهره‌های تحت تعقیب قرار داشت، بیشتر اوقات خود را در جای دیگری به سر می‌برد اما یک بار نگهبانی را به منزلش فرستاد تا ۲ تن از فرزندان کوچکش را همراهی کند.

همسر ابوبکر البغدادی گفت: آنها به من گفتند که بچه‌ها را برای آموزش شنا می‌برند.

او گفت: تلویزیونی در خانه بود که مخفیانه آن را روشن می‌کردم، زمانی که ابوبکر البغدادی در خانه نبود، از تلویزیون استفاده می‌کردم، البغدادی به من گفته بود که آن کار نمی‌کند. از سال ۲۰۰۷ ارتباطم با دنیای بیرون قطع بود و به من اجازه تماشای تلویزیون و یا استفاده از هرگونه تجهیزات جدید مثل تلفن‌ همراه داده نمی‌شد.

ام حذیفه در ادامه گفت: چند روز بعد از اینکه آن نگهبان بچه‌ها را با خود برد، تلویزیون را روشن کردم و با یک غافلگیری بزرگ مواجه شدم، همسرم را در حال سخنرانی در مسجد جامع النوری شهر موصل واقع در شمال عراق دیدم که برای اولین بار و به صورت علنی خود را «خلیفه مسلمانان» معرفی کرد. وقتی متوجه شدم بچه‌ها همراه با او در موصل بودند به جای اینکه در رودخانه فرات آموزش شنا ببینند، به شدت شوکه شدم.

ام حذیفه در این مصاحبه ۲ ساعته خود را یک قربانی توصیف کرد که قصد فرار از دست همسرش را داشته است و در این رابطه مشارکت خود را در تمام جنایات وحشیانه‌ داعش تکذیب کرد.

اما این اظهارات او کاملاً با اظهارات و شکایات زنان ایزدی ربوده شده و مورد تجاوز قرار گرفته توسط داعشی‌ها، مغایرت دارد و آنها در شکایات خود او را به دست داشتن در بردگی جنسی زنان و دختران ربوده شده متهم کردند.

او در طول مدت این مصاحبه طولانی حتی یک بار سر خود را بالا نیاورد، یک لباس سیاه بر تن داشت که تنها بخشی از صورتش تا زیر بینی پیدا بود.

او متولد سال ۱۹۷۶ در یک خانواده محافظه‌کار عراقی است و در سال ۱۹۹۹ با «ابراهیم عوض البدری» که بعدها با نام مستعار ابوبکر البغدادی شناخته شد، ازدواج کرد.

ابوبکر البغدادی تحصیلات خود را در دانشگاه بغداد تمام کرد و به گفته ام حذیفه، در آن زمان فردی متدین و نه افراطی بود و انسانی محافظه‌کار بود اما ذهنی باز داشت.

در سال ۲۰۰۴ پس از حمله آمریکا به عراق نیروهای آمریکایی البغدادی را بازداشت کرده و او را در پایگاه «بوکا» در جنوب عراق تقریباً به مدت یک سال همراه با چند فرد دیگر در بازداشت نگه داشتند، بعدها این افراد چهره‌های برجسته گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تکفیری شدند.

ام حذیفه مدعی شد که البغدادی در سال‌های پس از آزادی‌اش تغییر کرد و به انسانی خشن و کج خلق تبدیل شد.

به گفته دیگر افرادی که البغدادی را می‌شناختند، او پیش از بازداشتش در پایگاه بوکا با تشکیلات القاعده همکاری داشت اما به گفته ام حذیفه بازداشت او نقطه عطفی بود که پس از آن به شدت افراطی شد.

ام حذیفه در این رابطه گفت: او دچار مشکلات روحی و روانی شده بود، زمانی که از او علت را سوال کردم گفت که دچار مشکلی شده که من نمی‌توانم آن را درک کنم، فکر می‌کنم او در طول مدت بازداشتش مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود هرچند که این را صراحتاً نگفت.

عکس‌هایی که از زندان «ابوغریب» تحت مدیریت آمریکا در عراق منتشر شد، حاکی از این است که زندانی‌ها مجبور به انجام رفتارهای شنیع جنسی شده‌اند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی این ادعا را به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انتقال داد تا نظر آن را در این مورد نظر جویا شود اما تا زمان تدوین این گزارش پاسخی در این خصوص دریافت نکرده است.

