شناسهٔ خبر: 67084186 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

قتل 4نفر در جمعه گرم پایتخت

آیا با شروع فصل گرما درگیری‌های مرگبار افزایش می‌یابد؟

«یک لیوان آب بخور تا آرام شوی.» حتما شما هم وقتی عصبانی می‌شوید، این جمله را از اطرافیان‌تان می‌شنوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اما آیا می‌دانستید که خنک‌شدن تأثیر مستقیمی در فروکش‌کردن عصبانیت دارد و برعکس، گرما می‌تواند عصبانیت شما را تشدید کند؟ به همین دلیل است که با شروع فصل گرما، آمار درگیری‌ها و زدوخوردها نیز صعودی می‌شود و این مسئله احتمالا بر آمار قتل‌هایی که به‌خاطر درگیری رخ می‌دهند، می‌افزاید. مثل جمعه گرم پایتخت که در آن 3درگیری خونین در نقاط مختلف تهران رخ داد و باعث قتل 4نفر شد. اما جزئیات این قتل‌ها چه بود و چطور می‌شود آمار درگیری و به تبع آن قتل را در فصل گرما کاهش داد؟



بازی مرگبار


یکی از آثار گرم‌شدن هوا وقت‌گذراندن بیشتر جوانان در خارج از خانه و مشغول‌شدن آنها به بازی و سرگرمی است. اما گاهی هولناک‌ترین درگیری‌ها در همین تفریحات شکل می‌گیرد؛ درست مانند حادثه‌ای که شامگاه جمعه گذشته در یکی از محله‌های پایتخت رخ داد. آن شب چند جوان که همگی کمتر از 30سال سن دارند، در پاتوق خود جمع شده بودند تا کارت‌بازی کنند. آنها با هم شرط‌بندی کرده بودند و برای یکدیگر کری می‌خواندند؛ اما رفته‌رفته کری‌خوانی‌ها بین برنده و بازنده باعث وقوع یک درگیری خونین شد.

یکی از پسران جوان که به‌شدت عصبانی بود، با چاقو ضرباتی به دیگری زد و هرچند جوان مجروح به بیمارستان انتقال یافت، به‌دلیل شدت خونریزی جانش را از دست داد. گزارش این جنایت به قاضی سالار صنعتگر، بازپرس جنایی تهران، اعلام شد و به دستور وی جسد مقتول به پزشکی قانونی انتقال یافت. همچنین تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران ماموریت یافتند تا عامل جنایت را که پس از قتل پسر جوان پا به فرار گذاشته بود، دستگیر کنند. این درگیری در شرایطی اتفاق افتاد که به‌گفته شاهدان، متهم‌به‌قتل ناگهان خشمگین شد و کنترلش را از دست داد.



جنایت به‌خاطر قلیان


عدم‌کنترل خشم مهم‌ترین دلیل وقوع درگیری‌های خیابانی است. درگیری دیگری که جمعه هجدهم خردادماه در پایتخت رخ داد، بر سر قلیان بود.
جوانی به نام فرهاد ‌قلیان خود را به دوستش، محسن، امانت داده بود. او چندین بار از دوستش خواسته بود قلیان را برگرداند؛ اما محسن امانت‌دار خوبی نبود و بدقولی می‌کرد. روز حادثه فرهاد تصمیم گرفت به سراغ محسن برود و هرطور شده قلیانش را پس بگیرد. او با پرس‌وجو از دوستان و بچه‌های محل متوجه شد که محسن برای انجام بازی‌های اینترنتی به گیم‌نت رفته است.

