شناسهٔ خبر: 67096929 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بنی گانتس بعد از اعتراف به شکست از کابینه جنگ خارج شد

با خروج بنی گانتس از ائتلاف جنگ رژیم صهیونیستی امشب شکست دیگری برای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، «بنی گانتس» رهبر حزب بلوک دولت که بعد از آغاز جنگ غزه به ائتلاف نتانیاهو و کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پیوسته بود، با اعتراف به شکست در پیشبرد روند جنگ، خروج خود را از ائتلاف رسماً اعلام کرد.

بنی گانتس که پیش از این روز 8 ژوئن را برای خروج خود اعلام کرده و در همین رابطه به «بنیامین نتانیاهو» اولتیماتوم داده بود؛ یک روز بعد از آن در یک نشست مطبوعاتی به تشریح دلایل این خروج از ائتلاف اشاره کرد.

پایگاه خبری عبری‌زبان وای‌نت در این رابطه به نقل از بنی گانتس نوشت: من از خانواده تمامی ربوده‌شدگان عذرخواهی می‌کنم. ما تلاش‌های زیادی کردیم اما در این آزمون شکست خوردیم. ما توفیقی در بازگرداندن بسیاری از ربوده‌شدگان نداشتیم. بخشی از این مسئولیت به عهده من است. هر یک از آنها یک جهان برای ما محسوب می‌شوند.

گانتس در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من همچنان خود را به چارچوب‌های کلی که در کابینه جنگ به تصویب رسید و اصول آن را رئیس جمهور بایدن اعلام کرد، متعهد می‌دانم و از نخست‌وزیر هم می‌خواهم تا شجاعت لازم را برای تعهد به آن از خود نشان داده و برای انجام آن قدم بردارد.

رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از گانتس خبر دادند، او خواهان برگزاری انتخابات در پاییز پیش رو شد و تأکید کرد: مشارکت من با نتانیاهو و ائتلافش صرفاً شراکت تقدیر بود و ارتباطی با منطق مشارکت سیاسی نداشت.

گانتس با حمله به نتانیاهو گفت: او به دلایل سیاسی همواره در تصمیمات راهبردی و سرنوشت‌ساز با تردید و وقت‌کشی برخورد می‌کرد.

گانتس در این نشست تأکید کرد: ما امروز در یک جنگ بر سر سرنوشت اسرائیل قرار داریم. برای تحقق یک پیروزی واقعی و مناسب باید پاییز انتخابات برگزار شود تا این سال فاجعه‌بار را به این شکل به پایان برسانیم. انتخابات منجر به تشکیل کابینه‌ای می‌شود که مورد اعتماد مردم باشد و توانمندی مقابله با چالش‌ها را هم داشته باشد. من از نتانیاهو می‌خواهم تا موعد انتخابات را مشخص و اجازه از هم گسستگی بیشتر مردم را ندهد.

بنی گانتس در بخش دیگری از سخنان خود اعتراف کرد: تلاش زیادی برای تأثیرگذاری بر سمت و سوی حرکت کشتی داشتیم. این کار را در اتاق‌های دربسته انجام دادیم اما این واقعیت را باید به شما بگویم، یک حقیقت ساده را باید اعلام کنم؛ این جنگ سال‌ها به درازا خواهد کشید. در حالی که من هیچ تضمینی به شما در رابطه با دستیابی به یک پیروزی سریع و آسان نمی‌دهم، شما مستحق چیزی فراتر از وعده‌های توخالی هستید. اسرائیل نیازمند یک پیروزی واقعی است. اگر به دنبال آن هستید باید بازگشت ربوده‌شدگان را مقدم‌تر از بقای خود در قدرت قرار دهید اما متأسفانه نتانیاهو مانع از پیشروی ما به سوی پیروزی حقیقی می‌شود.

وی در نشست اعلام خروج خود از ائتلاف همچنین خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در رابطه با شکست‌های و ضعف‌های ساختار سیاسی و داخلی اسرائیل شد.

در این بین بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم فوراً به اظهارات بنی گانتس واکنش نشان داد و اعلام کرد: اسرائیل در حال حاضر در جنگی برای ادامه بقای خویش قرار دارد، پس وقت سخن گفتن در مورد انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نیست.

به گفته نتانیاهو، اسرائیل در حال حاضر در چند جبهه در حال جنگ است و درب ائتلاف برای هر طرفی که می‌خواهد در تحقق پیروزی کمک کند، باز باقی خواهد ماند.

«بتسلئیل سموتریچ» وزیر دارایی ائتلاف نتانیاهو، از خروج بنی گانتس از ائتلاف استقبال و تأکید کرد هیچ کاری بدتر از خروج او از کابینه در جریان جنگ وجود ندارد.

به زعم سموتریچ، بنی گانتس دقیقاً همان کاری را کرد که السنوار، نصرالله و ایران برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

بن گویر نیز بعد از این اعلام بنی گانتس رسماً از نتانیاهو خواست تا به عضوت کابینه جنگ در‌‌آید.

در این بین، «اویگدور لیبرمن» رهبر حزب یسرائیل بیتنو و از مخالفان نتانیاهو ضمن استقبال از اقدام بنی گانتس در صفحه خود در ایکس نوشت: دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است؛ وقت آن فرا رسیده است تا ائتلاف صهیونیستی خود را تشکیل دهیم.

گفتنی است «گادی آیزنکوت» و «هیلی تروپر» دو وزیر عضو حزب بنی گانتس که همراه وی به ائتلاف جنگ پیوسته بودند نیز در نامه‌‌هایی جداگانه استعفای قطعی خود را از کابینه نتانیاهو اعلام کردند.

آیزنکوت در نامه استعفای خود که رسانه‌های عبری‌زبان آن را منتشر کردند، خطاب به نتانیاهو نوشت: به‌رغم تلاش‌های متعدد من و همکارانم، اما کابینه‌ای که شما ریاست آن را به عهده دارید، برای مدت‌های طولانی حاضر به اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز و قاطع نشد؛ تصمیماتی که برای تحقق اهداف جنگ و بهبود وضعیت راهبردی اسرائیل لازم و ضروری هستند. این روند شرایط راهبردی و امنیت داخلی اسرائیل را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به آن زیان وارد می‌کند.

انتهای پیام/؛

نظر شما