ام حذیفه با اشاره به اینکه درباره پیوستن البغدادی به گروه‌های افراطی مشکوک شده بوده، گفت: زمانی که به خانه باز می‌گشت، به حمام که می‌رفت یا می‌خوابید، لباس‌هایش را می‌گشتم، حتی روی بدنش به دنبال آثار جراحت و کبودی بودم اما هیچ چیزی پیدا نکردم به او گفتم که تو گمراه شدی و او به شدت عصبانی شد.

او در ادامه به انتقال مداومشان از خانه‌ای به خانه دیگر با هویت‌های جعلی و ازدواج البغدادی با همسر دومش اشاره کرد و گفت: من از او طلاق خواستم اما نتوانستم شرطش برای رها کردن کودکانمان را بپذیرم پس با او ماندم.

ام حذیفه ادامه داد: با ورود عراق به جنگ داخلی خونینی که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ ادامه داشت، دیگر تردیدی در خصوص دست داشتن او در فعالیت‌های گروه‌های تکفیری اهل تسنن نداشتم، در سال ۲۰۱۰ او سرکرده داعش در عراق شد که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده بود، ما ژانویه ۲۰۱۲ به حومه ادلب در سوریه رفتیم برای من کاملاً آشکار شد که او سرکرده داعش است.

به گفته ام حذیفه، البغدادی در آن زمان لباس افغانی بر تن می‌کرد و ریش می‌گذاشت و یک هفت تیر با خود حمل می‌کرد.

با وخامت شرایط امنیتی در شمال غرب سوریه در طول جنگ داخلی در این کشور، آنها به شرق سوریه در شهر رقه رفتند که در ادامه به عنوان مرکز خلافت داعش در سوریه اعلام شد.

اقدامات وحشیانه گروه تروریستی داعش در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به شکل گسترده‌ای منتشر شد.

گروه تحقیقاتی سازمان ملل نیز در این زمینه گزارش داد که به شواهد و مدارکی دال بر ارتکاب جنایت نسل‌کشی در حق اقلیت ایزدی در عراق دست یافته و داعش مرتکب اقدامات ضد بشری از جمله قتل، شکنجه، آدم‌ربایی و بردگی شده است.

داعش پس از آن مرتکب جنایات فجیعی چون بریدن سر گروگان‌ها و آتش زدن خلبان اردنی شد و ویدیوهای آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

همچنین جنایت بسیار فجیع دیگری که مرتکب شد، کشتار حدود ۱۷۰۰ سرباز عراقی آموزش دیده بود که بیشترشان شیعه بودند و آنها را هنگام بازگشت از پایگاه نظامی اسپایکر در شمال بغداد به شهرهایشان قتل عام کرد.

در حال حاضر برخی از زنانی که با داعشی‌ها زندگی می‌کردند، در این رابطه مدعی هستند که اطلاعی از این جنایت‌ها نداشتند.

ام حذیفه نیز در پاسخ به سوالی درباره این دوره از جنایات داعش گفت: اکنون نمی‌توانم به عکس‌ها نگاه کنم، این جنایات شوکی بزرگ و غیر انسانی هستند، ریختن خون انسان‌ها فاجعه بار است و آنها (داعشی‌ها) در این رابطه مرزهای انسانیت را زیر پا گذاشتند، درباره این مساله با همسرم صحبت کردم و به او گفتم که دستش آلوده به خونه این انسان‌های بی‌گناه است و طبق شریعت اسلام امکان اتخاذ اقدامات دیگری وجود دارد.

۲ دختر جوان به نام‌های سمر و زینه (اسامی واقعی نیستند) در این گروه بودند که طبق ادعای ام حذیفه تنها چند روز در خانه او در رقه بودند و سپس منتقل شدند، خانواده البغدادی در ادامه به موصل منتقل شد و سمر دوباره در آنجا حضور یافت و به مدت تقریباً ۲ ماه با آنها بود.

«حامد» پدر سمر در این رابطه گفت که ۲ همسر و تمام ۲۶ فرزند و ۲ برادر و خانواده‌های آنها همگی از شهر خوانصور در سنجار ربوده شدند و او به کوه‌های اطراف گریخته است. هنوز ۶ تن از فرزندانش از جمله سمر مفقود هستند، بعضی از آنها پس از پرداخت فدیه و برخی دیگر نیز پس از آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش آزاد شدند.

