شناسهٔ خبر: 67110128 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

مصدومیت بلای جان تیم‌های مدعی

نوشادی: بازیکن حق ندارد بیرون از باشگاه تمرین کند!

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، دکتر بهزاد نوشادی، یکی از قدیمی‌ترین بدنسازان فوتبال ایران که سال‌ها در رده ملی و باشگاهی فعالیت داشته است و همچنین در زمان سرمربیگری فرهاد مجیدی در استقلال، مربی بدنساز آبی‌پوشان بوده؛ خلا بدنسازی مناسب را از مهمترین عوامل از دست رفتن قهرمانی برای استقلال می‌داند. او در گفت‌وگو با خبرنگار ما صحبت‌های خود را اینگونه شروع کرد: فرگوسن یک اصطلاح جالب دارد که می‌گوید تیم‌هایی که از ژانویه تا ماه می، کمتر مصدومیت داشته باشند اگر در کورس قهرمانی باشند قهرمان می‌شوند و اگر در کورس ته جدولی برای سقوط باشند، در لیگ می‌مانند.

نوشادی ادامه داد: حقیقتا بدنساری علمی و عملی دنیا بعد از کرونا مفهوم جدیدی پیدا کرده است یعنی قانون 5 تعویض در جریان 90 دقیقه و 6 تعویض در 120 دقیقه و تعویض اضافه در صورت ایجاد ضربه مغزی هدیه‌ای است که فیفا به مربیان داده که برای تغییرات تاکتیکی، کاهش افت بدنی و سرعت بازی و جذابیت بیشتر فوتبال در نیمه دوم انجام دهند. به این خاطر مفهوم قدیمی بدنسازی در فوتبال یعنی به اصطلاح زیاد دویدن به پیشگیری از مصدومیت تغییر پیدا کرده است زیرا ماهیت تمرینات اسمال سایدگیم و راندو از 7 به 7 تا 3 به 3 بهترین روش توسعه سیستم قلبی - عروقی، تنفسی و دوندگی است.

در فوتبال معمولا 4 ناحیه رباط صلیبی (آسیب مفصلی) همسترینگ، کشاله و زیر شکم (عضلانی) ایجاد می‌شود. صدمات کانتکی ناشی از درگیری و ضربه‌ای در فوتبال طبیعی است ولی صدماتی که بدون برخورد یا اصطلاحا نانکانتکی به روش تمرینی کادر بدنسازی و فنی برمی‌گردد.

2042082

متاسفانه هنوز هم بعضی همکاران بدنساز فوتبال به جای اولویت رعایت اصل پیشگیری از مصدومیت به شرایط گرم کردن برای تمرین و بازی و تمرین در تیم با الویت وزنه‌های جنرال تمرکز دارند. اصطلاحی در مدل تمرینی است که می‌گوید تیم شما 80% آمادگی بدنی داشته باشد ولی همه سالم باشند بهتر از این است که 100% آماده باشیم ولی چند مصدوم داشته باشیم چون با 5 تعویض در نیمه دوم دست مربی بازتر است. 

امسال در کورس قهرمانی تیم‌های مدعی دچار صدمات وحشتناک و دوری یک‌ساله، چند ماهه و چند هفته‌ای تعداد زیادی از بازیکنان شدند که دست سرمربی برای نتیجه‌گیری بسته بود و کار به جایی رسید که غیر از سرمربیان محترم داخلی چند سرمربی خارجی نیز در کنفرانس قبل از بازی از مصدومیت‌های زیاد تیم خود گله‌مند بودند؟!

بازیکن هم سرمایه باشگاه هم ابزار نبرد تاکتیکی سرمربی است یعنی هم باشگاه ضرر مالی از سرمایه‌های انسانی خود می‌کند هم مربی ضررفنی، مسئولیت تمرینی و صدمات نیز به کادر فنی و جواب‌گویی ایشان برمی‌گردد که باید به مدل و روش تمرینات مربی بدنساز نظارت از اطمینان صحیح و موثر بودن تمرین داشته باشند. طراحی تمرین بدنسازی باید به عضلات درگیر در شرایط مسابقه فوتبال مرتبط باشد.

متاسفانه برابر برخی واقعیات از 7 همکار مربی بدنساز خارجی که در لیگ جاری فعالیت داشتند غیر از زمان تمرین در هتل و خوابگاه استراحت می‌فرمودند؟!
مربی بدنساز همانند مربیان تاکتیکی و آنالیز که روزانه زمان زیادی را به طراحی روزانه تمرین اختصاص می‌دهند باید روزی 8 ساعت کار کنند حتی در ساعاتی که تیم استراحت می‌کند با برخی بازیکنان به صورت اختصاصی و فردی در مجموعه باشگاه نقاط ضعف عضلانی و مفصلی و آمادگی فیزیولوژی آنها را ارتقا دهد.

تیم قهرمان امسال یعنی پرسپولیس از اواخر مهرماه تا اواخر آبان ماه ظرف یک ماه 6 مصدومیت کلیدی داد ولی با نیمکت خوب و خریدهای مفید در نیم فصل دوم خلا آنها را پر کرد. ولی تیم استقلال در رده دوم شاید با مصدومیت 2 مهره کلیدی خود در اواخر فصل لطمات زیادی متحمل شد. از تیم‌های سوم و چهارم و پنجم که کادر فنی خارجی داشتند و 3 تیم خوب دیگر با مربیان ایرانی در کورس قهرمانی بودند نیز از نظر آمار مصدومان خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسید و عملا دست برخی مربیان موفق را در رقابت قهرمانی خالی کرد.

در آخر چند پیشنهاد و توصیه فنی، تمرینی و علمی و حرفه‌ای در خصوص مدیریت کاهش مصدومیت‌ها در طول فصل: 
1-در تمرینات پیش فصل تمرکز روی تمرینات ساختاری مفصلی-عضلانی بالاخص زانو-همسترینگ، کشاله و زیر شکم باشد (قبلا تمرکز روی تمرینات هوازی بود).
2-چون ماهیت تمرینات اسمال سایدگیم و راندو با نفرات کم، ماهیت بدنسازی هوازی-لاکتیک قلبی-عروقی-تنفسی دارد و زمان بیشتری به نقاط آسیب‌پذیر داده شود. 
3-حتما در پیش فصل تست اندازه‌گیری درصد تناسب قدرت عضله چهارسر-همسترینگ و ثبات مفصل زانو برای برنامه‌ریزی تمرینات انفرادی انجام شود. 
4-زمان، نوع انقباض، تکرار و تفاوت تمرینات روی عضله همسترینگ در پیش فصل، وسط و پایان فصل و زمستان‌ها لحاظ شود.
5-مربیان محترم بدنساز فوتبال برای تمرکز حرفه‌ای با تیمی که همکاری می‌کنند از بین مربی تیم و باشگاه-مربی خصوصی و پرسنل ترینر، شاگرد خصوصی، مربی و... یکی را انتخاب کنند.
6-مونیتورینگ لود و فشار تمرینی برای کنترل فشار تمرین و خستگی متابولیکی و فیزیولوژیکی در هر جلسه بررسی شود.
7-تیم‌های حرفه‌ای در کنار مربی بدنساز یک دستیار مربی ریحب نیز در نظر بگیرند.
8 به جزئیات فردی بازیکنان مثل لاکسیتی لیگامان‌ها در دوران متفاوت عفونت لثه و روده و درصد درمان مصدومیت‌های قبلی کنترل شود.
9-هیچ بازیکنی اجازه ندارد در داخل فصل مسابقات به صورت انفرادی با مربی خارج از قرار باشگاه تمرین اضافه کند.

نظر شما