شناسهٔ خبر: 67088291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

هاآرتص: افزایش تحریم بین المللی مشکلات اقتصادی اسرائیل را در بحبوحه جنگ غزه تشدید می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت که شدت واکنش جهانی به رفتار اسرائیل در جنگ با نوار غزه به طور فزاینده‌ای تشدید می‌شود که منجر به یک سری تحریم‌های اقتصادی و پیامدهای دیپلماتیک شده است.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه شبکه الجزیره نوشت: «این روزنامه در گزارشی اشاره کرد که کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، نروژ و ایرلند رسماً کشور فلسطین را به رسمیت شناختند، در حالی که سایر کشورها در حال بررسی اقدامات مشابه بودند، در این میان اقدام دیگری که منجر به ممانعت از ورود اسرائیلی‌ها توسط مالدیو به این کشور شد، انزوا اسرائیل در صحنه جهانی را تشدید کرد».

به گزارش هاآرتص، این شکست‌های دیپلماتیک نشان‌دهنده بی‌صبری فزاینده جامعه بین‌المللی نسبت به جنگ ویرانگر اسرائیل در نوار غزه است.

این روزنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط بسیاری از کشورهای اروپایی را دلیلی بر تغییر محسوس در احساسات بین المللی توصیف می‌کند که موقعیت دیپلماتیک اسرائیل را تضعیف می‌کند.

این روزنامه با تحریم صادرات کالا و مواد خام به اسرائیل از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را پیامدهای اقتصادی همراه با واکنش‌های جهانی را وخیم و گسترده دانست.

به گزارش این روزنامه، هنگامی که فرانسه شرکت اسرائیل در نمایشگاه تسلیحات و دفاعی “Euro Satori 2024” را لغو کرد، ضربه بزرگی به صنعت دفاعی اسرائیل زده شد، بنی گانتز، این تصمیم را «پاداشی برای تروریسم» توصیف کرد و از فرانسه خواست در تصمیم خود تجدید نظر کند.

در بخش تجاری، بسیاری از شرکت‌های بزرگ روابط خود را با اسرائیل قطع کرده‌اند با فشار فزاینده‌ای از سوی گروه‌های طرفدار فلسطین مواجه شد که منجر به اعتراضات در لندن شد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که مک دونالد -که با تحریم جهانی طرفدار فلسطین مواجه است – در تلاش برای کاهش واکنش‌های خشونت آمیز مشتریان مسلمان خود، 225 شعبه اسرائیلی خود را دوباره به راه انداخت.

این اقدامی است که تلاشی برای فاصله گرفتن این برند جهانی از حضور بحث برانگیزش در اسرائیل است که به طور فزاینده‌ای با سربازان ارتش اسرائیل و جنگ در غزه مرتبط شده است.

این روزنامه تایید کرد که سرمایه گذاران خارجی در رابطه به اسرائیل محتاطانه عمل می‌کنند که این منجر به کاهش فعالیت سرمایه گذاری شده است.

به گفته «امیر یارون»، رئیس بانک مرکزی اسرائیل، انتظار می‌رود سرمایه‌های جذب شده در سه ماهه دوم سال 2024 به 3.5 میلیارد دلار برسد که نسبت به فصل‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما برای جبران تأثیرات اقتصادی گسترده‌تر تحریم‌ها که این بخش را تحت تأثیر قرار داده کافی نیست.

به نوشته این روزنامه، تحریم‌ها باعث تشدید بحران اقتصادی در اسرائیل شده است که مهمترین آنها به شرح زیر است:

هزینه زندگی در اسرائیل افزایش یافته و بر فشارهای اقتصادی موجود افزوده است.
ال ال قیمت بلیط خود را با توقف پروازهای خطوط هوایی خارجی به اسرائیل افزایش داد.
نرخ حمل و نقل به دلیل تهدیدات منطقه‌ای افزایش یافته است.
قیمت املاک و محصولات به دلیل کمبود نیروی کار افزایش یافت.

به گزارش هاآرتص، با وجود این چالش‌ها، واکنش دولت اسرائیل کند بوده و مسئولان زمانی که از آنها در مورد اقداماتی برای کاهش افزایش هزینه‌های زندگی سؤال می‌شود، پاسخ‌های مبهم و غیرقابل قبولی ارائه می‌دهند.

این روزنامه خاطرنشان می‌کند که با شتاب گرفتن جنبش جهانی تحریم، مصرف کنندگان اسرائیلی خود را برای فشار اقتصادی بیشتر آماده می‌کنند و ناتوانی دولت در رسیدگی موثر به این مسائل، کشور را در ماه‌های آینده در برابر مشکلات مالی عمیق‌تر آسیب پذیر می‌کند.

این خبر را در الجزیره ببینید

نظر شما