به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دامون خدابنده؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات با اعلام سراسری شدن طرح لیست هوشمند و الزام همه کارفرمایان به ارائه لیست حق بیمه در این قالب از خرداد 1403 اظهار کرد: برنامهریزی برای اجرای طرح ارسال لیست هوشمند از سوی کارفرمایان، یکی از مهمترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در راستای هوشمندسازی خدمات محسوب میشود که در این دوره مدیریتی بهصورت جدی مورد توجه قرار گرفته و با اقدامات مؤثری در حال حاضر این مهم زمینه اجرایی پیدا کرده است. پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در 455 شعبه در سطح کشور تعمیم یافته و در دیگر شعب نیز تا پایان خردادماه سال جاری اجرایی میشود.
وی گفت: پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان و تعمیم آن به 455 شعبه در سطح کشور، از خرداد ماه سال 1403 همه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: هوشمندسازی لیست حقبیمه، مزایای متعددی برای کارفرمایان در بر دارد که از جمله میتوان به تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن اشاره کرد. پیشتر در مسیر پردازش برخط لیستهای ارسالی حقبیمه کارفرمایان، کنترلهای محاسباتی و فرایندی، بعد از ارسال لیست و بدون حضور کارفرما بر روی لیستهای دریافتی اعمال میشد که در بعضی موارد منجر به ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان میشد. در حال حاضر اما، کنترلهای برخط در زمان تنظیم و ارسال لیست از سوی کارفرما اعمال میشود و بازخورد بههنگام برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده میشود که این موضوع حتماً از ایجاد یا انباشت بدهی و جرایم جلوگیری میکند.
خدابنده ادامه داد: در این پروژه تلاش شده تا بخش عمده کنترلهایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حقبیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیستهای دریافتی، اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا جریمه میشد، بهصورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود. همچنین بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود. در واقع با اجرای پروژه مذکور و تعمیم آن بهصورت کشوری، تمامی پردازشهای فهرست حقبیمه کارفرمایان بهصورت متمرکز، هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام میگیرد و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی افزود: پرداخت برخط و آسان حقبیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمهشدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازشهای لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازشها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حقبیمه محسوب میشود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاریهای کاذب، جلوگیری از انباشت بدهیها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حقبیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان از دیگر مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حقبیمه بهشمار میرود.
گفتنی است با پیادهسازی پروژه لیست هوشمند، کلیه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست بهصورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهرهبرداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول بهنگام پرداختها و ارائه تعهدات قانونی سازمان تأمین اجتماعی به بیمهشدگان به صورت برخط شده است.
خدابنده در عین حال با اعلام اینکه فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابل بهرهبرداری است و امکان ارسال لیست بهصورت 24 ساعته مهیا شده و کارفرمایان میتوانند در تمامی ساعات شبانهروز، اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کنند، گفت: از کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی خواهشمندیم به سبب افزایش حجم تراکنشهای بانکی در روزهای پایانی ماه و به منظور ارسال روانتر لیست و پرداخت حق بیمه در این ایام و با توجه به فراهم بودن امکان ارسال لیست در تمام ساعات شبانهروز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی؛ از موکول کردن آمادهسازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جداً خودداری کنند.
مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی با شماره تماس 1420 نیز بهصورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان سازمان از جمله کارفرمایان است.
انتهای پیام/
∎
نظر شما