شناسهٔ خبر: 67100752 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

انتخابات 1403 تحت تاثیر میزان مشارکت و کیفیت مناظرات

به نظر می‌رسد که میزان مشارکت در انتخابات پیش رو بیش از هر وقت دیگری، تعیین کننده خواهد بود چراکه اصلاح طلب فقط یک کاندیدا دارند و اصولگرایان غیر از رقابت با او، مشغول رقابت با هم نیز هستند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم وارد فاز تبلیغات شد و رسانه‌ها نیز به تکاپو افتادند. شاهدیم که رسانه‌های اصلاح‌طلب از دیروز که لیست نامزدهای نهایی از سوی شورای نگهبان اعلام شد، هماهنگ و یکصدا برای پزشکیان تبلیغ کرده و خود را مهیای تکرار یک خرداد دیگر می‌کنند.

در فضای رسانه‌ای جبهه اصولگرا اما وضعیت کاملا متفاوت است؛ جدای زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی که گمان می‌رود طی روزهای آتی به نفع یک نامزد دیگر کنار بکشند. شاهد سه‌گانه قالیباف، جلیلی و پورمحمدی هستیم. 

هر یک از این سه کاندیدا بدنه رای خود را دارد و با جدیت وارد کار کارزار شده است. هر یک نیز خود را قطب مقابل پزشکیان می‌بیند. اگرچه که رد صلاحیت علی لاریجانی و حذف یک گزینه جدی میانه‌ رو می‌تواند وزن پورمحمدی را در رقابت با رقبای اصولگرای خود بیشتر کند اما این وضعیت به نحوی نیست که خیال هیچ کدام از سه نامزد مورد اشاره راحت باشد.

در واقع به نظر می‌رسد که مشارکت، عامل تعیین کننده جدی در این انتخابات خواهد بود. اگر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان به اندازه رسانه‌های این جریان از پزشکیان استقبال کند و پای کار بیاید حتما وضعیت متفاوتی رقم خواهد خورد. وضعیتی که برخی مثل روزنامه اعتماد آن را تکرار خرداد 76 می‌دانند و برخی مثل احمدی زیدآبادی معتقدند به دو مرحله‌ای شدن انتخابات خواهد انجامید.

زیدآبادی رقیب پزشکیان در مرحله دوم احتمالی را پورمحمدی می‌داند اما بدیهی است که قالیباف و جلیلی نیز خود را برای رسیدن به آن مرحله آماده می‌کنند. 

در صورت عدم پای کار آمدن بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان و شکل گرفتن رقابت بین نامزدهای اصولگرا اما وضعیت متفاوت خواهد شد. آن وقت باید منتظر ماند و دید که بدنه اجتماعی اصولگرا به کدام سمت خواهد رفت. قطعا مناظرات انتخاباتی در این امر نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت. 

اینکه جامعه خسته از تندروی، حاشیه سازی، فساد اقتصادی و رسوایی مسئولان در آن مناظرات چه می‌بیند و چه می‌شنود و کدام وعده‌ها را باور خواهد کرد؛ نقش تعیین کننده‌ای در وضعیت هر یک از نامزدهای اصولگرا دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما