شناسهٔ خبر: 67098616 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

گلایه مرغداران از واردات بی‌رویه مرغ و تخم‌مرغ

تحریریه جهان صنعت نیوز

عضو هیات مدیره صنایع مرغ مادر ایران با انتقاد از واردات بی‌رویه تخم‌مرغ و مرغ منجمد، باوجود تولید مناسب از یک سو و صدور قطره‌چکانی مجوز صادرات از سوی دیگر گفت: این وضعیت، بازگشت سرمایه مرغداران و جوجه‌ریزی برای مرحله بعد را دچار چالش کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، وجود یک چرخه باطل در صنعت مرغداری در حال زمین زدن این صنعت و ورشکستگی مرغداران است؛ چرخه‌ای که نشان می‌دهد از یک سو با وجود تولید انبوه و مناسب، با واردات بی‌رویه تخم‌مرغ و مرغ منجمد مواجه‌ایم و از سوی دیگر مجوز صادرات به مرغداران داده نمی‌شود.

این‌روزها در بازار، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها با فراوانی مرغ تولید داخل مواجهیم، این موضوع از یک‌سو خوب است؛ اینکه در تولید مشکلی وجود ندارد اما با واردات مرغ منجمد خارجی یک بازار نامتعادلی به وجود آمده که تولیدکنندگان را با نگرانی مواجه کرده است، به طوری‌که بخش مهمی از توان جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری در مرحله بعدی با چالش همراه خواهد بود.

در همین زمینه و اگرچه در فصل گرم و شاهد حضور گردشگران و مسافران هستیم، اما مازندران با فزونی مرغ مواجه است، درباره دلایل این موضوع با رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق مازندران و عضو هیات مدیره صنایع مرغ مادر ایران گفت‌وگو کردیم.

عضو هیات مدیره صنایع مرغ مادر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ساری با انتقاد از واردات بی‌رویه تخم‌مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد باوجود تولید مناسب گفت: این وضعیت، بازگشت سرمایه مرغداران و جوجه‌ریزی برای مرحله بعد را دچار چالش کرده است.

امیر میران آملی افزود: نهاده‌های دامی به فور در اختیار مرغداران قرار گرفت. این کار دولت قابل ستایش است، به همین دلیل وزن مرغ از دو و نیم کیلوگرم به سه کیلوگرم رسید تا تولیدکننده بتواند با رغبت بیشتری وارد مرحله بعدی جوجه‌ریزی و تولید شود.

وی اعلام کرد: متاسفانه در حالی‌که ماهانه ۳۰ تا ۵۰ هزار تن مرغ مازاد در کشور داریم، دولت نسبت به واردات مرغ منجمد خارجی اقدام کرده است و این قابل پذیرش نیست.

این فعال اقتصادی صنعت طیور استان مازندران با انتقاد از واردات بی‌رویه تخم مرغ نطفه‌دار و واردات گوشت منجمد مرغ خارجی در کشور گفت: اکنون بازار مرغ اشباع شده و برگشت سرمایه‌ مرغدار مشکل است.

میران آملی ادامه داد: مرغ در فروشگاه‌ها و مغازه‎ها می‌ماند، دولت باید کمک کند و تولیدکننده را نگه دارد؛ در غیر این‌صورت در یکی دو ماه آینده دیگر توان جوجه‌ریزی ندارند چون برگشت سرمایه ندارند.

وی بیان کرد: در صنعت طیور به اندازه کافی تولید داریم، به اندازه تولید تلورانس و همچنین توان صادرات داریم، اما نمی‌دانیم با چه مشاوره و طرح‌هایی واردات مرغ وجود دارد.

عضو هیات مدیره صنایع مرغ مادر ایران گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند، اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، پیش از این هم هشدار داده بودیم اما در خصوص بازار مرغ و واردات هیچ مشاوره‌ای از اتاق گرفته نمی‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به وجود ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور و تولید ماهانه ۲۰۰هزار تن تولید مرغ از طریق این جوجه‌ریزی‌ها، میزان مصرف ماهانه مرغ در کشور را بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن اعلام کرد؛ این یعنی مرغ مازاد بر نیاز داخل داریم.

میران گفت: در حالی‌که توان صادراتی داریم اما مجوز صادرات قطره‌چکانی است، و از سوی دیگر واردات مرغ داریم که با این شرایط همخوانی ندارد.

وی بیان کرد: تنها اقدامی که در شرایط فعلی می‌تواند مرغداران را راضی نگه‌ دارد تا بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند و در یکی دو ماه آینده با خیال آسوده نسبت به جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری اقدام کنند، این است که دولت جلوی واردات را بگیرد.

پیشتر نیز محمدمهدی عباس‌زاده؛ معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران گفته بود که مازندران ۵۰ درصد ظرفیت جوجه‌کشی کشور را دارد و ۱۲ درصد از تولید گوشت مرغ نیز در این استان است، همچنین ۲۷ درصد از تولید جوجه یک‌روزه نیز متعلق به مازندران است.

منبع : تسنیم

نظر شما