به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا شاه میرزایی معاون خدمات و بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست خبری اظهار داشت: تولید لاستیک به ویژه در سایز 13 افزایش یافته است و از طرفی واردات لاستیکی هایی که با کمبود مواجه بودیم به سه برابر افزایش یافته است به طوری که یک میلیون لاستیک وارد شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: ترکیب ساختار ستاد تنظیم بازار تغییر کرده است و ریاست آن از آقای مخبر به وزیر صنعت تغییر کرده است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: اولین جلسه ستاد تنظیم بازار با ریاست جدید و تغییر در ساختار امروز برگزار می شود .
وی تصریح کرد: با توجه با اختیارات وزارت صمت این وزارتخانه دخالت های بیشتری در تنظیم بازار انجام خواهد داد.
میرزایی در مورد صنعت خودرو گفت: صنایع خودرو سازی باید محصولات خود را بر اساس ضوابط فنی به فروش برسانند تا دیگر شاهد قرار دادهای یک طرفه خودروسازان با مردم نباشیم.
وی افزود: عملیات فروش خودرو به صورت اینترنتی یا غیر اینترنتی باید توسط خود خودروسازان صورت گیرد.
گرانی و تورم تقصیر پلترم ها فروش نیست
معاون خدمات و بازرگانی وزارت صمت، در بخش دیگری از صحبت های خود درباره پلتفرمهای تجارت الکترونیک در عرضه کالهایی نظیر خودرو و مسکن اظهار کرد: اینکه بخواهیم تورم و گرانیها را تقصیر پلتفرمها بدانیم درست نیست هر چند آنها نیز تخلفاتی داشتهاند.
وی افزود: در حوزه آگهیهای املاک این پلتفرمها بدون احراز مالکیت آگهی منتشر میکردند اما بر اساس ضوابط ابلاغ شده، امروز به سامانه املاک متصل شدهاند تا احراز هویت آنها مشخص شود.
احراز هویت آگهی دهندگان خودرو و مسکن در فضای مجازی اجباری میشود
شاهمیرزایی گفت: در حال حاضر برخی از آگهیها با احراز هویت و برخیها بدون احراز هویت مالک صادر میشوند که با توجه به بازه زمانی که در نظر گرفته شده باید تمام آگهیها بر اساس احراز هویت صورت بگیرد. در صورتی که این پلتفرمها برای احراز هویت آگهیها اقدام نکنند، اقدامات تنبیهی علیه آنها صورت میگیرد.
معاون خدمات و بازرگانی وزارت صمت گفت: برای فروش خودرو نیز همکاریهایی نیز با نیروی انتظامی در دستور کار داریم تا پلتفرمها در محدوده مشخص این اقدامات را انجام دهند.
وی اظهار کرد: در صورتی که در کالاهای اساسی گرانفروشی در پلتفرمها مشاهده شود برخورد لازم با آنها صورت میگیرد که در این زمینه گزارشات توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه میشود.
واکنش به رفتار انحصاری فروشگاه های بزرگ
شاهمیرزایی در ارتباط با فعالیت فروشگاههای بزرگ چند منظوره در کشور تصریح کرد: اینکه اگر رفتاری انحصاری یا شبه انحصاری توسط فروشگاههای بزرگ چند منظوره یا فروشگاههای اینترنتی مشاهده شود این رفتار آنها مدیریت میشود.
وی افزود: در حال حاضر اصنافی که به صورت سنتی فعالیت میکنند نیز باید وارد فضاهای جدید شوند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند به طوریکه فروشگاههای بزرگ خدماتی نظیر پارکینگ و دیگر خدمات رفاهی را در اختیار مردم قرار میدهند که آنها نیز استقبال میکنند.
وی در ارتباط با تسهیلات بانکی که این فروشگاهها ارائه میدهند تصریح کرد: اینکه اگر فروشگاههای بزرگ میتوانند تسهیلات بزرگ به مشتریان خود ارائه دهند اما واحدهای سنتی نمیدانند، این موضوع باید توسط بانک مرکزی بررسی شود و ما دسترسی به این اطلاعات را نداریم.
شاهمیرزایی در خصوص آخرین وضعیت اجرای شناسه کالا در کشور گفت: مشکلاتی در این حوزه داریم اما اقدامات بسیار قابل توجهی نیز انجام شده است به طوریکه اکنون 65 میلیون محصول در حوزه لوازم خانگی و 1.5 میلیارد در حوزه لوازم یدکی برای آنها شناسه کالا صادر شده است.
وی اظهار کرد: تعداد سرفصلهایی که باید برای آنها شناسه کالا صادر میشد از 6 هزار به 8 هزار افزایش یافته است و در مجموع برای 15 میلیارد محصول شناسه کالا صادر شده است.
وی در ارتباط با واردات موبایل نیز اظهار کرد: براساس قانون حمایت از مصرفکنندگان تمام واردکنندگان باید محصولات خود را با خدمات پس از فروش عرضه کنند اما واردکنندگان میتوانند خدمات پس از فروش خود را به شرکتهای دیگر واگذار کنند.
صدور 8 تایید خدمات پس از فروش برای خوردهای وارداتی
وی گفت: 31 واردکننده خودرو نیز تاییدیه خدمات پس از فروش دریافت کردهاند که 8 مورد از این تاییدیهها مربوط به خودروهای برقی است.
وی گفت: 230 واردکننده اتوبوس نیز تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت صمت دریافت کردهاند و اکنون میتوانیم بگوییم که تقریبا تمام برندهای اتوبوس در دنیا تاییدیه خدمات پس از فروش در ایران دارند.
شاهمیرزایی ادامه داد: تمهیدات لازم برای تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی صورت گرفته و در صورتی که تخلفی نیز مشاهده شود با متخلفان برخورد صورت میگیرد.
خدمات پس از فروش تلفن همراه هوشمند میشود
وی در ارتباط با وضعیت خدمات پس از فروش گوشیهای تلفن همراه تصریح کرد: برنامهای در دست اقدام داریم که خدمات پس از فروش در این حوزه هوشمند شود به طوریکه خریداران بعد از خرید محصول خود برای آنها پیامکی ارسال شود تا مشخص شود که ما دقیقا چه تعهدات و خدماتی برای آنها ارائه میکنیم و حتی نوع ارز اختصاصی به واردات آن تلفن همراه نیز مشخص شود.
وی همچنین در ارتباط با برگزاری انتخابات اتاقهای اصناف و اتحادیههای صنفی تصریح کرد: تمام انتخاباتی که به تعویق افتاده بودند معوق شده بودند اکنون برگزار شده است به طوریکه دو هزار و 130 انتخابات در کشور برگزار شد.
فرهنگیان مشمول خرید کالا به صورت اعتباری شدند
شاهمیرزایی در ارتباط با فروش اعتباری کالا گفت: آموزش و پرورش نیز به فروش اعتباری کالا با جمعیت بیش از دو میلیون نفر از فرهنگیان اضافه شده است و متقاضیان میتوانند بر اساس فیش حقوقی خود که توسط دستگاههای مربوطه اعلام میشود خرید کالا به صورت اعتباری داشته باشند.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم تصریح کرد: سامانهای که برای مراجعه متقاضیان در نظر گرفته شده است از همان سامانه عید تا عید است که در شب عید راهاندازی شد و متقاضیان بر اساس اعتباری که به آنها اختصاص داده میشود میتوانند خرید اعتباری سالم انجام دهند.
انتهای پیام/
∎
نظر شما