اما دختر دیگر «زینه» که دختر برادر حامد است، احتمالاً در شمال سوریه ربوده شده است، «سعاد» خواهر زینه هرگز با ام حذیفه ملاقات نکرده اما به بردگی گرفته شده و به او تجاوز شده و هفت بار در طول مدت اسارت فروخته شده است.

خانواده‌های سمر و زینه شکایت‌های خود را علیه ام حذیفه به جرم همدستی در ربودن و بردگی دختران ایزدی تنظیم و ارائه کردند، آنها ام حذیفه را یک قربانیِ ناتوان در این ماجرا نمی‌دانند بلکه خواستار اجرای حکم اعدام برای او هستند.

سعاد با استناد به اظهارات دیگر قربانیانی که به خانه‌هایشان بازگشتند، گفت: او مسؤول همه چیز است، او تعیین می‌کرد که کدام یک از دخترها خدمتکارش باشند و کدام برای همسرش باشند، خواهر من یکی از این دختران بود، او همسر ابوبکر البغدادی جنایتکار است و مانند او جانی است.

ام حذیفه در واکنش به این اظهارات سعاد ضمن رد اتهام‌های مطرح شده گفت: انکار نمی‌کنم همسرم مجرم بوده، بابت اتفاقاتی که برای آنها افتاده بسیار متاسف هستم.

او گفت: مدتی بعد در ژانویه ۲۰۱۵ مدت کوتاهی با «کایلا مولر» امدادرسان ربوده شده آمریکایی که مدت ۱۸ ماه گروگان گرفته شده بود و در نهایت فوت کرد، ملاقات کردم، به یک پناهگاه امن در رقه منتقل شدم در آنجا از طبقه بالا صدایی را شنیدم، به بالا رفتم و در اتاق خواب کایلا را دیدم، او بسیار خوشحال بود و به من گفت که همسر شیخ است و منظورش همسر من بود. کایلا با محبت از البغدادی صحبت می‌کرد جوری که من به او حسادت کردم و از او خشمگین شدم چرا که من در تلاش برای نجات جان دختر بیمارم نسیبه بودم که در ادامه فوت کرد.

این اظهارات با صحبت‌های افرادی که همراه با کایلا بازداشت بودند، کاملاً مغایرت دارد. بعد از مرگ کایلا مادر او با استناد به اظهارات دیگر زندانیان زنی که همراه با دخترش بازداشت شده بودند، گفت که کایلا با این مرد ازدواج نکرده بلکه البغدادی به او تجاوز کرده و او را مورد استفاده قرار داده است.

یک کارشناس همکار با تیم مبارزه با آدم ربایی در این رابطه گفت: اگر کایلا به شکلی که ام حذیفه می‌گوید، رفتار کرده باشد احتمالاً این یک استراتژی برای حفظ جانش بوده است.

هنوز ابهاماتی در خصوص شرایط و علل مرگ کایلا وجود دارد، در آن زمان داعش مدعی شد که او در حمله هوایی اردن کشته شده اما آمریکا همواره این مساله را رد کرد، در حال حاضر یک منبع امنیتی عراقی به ما اطلاع داد که او به دست داعش کشته شده است.

در سال ۲۰۱۹ نظامیان آمریکایی به محل اختفای البغدادی و خانواده‌اش در شمال غرب سوریه یورش بردند و البغدادی زمانی که در یک تونل محاصره شد، جلیقه مواد منفجره خود را منفجر کرد و خودش و ۲ فرزندش را به قتل رساند، ۲ تن از چهار همسرش نیز در تیراندازی‌ها کشته شدند.

در آن زمان ام حذیفه در آنجا نبود بلکه با نامی مستعار در ترکیه زندگی می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ بازداشت شد و فوریه همان سال به عراق بازگردانده شد، او از آن زمان در زندان به سر می‌برد و تحت بازجویی مسؤولان عراقی درباره نقشش در فعالیت‌های داعش قرار دارد. دختر بزرگ او «امیمه» نیز در زندان با او به سر می‌برد اما فاطمه ۱۲ سال دارد در بازداشتگاه نوجوانان است، یکی از پسران او در حمله هوایی روسیه به نزدیکی حمص کشته شد و یک پسر دیگرش همراه ابوبکر البغدادی در داخل تونل کشته شد اما پسر کوچکش در یتیم خانه جان باخت.

نظر شما