شناسهٔ خبر: 67100759 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شهيد آيت‌الله سعيدي اول شهيد مجتهد نهضت امام راحل(ره)

صاحب‌خبر -
شهيد آيت‌الله سعيدي اول شهيد مجتهد نهضت امام راحل(ره)
خبرگزاری آریا - به بهانه پنجاه و چهارمین سالگرد شهادت اولین شهید مجتهد نهضت حضرت امام خمینی(ره) آیت الله سید محمد رضا سعیدی:

به گزارش «ایثار»، شهید آیت الله محمد رضا سعیدی اولین شهید مجتهد نهضت حضرت امام خمینی(ره) بود، او از همان دهه 30 همراه و یار امام بود و برای شناساندن امام و نهضت او در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی کوشید و رژیم را به وحشت انداخت تا جایی که وی را تحت شدیدترین شکنجه ها در 20 خرداد سال 1349 به شهادت رساندند.
آیت الله محمد رضا سعیدی از محضر امام خمینی(ره) و آیت‌الله بروجردی بهره برد و با استعداد سرشاری که داشت به درجه اجتهاد رسید. ولی او فقط در پی تحصیل و کسب مدارج علمی نبود از عالمان مبارزی بود که نقش موثری در پیشبرد نهضت امام داشت. وی از همان ابتدا به دنبال تبلیغ عملی دین بودو از لحاظ فکری و فرهنگی و مبارزات سیاسی فعالیت‌های خود علیه حکومت پهلوی را آغاز کرد و رژیم ستم شاهی را به ستوه درآورد.
او برای تبلیغ دین و دفاع از نهضت امام مسجد را پایگاه مبارزات خود قرار داد. و حتی برای نشر احکام الهی نیاز به منبر هم نداشت لذا وقتی بعد از آزادی از زندان وی را ممنوع المنبر کردند هر جا فرصت می یافت تبلیغ می کرد، نسبت به نشر احکام دین تاکید داشت و در وصیت نامه اش اشاره داشت، به جای فاتحه‌خوانی برای من یک مساله یاد گرفته و به آن عمل کنید.
وی به جوانان و نوجوانان بسیار توجه داشت و در جلب و جذب جوانان می‌کوشید و با تقوا ، تواضع، حسن خلق، فعالیت‌های اجتماعی، دستگیری از مستضعفان و بیان حقیقت در دلها نفوذ می‌کرد و نهضت امام را منتقل می‌ساخت.
او خود انقلابی با بصیرت بود و درباره رهبری جامعه معتقد بود، هر مجتهدی نمی‌تواند رهبر باشد و رهبر را فقیه سیاستمداری می‌دانست که به زمان خود عالم بوده و در راه خدا از ملامت ملامت‌گران نترسد. و مصداق چنین مقامی از نظر ایشان تنها در امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) بود.
با اعلامیه ها و سخنرانی ها و تبلیغ گسترده‌ای که داشت همواره تحت تعقیب ساواک بود و از هیچ تهدیدی نمی‌هراسید. سرانجام در پی هجوم سرمایه‌داران غرب برای استعمار بیش از پیش ایران و دفاع از جان و مال و نوامیس ایران اسلامی اعلامیه روشنگرانه ای را منتشر کرد و همین باعث وحشت رژیم سر سپرده شد.
آنها بر آن شدند تا صدای انقلابی سعیدی را ساکت کنند از این رو در 11 خرداد سال 1349 توسط ساواک دستگیر و به زندان قزل قلعه منتقل و پس از 10 روز شکنجه‌ وحشیانه در شب 21 خرداد در سن 41 سالگی به مقام شهادت نائل آمد. آیت الله محمد رضا سعیدی اولین شهید مجتهد نهضت امام خمینی(ره) که نامش برای همیشه جاودان شد.
«مرا بگیرید و به بند و حبس کشید، تا آن وقت از من سلب مسئولیت شود، چه اگر آزاد باشم، فریاد می‌زنم، حقایق را می‌گویم و افشاگری می‌کنم. من این لباس را پوشیده‌ام و از بیت المال امرار معاش می‌کنم، که پاسدار اسلام و وفادار به رهبرم، امام خمینی(ره) باشم... بنابراین باید فریاد بزنم و جز این چاره‌ای ندارم».
انتهای پیام/

نظر شما