شناسهٔ خبر: 67090046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

۳۱ واردکننده خودرو تائیدیه خدمات پس از فروش گرفتند/ شرکت‌های متخلف تنبیه می‌شوند

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: ۳۱ واردکننده خودرو سواری تائیدیه خدمات پس از فروش گرفته اند؛ ضمن اینکه در حوزه واردات خودرو برقی هم ۸ مجموعه برای خدمات پس از فروش واردات خودرو تائیدیه دریافت کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی گفت: بحث ثبت سفارش و تخصیص ارز خودروهای وارداتی مربوط به این معاونت نیست، اما بحث ثبت سفارش کالاهای بادوام نیازمند تائید خدمات پس از فروش توسط وزارت صمت است و تا زمانی که گارانتی کالا تایید نشود، واردات انجام نمی شود. بر همین اساس هم ۳۱ واردکننده خودرو سواری تائیدیه خدمات پس از فروش گرفته اند؛ ضمن اینکه در حوزه واردات خودرو برقی هم ۸ مجموعه برای خدمات پس از فروش واردات خودرو تائیدیه دریافت کرده اند.

وی افزود: در زمینه واردات اتوبوس هم مانعی در رابطه با خدمات پس از فروش وجود ندارد، ۲۳۰ واردکننده اتوبوس تائیدیه خدمات پس از فروش دارند و فکر می کنم تقریبا هیچ نوع اتوبوسی در دنیا وجود نداشته باشد که افراد نتوانسته باشند تائیدیه آن را بگیرند.

شاهمیرزایی ادامه داد: به صورت غیرمستقیم قرارداد با خودروساز اصلی برقرار می شود. توانایی ارائه خدمات براساس شاخص هایی مانند تعداد تعمیرگاه، ابزارهایی که مورد نیاز است، آموزش و دانش فنی که مورد نیاز، با همراهی سازمان استاندارد تعیین می شود. ضمن این که شرکت های بازرسی تخصصی بررسی می کنند تا ببینند استاندارد رعایت شده است یا خیر.

وی در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد نگرانی هایی که نسبت به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی وجود دارد، گفت: طبق بررسی هایی که انجام داده ایم از نظر توانایی انجام خدمات، تائیدیه به تعداد کافی داریم، اما این که شرکت ها بعدا خدمات را ارائه بدهند یا خیر، موردی است که باید در مراحل بعدی ارزیابی شود.

معاون وزیر صمت بیان کرد: تعهد و تضمین از شرکت ها برای ارائه خدمات پس از فروش گرفته شده است و در صورت تخلف، با آنها برخورد خواهد شد.

فروش خودرو بدون مجوز صنفی، تخلف است

شاه میرزایی در مورد فروش خودرو گفت: خودروسازانی که می‌خواهند خودرو بفروشند، چه به صورت عمده و چه به صورت خرده‌فروشی باید مجوز صنفی داشته باشند و با خودروسازانی که این مجوز را نداشته باشند، برخورد خواهیم کرد.

معاون وزارت صمت بیان کرد: اگر خودروساز قراردادی را یک طرفه به مشتری تحمیل کند و یا قبلا از این که قراردادی منعقد شود، پول دریافت کند، تخلف کرده است. قرارداد باید شفاف باشد و شرکت ها باید در فروش خود چه اینترنتی و چه غیراینترنتی ضوابط صنفی را رعایت کنند.

امسال واردات لاستیک نداریم

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در مورد وضعیت تولید و توزیع لاستیک نیز گفت: اقداماتی هم در راستای حمایت از تولید انجام شد، قیمت گذاری لاستیک بر اساس وزن بود و با این کار قیمت رینگ های کوچکتر متناسب با رینگ های بزرگ افزایش نمی یافت و بازار این رینگ ها از حالت تعادل خارج شده بود. تصمیم گرفته شد که بین قیمت رینگ ها تعادل برقرار شود و بعد از آن بود که تولید رینگ های کوچکتر هم افزایش یافت.

وی اظهار کرد: لاستیک مشمول کالاهای قاچاق است، به همین دلیل مجبور به رعایت الزاماتی هستیم و اینطور نیست که دستمان برای تغییر در سامانه ها باز باشد.

شاه میرزایی در مورد واردات لاستیک نیز گفت: سال گذشته در برخی رینگ ها مشکلاتی وجود داشت که واردات تسهیل شد تا کمبود ها رفع شود. واردات به منظور تنظیم بازار است و به همین دلیل هم واردات رینگ 13 به یک میلیون حلقه رسید. تولید لاستیک افزایش یافته است و قاعدتا امسال نیاز به واردات نخواهیم داشت.

وی با بیان این که برای واردات لاستیک، ارز ترجیحی اختصاص نمی یابد، گفت: تخصیص ارز ترجیحی محدود شده است و بیشتر مربوط به حوزه کالاهای اساسی با وزارت جهاد کشاورزی و دارو با وزارت بهداشت است.

فروشگاه های کوچک باید مجهز به فناوری های جدید شوند

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در مورد وجود سراهای بزرگ لوازم خانگی و آسیب کاسبان خرد از این رویه نیز گفت: اصنافی را که به طور سنتی در کشور کار می کنند را باید مجهز به فناوری های جدید کنیم. در رابطه با این که برای این قشر از شرکت‌های پخش مویرگی استفاده کنند هم اقدامات زیادی انجام شده است.

شاه میرزایی افزود: چه سراها و چه فروشگاه های بزرگ چندمنظوره و فروشگاه های زنجیره ای به سبب خدمات رفاهی که ارائه می دهند مورد استقبال مردم قرار می گیرند، با همکاری اتاق اصناف و مراکز معماری اسلامی تاریخی به دنبال این هستیم که این مزیت ها را با فناوری های جدید ترکیب کنیم.

ترکیب ستاد تنظیم بازار تغییر کرد

معاون وزیر صمت خبر داد: ترکیب ستاد تنظیم بازار تغییر کرده است و ساختار جدید را آقای مخبر اعلام کرده اند. از این به بعد جلسات ستاد تنظیم بازار با ریاست وزیر صمت و دبیری آقای فرحی، قائم مقام وزیر صمت هر هفته برگزار خواهد شد.

نظر شما