شناسهٔ خبر: 67106862 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات۱۴۰۳؛ قالیباف: مردمی سازی یک شعار نیست، حقیقت است/ پزشکیان: «وظیفه حاکمیت حل مشکلات مردم است»/ زاکانی: برای تداوم راه «شهید» رئیسی تکالیف سنگینی داریم/ قاضی زاده هاشمی: حفظ دستاوردهای دولت آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی اولویت دولت آینده باشد/جوان: «اگر اصلاح‌طلبان شکست خوردند، آن را به گردن تقلب و تخلف نیندازند»/اعتماد:««برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات زود است»

صاحب‌خبر -

شفقنا- بالاخره انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم نامزدهای نهایی خود را شناخت. روز گذشته شورای نگهبان آقایان پورمحمدی،پزشکیان،جلیلی،زاکانی، قالیباف و قاضی زاده هاشمی را به عنوان 6 نامزد تایید صلاحیت شده این شورا به وزارت کشور معرفی کرد .

در ادامه به بازتاب تحلیل ها و آخرین اخبار در حوزه انتخابات ریاست جمهوری می پرداریم:

با سوابق نامزدهای احراز صلاحیت شده آشنا شوید

با اعلام اسامی نامزدهای احراز صلاحیت‌شده‌ی انتخابات ریاست جمهوری، موسم تبلیغات کاندیداها آغاز شده است. در این گزارش، با سوابق نامزدها در این لینک آشنا می‌شوید.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی 

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات ریاست جمهوری به صورت دستی برگزار می شود.

نخستین روز تبلیغاتی رادیوتلویزیونی نامزدها

نخستین روز تبلیغاتی رادیوتلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امروز با حضور  امیرحسین قاضی زاده هاشمی در برنامه «با مردم» ساعت ۱۸:۳۰  تا ۱۹ از شبکه یک سیما تبلیغات انتخاباتی آغاز می شود.

شروع مناظره ها از دوشنبه هفته آینده

مناظره‌ها از دوشنبه هفته آینده شروع می‌شود.پنج مناظره‌ای که تلویزیون تدارک دیده از دوشنبه ۲۸ خرداد ماه آغاز می‌شود و آخرین آن هم ۵ تیرماه خواهد بود. رسانه ملّی ۵ مناظره ۴ ساعته را درنظر گرفته که از شبکه یک سیما روی آنتن خواهند رفت. در حالی‌که پیش از این ۳ مناظره ۴ ساعته تلویزیونی درنظر گرفته می‌شد.این بار هر نامزد ریاست‌جمهوری فرصت بیشتری برای حضور در مناظرات تلویزیونی خواهد داشت. طبق جدول پخش تنظیم شده توسط صداوسیما، مناظره‌ها در تاریخ‌های زیر برگزار خواهد شد:

دوشنبه ۲۸ خرداد
پنج‌شنبه ۳۱ خرداد
جمعه ۱ تیر
دوشنبه ۴ تیر
سه‌شنبه ۵ تیر/طبق برنامه، ساعت مناظره‌ها از ۲۰ تا ۲۴ خواهد بود.

فروزنده رئیس و شریعتی سخنگوی ستاد انتخاباتی زاکانی شدند

«لطف الله فروزنده» رئیس و «مالک شریعتی» به عنوان سخنگوی ستاد زاکانی انتخاب شدند.

آغاز به کار منصوری بعنوان رئیس ستاد سعید جلیلی

«محسن منصوری» با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، ضمن مرخصی از دولت، کار خود را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی آغاز کرد.

رشیدی: قالیباف مرخصی می‌گیرد

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که قالیباف در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرخصی می‌گیرد.

زاکانی: از فردا مرخصی می‌گیرم

شهردار تهران اعلام کرد که برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی از فردا مرخصی خواهد گرفت.

لاریجانی:مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت، متوقف نخواهد شد

علی لاریجانی با انتشار بیانیه‌ای به عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان واکنش نشان داد. متن کامل بیانیه 

قالیباف: «کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده‌ قرار گرفته است»

محمدباقر قالیباف به‌مناسبت آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای منتشر کرد. متن کامل بیانیه 

پزشکیان: «وظیفه حاکمیت حل مشکلات مردم است»

مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ۱۴۰۳ در نشستی با اهالی رسانه گفت: ما اگر امروز مطالبات مردمی را برآورده کنیم، بیشتر به سمت ما خواهند آمد، سلامت حق مردم است، اگر کسی پول درمان نداشت، چرا حاکمیت نباید مشکلش را حل کند؟ حاکمیت پول داشته باشد یا نداشته باشد فرقی نمی‌کند، وظیفه او حل مشکلات مردم است.

جوان نوشت: «اگر اصلاح‌طلبان شکست خوردند، آن را به گردن تقلب و تخلف نیندازند»

جوان نوشت:«امروز ایده و ادعای اصلی اصلاح‌طلبان در دو دهه گذشته باطل و میدان انتخابات کاملاً رقابتی شد. شرط انصاف آن است که اگر اصلاح‌طلبان شکست خوردند، آن را به گردن تقلب و تخلف نیندازند و اگر پیروز شدند، رأی مردم را نشانه مطالبه تغییرات اساسی نپندارند. صندوق رأی به هیچ ایده واحدی، تقلیل‌پذیر نیست. اگر اصولگرایان هم پیروز انتخابات شدند، باید همین رویه را در پیش بگیرند و از تعبیر نتیجه صندوق‌ها به ایده شخصی خودشان بپرهیزند. خروجی صندوق رأی هشتم تیر با مشارکت حدود ۶۰ درصد و پیروزی هر کدام از نامزد‌ها یعنی پیروزی جمهوری اسلامی ایران.»

هم میهن:«بدون تردید انتخابات پیش‌رو با یک انتخابات مطلوب و کامل فاصله دارد»

هم میهن نوشت:«بدون تردید انتخابات پیش‌رو با یک انتخابات مطلوب و کامل فاصله دارد؛ به‌ویژه از نظر بازتاب دادن وزن اجتماعی گرایش‌های گوناگون نقص جدی دارد، ولی فرق آن با انتخابات ۱۴۰۰ در این است که از سطح حداقلی بالاتر است و امکان و شرایط انتخاب کردن گزینه مؤثر وجود دارد. ما قطعاً باید ردصلاحیت‌های سلیقه‌ای را نقد کنیم؛ ولی این ردصلاحیت‌ها اگر مخل امکان انتخاب میان گزینه‌هایی با اختلاف معنادار نباشد،‌ قابل عبور کردن است.»

خراسان :«کارآمدی» می تواند مزیت رقابتی نامزد اصلح ریاست جمهوری نهم باشد»

خراسان نوشت:«آن چه می تواند محل رقابت نامزدهای انتخاباتی باشد، کارنامه و برنامه های شان در شاخص «فعال بودن و پرکار بودن» است که باید مورد مداقه رای دهندگان قرار گیرد. به عبارتی در مقطع کنونی کشور «کارآمدی» برآمده از پرکاری و فعال بودن به خصوص در حوزه اقتصادی، می تواند مزیت رقابتی نامزد اصلح ریاست جمهوری نهم باشد.»

اعتماد:«برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات زود است»

اعتماد نوشت:«برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات زود است، اما برای ارزیابی نظر ناراضیان از وضع موجود دیر نیست. با هر میزان مشارکت در انتخابات، حدود ۸۰درصد از مردم ایران از سیاست‌های کلان حاکم بر کشور ناراضی‌اند. این را خوب است از همین ابتدای کارزارهای انتخاباتی بگوییم که شرکت در انتخابات به معنای تایید کلیت وضع موجود نیست. همان‌طور که جریان حاکم محاسبات خاص خود را دارد، جریان معترض و ناراضی جامعه هم برای پیگیری مطالبات خود راه و روش‌های اقتضایی خود را دارد و همه آنها نیز در شکل پیگیری خواسته‌های خود توافق ندارند، اما در نارضایتی عمیق اکثریت نسبت به وضع موجود با هر عدد و رقمی که از رای کاندیداها و میزان مشارکت به دست آید، به خود شک راه ندهید.»

عبدی:«پروژه يكدست‌سازي شکست خورده است»

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:«رغبت مردم به مشاركت انتخاباتي، برخلاف انتخابات ۱۴۰۰ زياد شده و در روزهاي آينده بايد افزايش پيدا كند و اين ظرفيت نزد آقاي پزشكيان وجود دارد ولي به فعليت در آوردن آن طي دو هفته طبعا كار سختي است، هر چند نشدني نيست. تجربه ۳ سال گذشته نشان داد كه پروژه يكدست‌سازي نه تنها شكست خورده است، بلكه خطرات فراواني براي كشور و مردم دارد. »

قاضی زاده هاشمی:«باید کاندیداها بتوانند برنامه و کارنامه به مردم ارائه کنند»

قاضی زاده هاشمی به ایلنا می گوید: «نگاه مردم الان به نظر من با شهادت آیت الله رئیسی به دولتمردان تغییر جدی پیدا کرد و سرمایه اجتماعی به شدت رشد پیدا کرده است اما غیر از این باید کاندیداها بتوانند برنامه و کارنامه به مردم ارائه کنند، تا مردم اعتماد کنند که این افراد می‌توانند این عرصه را اداره کنند و به میدان بیایند.»

