شناسهٔ خبر: 67098543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پس از شکست سنگین در انتخابات پارلمان اروپا؛ ماکرون مجلس ملی فرانسه را منحل کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری فرانسه پس از شکست سنگین اردوگاه تحت رهبری خود در انتخابات پارلمان اروپا، تصمیم گرفت که مجلس سفلای پارلمان کشورش را منحل کند.

به گزارش شفقنا، بخش عربی شبکه خبری «فرانس 24» در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه امروز (یک شنبه) در یک سخنرانی تلویزیونی به دنبال پیروزی چشمگیر جریان راست افراطی این کشور به رهبری «جردن باردلا» در انتخابات پارلمان اروپا با اختلاف زیادی نسبت به اردوگاه تحت رهبری وی، انحلال مجلس ملی به عنوان مجلس سفلای پارلمان کشورش و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را اعلام کرد.

ماکرون در سخنرانی خود پس از آن که حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه با کسب بیش از 30 درصد آرا، در انتخابات پارلمانی اروپا به پیروزی رسید و شکست سنگینی به اردوگاه تحت رهبری وی وارد کرد که برآورد می شود تنها نزدیک به 15 درصد آرا را به دست آورد، اظهار داشت: اندکی دیگر فرمان برگزاری دور اول انتخابات پارلمانی در 30 ژوئن (10 تیر 1403) و دور دوم در 7 ژوئیه (17 تیر) را امضا خواهم کرد.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر این که نتیجه انتخابات پارلمان اروپا برای «احزابی که از اروپا دفاع می کنند» خوب نیست، عنوان کرد که اگر آرای حزب «فتح دوباره» به رهبری «اریک زمور» را در کنار آرای حزب تحت رهبری باردلا قرار داد، جریان راست افراطی در این کشور «نزدیک به 40 درصد آرا» را به دست آورده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس)، ماکرون ضمن هشدار نسبت به این که پیروزی جریان های راست افراطی و عوام فریب نه تنها برای مردم این کشور، بلکه برای اروپا و همچنین جایگاه کشورش در این قاره و جهان خطری به شمار می آید، خطاب به آنها عنوان کرد: من تصمیم گرفتم یک بار دیگر (حق) انتخاب آینده پارلمانی خود را از طریق رای دادن به شما بدهم.

این در حالی است که باردلا به دنبال آن که نظرسنجی های مختلف پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، از پیشتازی حزب تحت رهبری وی در فرانسه حکایت داشت، اعلام کرده بود که خواستار انحلال مجلس ملی کشورش خواهد شد و شامگاه امروز نیز ضمن تکرار چنین درخواستی، ماکرون را «رئیس جمهوری ناتوان» توصیف کرد.

در همین حال، «مارین لوپن»، رهبر جریان راست افراطی فرانسه نیز که دو بار در انتخابات ریاست جمهوری در سال های 2017 و 2022 میلادی در برابر رئیس جمهوری کنونی این کشور شکست خورد و به دنبال آن است در انتخابات سال 2027 به ریاست جمهوری برسد، در واکنشی فوری به سخنان ماکرون خاطر نشان ساخت: ما آماده تصدی قدرت هستیم اگر مردم فرانسه به ما اعتماد کنند.

خبر اصلی را در فرانس24 ببینید

نظر شما