شناسهٔ خبر: 67086503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

جزئیات استعفای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

جزئیات تازه در خصوص استعفای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، سخنگوی ستاد انتخابات کشور موارد موردنیاز و شرایط استعفای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در دو ماده قانون انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم استعفای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تاکید شده است، گفت: ماده «۳۷» این قانون اظهار دارد که «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا و یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند.»

اسلامی در تشریح این ماده از قانون تصریح کرد: این ماده شامل مجموعه وزارت کشور، شورای نگهبان، مجریان، ناظران، استانداران، فرمانداران و بخشداران است که باید قبل از داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا دهند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به دیگر ماده قانونی در این زمینه، اظهار داشت: تبصره «۳» ماده «۳۱» قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز در این خصوص می‌گوید که «هیچ یک از اعضای هیات اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند.» اعضای هیات اجرایی مرکزی شامل وزیر کشور، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس، دادستان کل کشور، وزیر اطلاعات و تعداد ۷ نفر از شخصیت‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بعنوان معتمدان مردمی هستند.

اسلامی ادامه داد: ۷ نفر از معتمدان مردمی شامل «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، «کامران دانشجو»، «محمدحسین صفار هرندی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «یحیی آل اسحاق» نماینده اتاق بازرگانی، «سید مرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد، «سید محمودرضا آقامیری» رئیس دانشگاه شهید بهشتی و «محمدمهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه آموزش فرمانداران برای انتخابات ریاست جمهوری از صبح فردا آغاز می‌شود، گفت: آموزش فرایند‌های اجرایی و حقوقی به صورت وبیناری خواهد بود و فرمانداران به صورت گروه گروه در این جلسات حضور پیدا خواهند کرد.

برگزاری دومین جلسه هیات مرکزی انتخابات ریاست جمهوری به ریاست وزیر کشور 

اسلامی گفت: دومین جلسه هیأت مرکزی انتخابات نیز امروز به ریاست وزیر کشور برگزار می‌شود. در این جلسه ۲ گزارش ارائه خواهد شد که یکی از سوی ستاد انتخابات است و به موضوع فرایند انتخاباتی می‌پردازد. دومین گزارش نیز از رئیس سازمان صداوسیما خواهد بود که درباره موضوعات تبلیغات خواهد بود.

او تأکید کرد: همچنین کمیسیون بررسی تبلیغات نیز فردا برگزار خواهد شد که معاون سیاسی سازمان صداوسیما گزارشی ارائه خواهد داد.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، در ۸ تیر ۱۴۰۳، در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما