شناسهٔ خبر: 67087963 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

گلایه‌ی شهروندان از اتوبو‌س‌های اصفهان

جمعی از شهروندان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از تأخیر و وضعیت اتوبوس‌های واحد گلایه دارند.

صاحب‌خبر -

لیلا مقیمی در سایت اصفهان زیبا نوشت: «اخم‌هایش را می‌کشد توی هم و از کیفش یک تکه کاغذ در می‌آورد و شروع به باد زدن خودش می‌کند. زیر لب غر زدن‌هایش شروع می‌شود: «یک‌بار نشد سوار اتوبوس‌های این خط بشویم و اتوبوس درست حسابی باشد! یکی‌شان کولر ندارد و دیگری فرسوده است یا خراب می‌شود و باید منتظر اتوبوس دیگری باشیم. هر بار هم حدود 10 تا 15 دقیقه باید توی مبدأ منتظر باشیم تا راننده راه بیفتد. یکی نیست بگوید توی این هوای گرم و اتوبوس بدون کولر، چطور 15 دقیقه فقط منتظر حرکت بمانیم؟»

زن جوان است و گرمای 38 درجه میانه روز کلافه‌اش کرده و امانش را بریده است. شیشه‌ها باز هستند و هرم داغ آفتاب خودش را به داخل کشیده و فضای اتوبوس را غیرقابل تحمل کرده است. مسافران روی صندلی‌ جا خوش کرده‌اند و هر‌از‌چند‌گاهی یکی از میان آن‌ها شروع می‌کند به غر زدن و راننده را خطاب خود قرار می‌دهد: «آقا! چرا حرکت نمی‌کنی؟ ای بابا روزمان شب شد! آقا چرا واحد، کولر ندارد؟»

جمله‌ها یکی پس از دیگری از دهان مسافران به فضای پخته اتوبوس پرتاب می‌شود. راننده هم که انگار به این حرف‌ها عادت دارد، سکوت می‌کند تا موعد حرکتش برسد. پایش را می‌گذارد روی گاز شروع به حرکت می‌کند.

نارضایتی برخی از شهروندان از اتوبوس‌های واحد در بعضی از خطوط، داستان تازه‌ای نیست؛ به‌ویژه حالا که هوا گرم است و تعدادی از این اتوبوس‌ها فاقد کولر هستند یا اینکه رانندگان آن‌ها بنا به دلایلی حاضر به روشن کردن آن نیستند.

تأخیر در رفت‌وآمد و نامنظمی، شلوغی، فرسودگی و کثیفی و فاقد کولر بودن و… تنها بخشی از مشکلاتی است که شهروندان اصفهانی از آن‌ها گلایه دارند و می‌گویند بابت آن هم بارها با سامانه 137 تماس گرفته‌اند و اما خیلی از این معضلات حل نشده است و همچنان ادامه دارد.

سعیده زن جوانی که هر روز برای رسیدن به محل کارش از اتوبوس خط (…) استفاده می‌کند، می‌گوید: «در برخی از ایستگاه‌ها زمان رسیدن به اتوبوس اعلام می‌شود؛ اما بعضی وقت‌ها این زمان درست نیست و باعث می‌شود تا برنامه آدم به هم بخورد؛ مثلا سامانه اعلام می‌کند که اتوبوس تا 10 دقیقه دیگر به ایستگاه می‌رسد؛ اما بعضی وقت‌ها به جای 10 دقیقه شاید 30 دقیقه طول می‌کشد تا اتوبوس به ایستگاه برسد. نمی‌دانم شاید این تأخیر به خاطر ترافیک باشد یا شاید هم به این دلیل که سامانه خراب است و ساعت حضور را اشتباه اعلام می‌کند.»

می‌گوید خطی که روزانه با آن تردد می‌کند از خطوط بسیار شلوغ و طولانی است و برای رسیدن به مقصدش چیزی حدود نیم ساعت در اتوبوس واحد به سر می‌برد: «اتوبوس از همان مبدأ که شروع به حرکت می‌کند، شلوغ است تا برسد به مقصد. صندلی‌ها خیلی زود پر می‌شوند و در ایستگاه‌های بعدی دیگر جایی برای نشستن وجود ندارد و جمعیت مجبور هستند شانه به شانه هم وسط اتوبوس بایستند و دستشان را اهرم کنند تا مبادا به زمین بخورند.