موسوی لاری:«الآن انتخابات سه ضلعی بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی است »

وزیر کشور دوره اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه توصیه من به همه کسانی که دل در گرو آینده کشور دارند این است که حتما پای صندوق رأی بروند، به جماران گفت: برخی کاندیداها برای گرمی بازار آمده‌اند و خودشان هم می‌دانند که کسی به آن معنا روی آنها حسابی باز نمی‌کند. ولی به نظر من الآن انتخابات سه ضلعی بین آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی است و در این صحنه من فکر می‌کنم آقای پزشکیان با توجه به ظرفیت‌های جامعه بتواند یک رقیب جدی برای آن دو نفر تلقی شود و از نظر من شاید آقای پزشکیان پدیده این انتخابات تلقی شود و بتواند به گونه‌ای عمل کند که نظر اکثریت خاموش را جلب کند و به او رأی بدهند.

 

زیدآبادی:«به نظر می‌رسد که این بار انتخابات دومرحله‌ای شود»/ «انتخابات از همین الان چهار قطبی است»

احمد زیدآبادی می گوید:«طی سه هفته آینده، اعتراض به ردصلاحیت‌ها به تدریج به حاشیه می‌رود و گمانه‌زنی در مورد احتمال پیروزی و یا شکست هر یک از کاندیداها جای آن را می‌گیرد. با توجه به ترکیب شش‌گانه کاندیداها به نظر می‌رسد که این بار انتخابات دومرحله‌ای شود و نرخ مشارکت در آن به مرز ۵۰ درصد برسد، گو اینکه نوع رقابت کاندیداها می‌تواند آن را پایین‌تر یا بالاتر ببرد.»

او در مصاحبه دیگری با انتخاب می گوید: «انتخابات از همین الان چهار قطبی است؛ یک طرف پزشکیان، یک طرف قالیباف و یک طرف پورمحمدی و از سوی دیگر دو نفر دیگر که با هم مرز‌های مشخصی دارند. به این معنا نیست که همه اصولگرا‌ها یکی هستند. خط مشی آقای قالیباف با آقای جلیلی متفاوت است. خط مشی پورمحمدی نیز با هر دو آن‌ها متفاوت است. بنابراین یک دو قطبی کامل شکل نمی‌گیرد، بلکه در دور دوم احتمالی شکل می‌گیرد. در این دور همه با هم رقیب هستند.»

محسنی اژه ای:« کاندیداهای انتخابات باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند»

رئیس قوه قضاییه امروز در نشستی توصیه‌های مهمی را خطاب به نامزد‌های احراز صلاحیت‌شده مطرح کرد و گفت: کاندیدا‌های احرازصلاحیت‌شده که فرآیند و موسمِ تبلیغات انتخاباتی آن‌ها طبعاً آغاز شده و یا آغاز می‌شود قطعاً توجه و عنایت دارند که باید اخلاق و قانون را در عرصه تبلیغات انتخاباتی، سرلوحه اقدامات خود قرار دهند؛ باید بر آنچه که سبب تقویت انسجام ملی می‌شود و مایه امیدواری برای آحاد جامعه بویژه جوانان است، تاکید و تکیه کرد و از هر آنچه که موجب اِفتراق و سیاه‌نمایی و خوشحالی و شَعف دشمن می‌شود، اِجتناب و اِحتراز ورزید. انتظار آن است که نامزد‌های انتخابات این موارد مهم را به ستاد‌های تبلیغاتی و هواداران خود گوشزد کنند؛ همچنین ضروی است کاندیدا‌ها و ستاد‌های آنان به هشدار‌ها و تذکرات دستگاه‌های نظارتی نیز توجه ویژه داشته باشند تا خدای‌ناکرده برای خود و یا دیگران، دردسر و تصدیع و مزاحمتی ایجاد نکنند.

زاکانی: برای تداوم راه «شهید» رئیسی تکالیف سنگینی داریم/ هیچ‌یک از ما نباید طلبکار مردم باشد

زاکانی در گفتگو با فارس گفت: همۀ ما برای تداوم راه «شهید» رئیسی تکالیف سنگینی داریم. البته سوابق، کارنامه و مواضع نامزدها در این باره برای مردم روشن است. برای همۀ ما نامزد‌ها، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما نباید طلبکار مردم باشد؛ همه به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. متن کامل

