شناسهٔ خبر: 67103810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با شفقنا: به گونه‌ای عمل کنیم که شاهد رفع تحریم‌ها باشیم/ حاکمان افغانستان سیاست خود در خصوص حق‌آبه ایران را تغییر دهند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نماینده مردم لارستان با بیان اینکه میزان آب مصرفی افغان ها از حق آبه کمتر نیست، اظهار داشت: عدم پایبندی حاکمان افغانستان به حق آبه ایران، فقط به حکومت طالبان مربوط نیست بلکه دولت های قبلی افغانستان هم همواره یک دید منفی نسبت به این مساله داشتند درحالی که حق همسایگی و قانون بین المللی حکم می کند که سیاست خود را تغییر دهند.

دکتر علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با آخرین وضعیت حق آبه ایران از رود هیرمند، گفت: بر اساس قوانین بین المللی و توافق تاریخی که بین ایران و افغانستان سال ها قبل از انقلاب تنظیم شده، حکم می کند که این حق آبه به طور کامل باید در اختیار ایران قرار بگیرد. مسوولین امروز افغانستان باید توجه داشته باشند که میلیون ها اتباع این کشور در ایران زندگی می کنند و از یارانه پنهان استفاده می کنند بنابراین میزان آب مصرفی افغان ها از حق آبه کمتر نیست.

وی با اشاره به دلایل عدم پایبندی حاکمان افغاستان به حق آبه ایران، اظهار داشت: این مساله فقط به حکومت طالبان مربوط نیست بلکه دولت های قبلی افغانستان هم همواره یک دید منفی به این مساله داشتند درحالی که حق همسایگی و قوانین بین المللی حکم می کند که سیاست خود را تغییر دهند.

نماینده مردم  لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای در خصوص اولویت های اصلی کمیسیون امنیت ملی، تصریح کرد: با توجه به وضعیت منطقه و تهدیدهایی که وجود دارد، بحث تامین امنیت یکی از اولویت های اصلی  خواهد بود همچنین در عرصه سیاست خارجی تقویت روابط با اولویت کشورهای همسایه، ضرورت جدی است که به تامین امنیت هم کمک می کند.

آقای بروجردی وضع تحریم ها از سوی کشورهای غربی را ظلمی بزرگ در حق ملت ایران دانست و افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که ملت از این ظلم نجات پیدا کنند و ما شاهد رفع تحریم ها باشیم.

نظر شما