بعضی از رانندگان هم یک‌دفعه و ناگهانی ترمز می‌کنند. بارها دیده‌ام که این اتفاق باعث شده تا بعضی‌ها وسط اتوبوس به زمین بخورند. یا اینکه موقع باز و بسته کردن درِ آن، دقت چندانی ندارند و همین هم باعث می‌شود تا پای برخی‌ها برود لای در و آسیب ببینند. متأسفانه این خط علی‌رغم اینکه همیشه شلوغ است و مسافران زیادی با آن رفت‌وآمد می‌کنند، به نظر می‌رسد تعداد اتوبوس‌هایش کفاف این همه مسافر را نمی‌دهد و نیاز به افزایش دارد.»

هزینه‌های گران و اتوبوس‌های بی‌کیفیت!

گرما اصفهان را فرار گرفته و خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، سروکله‌اش پیدا شده است. باد گرمی از شیشه اتوبوس خودش را می‌اندازد داخل و هرم داغ آفتاب را می‌کوبد به‌صورت زن جوانی که روی صندلی نشسته و تکیه داده به شیشه.

زن دستش را سایه‌بان صورتش می‌کند: «اتوبوس پرده ندارد و آفتاب این موقع روز اذیت می‌کند. خوشبختانه خیلی از اتوبوس‌هایی که سوار می‌شوم، کولر دارند، ولی بعضی‌هایشان به‌موقع رفت‌وآمد نمی‌کنند و به‌ناچار باید زیر تیغ آفتاب منتظر آمدوشد آن‌ها شویم.»

دختر جوان دیگری که روزانه با اتوبوس به محل کار رفت‌وآمد می‌کند هم دراین‌باره می‌گوید: «هزینه بلیت اتوبوس با شروع سال نو افزایش پیدا می‌کند، اما خدمات‌رسانی در برخی از موارد دارای ضعف‌هایی است؛ مثلا خیلی از اتوبوس‌ها قدیمی هستند و پنجره‌های آن‌ها هم کوچک است و نمی‌توانند گرما را تعدیل کنند. به راننده هم که می‌گوییم کولر را روشن کن، می‌گوید خراب است! بعضی‌ از اتوبوس‌ها هم ازآنجاکه فرسوده هستند، آلودگی بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند و دودشان شهر را پر می‌کند.

فاصله آمدن اتوبوس‌ها نیز زیاد است؛ مثلا اگر فردی به اتوبوس ساعت 7 نرسید، باید حدود بیست تا بیست‌وپنج دقیقه در برخی از خطوط منتظر بماند! این‌ها باعث می‌شود تا مردم وقتی سوار اتوبوس می‌شوند از نحوه خدمات‌رسانی ناراضی باشند و برای همین هم بعضی وقت‌ها شاهد درگیری مسافران با راننده یا حتی با همدیگر هستیم؛ درحالی‌که روزانه تعداد زیادی از شهروندان با اتوبوس برای انجام کارهای خود تردد می‌کنند و ساعات زیادی را در آن به سر می‌برند. این مسائل و مشکلات باعث می‌شود، شهروندان نتوانند زندگی روزانه خود را با نظم پیش ببرند و بار روانی زیادی را هم تحمل می‌کنند.»

تردد روزانه 400 هزار نفر با اتوبوس

براساس اعلام سازمان اتوبوس‌رانی اصفهان، این سازمان روزانه با حدود 870 دستگاه اتوبوس در 103 خط فعال انجام می‌شود؛ ضمن اینکه روزانه 400هزار نفر برای تردد در سطح شهر از اتوبوس استفاده می‌کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد این تعداد اتوبوس نتوانسته هنوز پاسخ‌گوی نیاز مسافران باشد.

فروردین گذشته بود که ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره به «ایمنا» گفته بود: «برای اینکه تعداد اتوبوس‌های شهر اصفهان به وضعیت مطلوبی برسد، باید ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقلی این کلان‌شهر اضافه شود تا سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها نیز کاهش پیدا کند.»

به گفته او، امروزه در سراسر جهان اتوبوس‌های برقی به یکی از مهم‌ترین وسایل برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حمل‌ونقل و کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است. موضوع برقی‌سازی اتوبوس‌ها برای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیست، آلودگی صوتی، بهبود وضعیت و خدمات بهتر در کمیسیون به تصویب رسیده و مقدمات حضور این اتوبوس‌های برقی فراهم شده است تا در سال جاری شهروندان اصفهان شاهد عبور‌و‌مرور اتوبوس‌های برقی باشند.