قاضی زاده هاشمی: حفظ دستاوردهای دولت آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی اولویت دولت آینده باشد
سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری به فارس گفت: یکی از اولویت دولت چهاردهم باید حفظ دستاوردهای دولت آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی باشد. یکی دیگر از اولویت‌ها باید تلاش برای حفظ یکپارچگی داخلی و تمرکز بر حل فصل مسائل معیشتی مردم باشد.
قالیباف: دنبال تحول هستم/ مردمی سازی یک شعار نیست، حقیقت است
محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، با حضور در برنامه صف اول گفت: جوانی ما با آغاز بهار انقلاب و مبارزات انقلاب اسلامی همراه بود، در این دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی داشتم، در سال ۵۷ زلزله طبس شد که اولین کار جهادی ما در زلزله طبس بود. در ۸ سال دوران جنگ و دفاع مقدس در جبهه بودم، بعد از آن بخش عمده ای از کار در بسیج گذشت و در قرارگاه سازندگی خانم الانبیا مسئولیت داشتیم. بعد از آن فرماندهی هوافضای سپاه را بر عهده داشتم که امروز از قدرت های موشکی دنیا هستیم و بعد هم توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم.
او گفت: من معتقد هستم که باید با روحیه تحول کار کرد و فرزند زمانه خویش بود. متن کامل 
اخبار روزهای گذشته در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری را در زیر بخوانید:

گزارش تصویری: ثبت نام عبدالناصر همتی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام علی لاریجانی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «علیرضا زاکانی»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «وحید حقانیان»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گزارش تصویری ۸: سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تاجرنیا: انتخابات دوقطبی خواهد بود/ نامه برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان/ ذوالنوری: شرایط قدری سخت شده است/ پیش بینی کنعانی مقدم و کرباسچی از رئیس جمهور چهاردهم
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ وحیدی: در تلاشیم اخذ رای به صورت الکترونیکی باشد/ مخبر: امکانات دولتی نباید به نفع یا ضرر نامزدها استفاده شود
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات در وزارت کشور/مرحله دوم انتخابات ۱۵ تیر/ بیانیه سید محمد خاتمی درباره انتخابات
جهانگیری، قالیباف، پورمحمدی، وکیلی و رویانیان ثبت‌نام کردند/ اباذری: «متمرکز شدن به تخریب و تمسخرِ رقیب، نشان از ضعف، زبونی  و حقارت فاعل دارد»/ احمد مازنی: «پرسش‌های اصلی برای رئیس‌جمهور طراز »

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ راهنمای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری/ قائمی: «گمانه‌زنی‌ها درباره حضور زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری قوی است»/ سیاوشی: «اگر شورای نگهبان کمک کند در انتخابات پیش رو می‌تواند یک صحنه بهتر در کشور رقم بخورد»/ مهاجری: «تنها یک سونامی سیاسی می‌تواند باعث رشد شدید مشارکت مردم در انتخابات باشد»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ وزیر کشور دستور شروع انتخابات را صادر کرد/ کاندیداتوری جلیلی قطعی شد؟/ «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، حضوری انجام می‌شود»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ تصمیم نهایی اصلاح طلبان پس از ثبت نام ها / کم رنگ شدن احتمال کاندیداتوری قالیباف / نو اصوگرایان در تامل / ارزیابی حضور حسن روحانی

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ احتمال نامزدی محمد رضا ظفرقندی و جدی تر شدن محمد صدر / میراحمدی رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور شد

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ جلیلی و کواکبیان ثبت‌نام کردند

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ لاریجانی و همتی ثبت نام کردند/ جامعه اسلامی مهندسین: «ما وارد مذاکره با مصداق‌ها نشدیم اما درباره مصادیقی که در مظان بودند بررسی داشتیم»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ حقانیان، پزشکیان، زاکانی و رسولی‌نژاد ثبت‌نام کردند/ضرغامی:«شورای نگهبان بعضی از رویه‌های گذشته‌اش را اصلاح کند»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ احمدی‌نژاد، اسماعیلی، مقیمی، صادقی و زریبافان ثبت‌نام کردند/ ثبت نام از ۱۰ داوطلب در چهارمین روز /قوچانی: «انتخابات پیش رو به نوعی بازسازی و اصلاح است»/ زاکانی: «به دعواهای سیاسی نه ورود پیدا می‌کنم و نه آنها را زیبنده می‌دانم»

اخبار انتخابات۱۴۰۳؛ انصراف دو نامزد از ادامه حضور در انتخابات/ شورای نگهبان: پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری/جبهه اصلاحات:«راه رفته را تکرار نمی‌کنیم»

آخرین اخبار انتخابات۱۴۰۳؛ اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/انصراف پنج داوطلب دیگر از انتخابات ریاست جمهوری

برچسب‌ها:

نظر شما