شناسهٔ خبر: 67092871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دربارۀ کاندیداهایی که چند روز بعد از ثبت‌نام انصراف دادند؛

آمدنت بهر چه بود؟!

پیش از اعلام رسمی اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، چند چهره سیاسی کشور از شرکت در کارزار انتخاباتی انصراف دادند.

صاحب‌خبر -
آمدنت بهر چه بود؟!

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: ساعتی قبل وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد و مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ احراز صلاحیت شدند. 

اما در شرایطی اسامی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان منتشر شده که چند تن از کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پیش از اعلام وزارت کشور از نامزدی خود انصراف دادند. این کاندیداها قطعا برای مردم و سیستم انتخاباتی کشور هزینه‌ مادی و معنوی ایجاد کردند. آن‌ها وعده‌‌های بسیاری دادند اما حتی تا اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هم منتظر نماندند. گویا فقط برای گرفتن چندعکس یادگاری پا به ستاد انتخابات گذاشته بودند و در آخر هم توضیحی ندادند که در این آمدنشان با علم به اینکه به واسطه سابقه خود در رقابت انتخاباتی جایی ندارند و رفتنشان با علم به هزینه مادی و معنوی که برای مردم و سیستم به جا گذاشتند، چه خیری نهفته بوده است.

 در ادامه این مطلب مروری داریم به اسامی و حرف‌هایی آن دسته از نامزدهایی که نیامده، رفتند؛ به این امید که روزی در سیستم انتخاباتی کشور این آمدوشدهای بی‌دلیل جریمه و تنبیهی در پی داشته باشد تا صحنه انتخابات وجهه جدی و کاربردی خود را حفظ کند.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اولین نامزدی بود که با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد. او در زمان ثبت‌نام گفته بود؛ «برای ادامۀ مسیر دولت رئیس‌جمهور شهید پا به عرصه انتخابات گذاشتم. این گفتمان پایانی بر ترس‌های خودساخته، شیشه‌های دودی و تاراج هپکوها و هفت‌تپه‌هاست.»

اما از دیگر داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهور چهاردهم که انصراف داد، محمد رویانیان مدیرعامل اسبق پرسپولیس بود که با اشاره به انصراف خود از حضور در انتخابات، گفت: «در این زمینه جلسه‌ای با محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که برای وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف دهم.» آن هم در شرایطی که او در زمان ثبت‌نام وعده داده بود به دنبال ایجاد ایران قوی ملتی قوی با فرهنگی متعالی و اقتصاد پایدار و دانش بنیان است و می‌خواهد در نظام مدیریتی کشور برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب با کارکرد درست تغییر ایجاد کند.

در ادامه این انصراف‌ها، حبیب‌الله دهمرده، نماینده مجلس یازدهم با انتشار پیامی، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد. او در زمان ثبت‌نام گفته بود؛ «داشتن نان بی‌داشتن امنیت بی‌معناست و فراهم آوردن امنیت بدون مشارکت ملی و محترم دانستن کرامت های انسانی همه سلایق ناشدنی است.»

زهره الهیان، دیگر نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چهارمین کاندیدای انصرافی بود‌؛ او با شعار «دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعه سالم» اعلام کاندیداتوری کرده بود.

از دیگر چهره‌های سیاسی، محمدمهدی زاهدی، نماینده سابق مجلس بود که از ادامه رقابت در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد. او پس از ثبت‌نام در انتخابات «با بیان اینکه تندروی‌ها کشور را به بی‌راهه می‌برد»، گفته بود: «با کارنامه و برنامه پای به عرصه گذاشتم. امروز کشور نیازمند آرامش و انسجام ملی است و تندروی‌ها کشور را به بی‌راهه می‌برد»

اما نامزد انصرافی ششم، قدرت‌علی حشمتیان، رئیس خانهٔ احزاب بود که از انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد. او در زمان ثبت‌نام مدعی شده بود اگر تاییدصلاحیت شود، مشارکت در انتخابات را با ۵ میلیون رای بالا خواهد برد.

در ادامه سیل انصراف‌ها، خبرگزاری «ایسنا» از انصراف احتمالی علی نیکزاد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. او در مصاحبه انتخاباتی خود اعلام کرده بود که به‌دنبال مهندسی نرم در تعامل با مردم و مهندسی سخت در برخورد با فساد و بحران معیشت و رفع تحریم در کمترین زمان ممکن است.

آخرین کاندیدای انصرافی اما، محمدرضا میرتاج‌الدینی بود. او که ساماندهی معیشت مردم را اولویت نخست برنامه‌اش اعلام کرده بود و تحول در اقتصاد کشور  را نیازمند اصلاحات اساسی می‌دانست.

نظر شما