داوود بحیرایی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهرداری اصفهان نیز در رابطه با گلایه‌های مردم از وضعیت اتوبوس‌رانی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «80 درصد کولرهای اتوبوس‌های شرکت در مدار و سرویس هستند. کولر ۷۰ اتوبوس نیز تا آخر هفته آینده وارد مدار می‌شود. تعدادی از اتوبوس‌ها اما امکان نصب کولر ندارد و فاقد کولر هستند.»

به گفته او، رسالت اصلی شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان ارائه سرویس‌دهی مطلوب به شهروندان و افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری است. در همین راستا با بهره‌گیری از تمام توان و ظرفیت‌های موجود تلاش می‌شود رضایت شهروندان را جلب کند. به همین منظور از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ و به جهت تأمین ناوگان فعال در سطح شهر و کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها، با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تعداد ۴۰ دستگاه اتوبوس نو که به‌واسطه انجام خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز متوقف بوده تعمیر و به چرخه سرویس‌دهی افزوده شد.

همچنین طی همین مدت تعداد ۱۴ دستگاه اتوبوس فرسوده به‌طور کامل بازسازی و به مجموعه ناوگان فعال در خطوط اضافه شد. مجموعه اقدامات صورت‌گرفته منجر به کاهش سه دقیقه‌ای زمان انتظار در خطوط داخل شهر و کاهش پنج دقیقه‌ای زمان انتظار در خطوط حومه‌ای شد.

به گفته او، هرچند برای رسیدن به سرفاصله مطلوب و کاهش زمان انتظار در شهر اصفهان، به تعداد ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال نیاز است، مجموعه مدیریت شهری با تمام توان در حال پیگیری از منابع ممکن به جهت تأمین ناوگان است.

آن‌طور که این مسئول می‌گوید: «از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲، مرکز مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد ناوگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان با همکاری معاونت محترم حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این مرکز ضمن نظارت یکپارچه بر عملکرد ناوگان در خطوط و سرفاصله حرکتی ناوگان پاسخ‌گوی تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ شهرداری در حوزه اتوبوس‌رانی است. با این اقدامات ضمن پاسخ‌گویی در لحظه به شهروندان محترم موارد اعلامی از سوی آن‌ها پیگیری و رصد می‌شود. از مهر ماه ۱۴۰۲ و شروع به فعالیت مرکز مانیتورینگ تا پایان اردیبهشت جاری با توجه به اقدامات انجام‌شده، کاهش ۲۰ درصدی تماس‌های مردمی در حوزه‌های کمبود ناوگان، انتظار بیش‌ازحد در ایستگاه‌ها و … را در پی داشته است.

بیش از ۸۰ درصد تماس‌های مردمی بیشتر از نوع دریافت اطلاعات خطوط و مسیرها، زمان شروع به فعالیت ناوگان، وجود خطوط اتوبوس‌رانی در مسیرهای درخواستی شهروندان و… و درمجموع از جنس اطلاع‌رسانی بوده که می‌توان از آن به‌عنوان یک تغییر رویکرد از جنبه نارضایتی به اطلاع‌رسانی نام برد که به یاری خداوند متعال و همت پرسنل خدوم اتوبوس‌رانی و همیاری و مدد مجموعه مدیریت شهری، رضایت شهروندان را در پی داشته و در این زمینه مدیریت شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان تمام تلاش و ظرفیت خود را به‌کار خواهد گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «به‌منظور رفاه حال شهروندان و استفاده‌کنندگان از خدمات این شرکت تعداد پنج ایستگاه مهم و پرمسافر فاز سه تندرو (پایانه خرم به پایانه ارغوانیه) واقع در میدان احمدآباد، ایستگاه پروین، ایستگاه همدانیان و ایستگاه میدان خوراسگان واقع در خیابان جی، به گیت‌های ثبت تراکنش و پرداخت کرایه مجهز شد. این اقدام موجب کاهش زمان سوار شدن مسافر در ایستگاه و همچنین کاهش سرفاصله زمانی تردد ناوگان خواهد شد. با پیگیری‌های صورت‌گرفته با معاونت محترم حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در آینده نزدیک سایر ایستگاه‌های پرتردد در این مسیر نیز به گیت ثبت تراکنش مجهز خواهند شد.»

انتهای پیام

نظر شما