او به سراغ محسن رفت اما بین آنها مشاجره سختی درگرفت که به بیرون از گیم‌نت هم کشید. هردو به‌شدت عصبانی بودند و در این هنگام بود که محسن 29ساله با چاقو به فرهاد 23ساله ضربه زد.وقتی فرهاد روی زمین افتاد، محسن قصد فرار داشت که یکی از دوستان فرهاد به هواخواهی از دوستش، به سمت قاتل هجوم برد و با چاقو ضربه‌ای به وی زد. فرهاد و محسن که به‌شدت مجروح شده بودند، به بیمارستان انتقال یافتند؛ اما هردوی آنها جان‌شان را از دست دادند. به‌دنبال این حادثه و گزارش ماجرا به بازپرس جنایی تهران، تحقیقات برای دستگیری قاتل محسن ادامه دارد.



قتل بر سرجای پارک


صفحه حوادث روزنامه‌ها را که مرور کنید، با درگیری‌های مرگبار زیادی روبه‌رو می‌شوید که بر سر جای پارک ماشین رخ داده‌اند؛ مثل سومین جنایتی که روز جمعه در پایتخت رخ داد. ماجرا از این قرار بود که راننده خودرویی قصد داشت در یکی از خیابان‌های گاندی پارک کند؛ اما یک دستگاه خودروی جک که 3سرنشین داشت در خیابان توقف کرده بود و به‌نظر می‌رسید راننده جک هم قصد پارک ماشینش را دارد.

به‌این‌ترتیب درگیری میان 2راننده بر سر جای پارک شکل گرفت. پایان این دعوا اما با اتفاق مرگباری رقم خورد و یکی از سرنشینان جک با چاقو ضربه‌ای به راننده خودروی دیگر زد. وقتی راننده جوان غرق‌درخون روی زمین افتاد، سرنشینان جک به‌سرعت از محل حادثه گریختند و با تماس شاهدان با پلیس و اورژانس، پیکر جوان مجروح به بیمارستان انتقال یافت؛ اما وی به‌دلیل شدت جراحات جانش را از دست داد و حالا تحقیقات برای دستگیری عامل جنایت از سوی کارآگاهان جنایی آغاز شده است.



راه هایی برای کنترل خشم در هوای گرم تابستان



چرا در هوای گرم بیشتر عصبانی می‌شویم؟ آیا می‌دانید که گرمای هوا می‌تواند روی خلق‌وخوی افراد تأثیر مستقیمی بگذارد؟ این موضوع بارها از سوی کارشناسان بررسی و مشخص شده که مردم در ماه‌های گرم سال بیشتر از ماه‌های سرد عصبانیت و اضطراب را تجربه می‌کنند. قرارگرفتن در معرض هوای گرم ضربان قلب را افزایش می‌دهد و همین موضوع ناراحتی‌هایی را به‌دنبال دارد. این ناراحتی‌ها می‌تواند بر نحوه ابراز و بیان منظور تأثیر بگذارد و شاهد رفتارهای خشن و پرخاشگرانه از سوی افراد عصبانی باشیم؛ مانند درگیری‌هایی که منجر به جنایت می‌شوند. البته موضوع دیگری هم که مطرح است این است که افراد در هوای گرم بیشتر در فضای بیرون‌ازخانه حضور دارند و درنتیجه تعامل بیشتر و احتمالا اصطکاک بیشتری با افراد دیگر خواهند داشت.


عزیزالله تاجیک اسماعیلی، متخصص روانشناسی، دراین‌باره به همشهری می‌گوید: خشم نوعی احساس و حالت روانی است که افزایش آن به چند عامل مانند عوامل زیستی، ‌اجتماعی، فرهنگی و روانی بستگی دارد. گاهی این عوامل دست در دست هم موجب می‌شوند که خشونت یک فرد مستعد خشونت، افزایش یابد. درواقع آستانه تحمل فرد با بالارفتن دما کاهش می‌یابد و اگر مهارت کنترل و مدیریت آن را نداشته باشد، می‌توان گفت که شاهد فاجعه‌های بزرگی خواهیم بود.


این روانشناس ادامه می‌دهد: اگر دقت کنید، در مناطق گرمسیری افراد استعداد خشونت را بیشتر از کسانی که در مناطق سرد بزرگ شده‌اند پیدا می‌کنند. حال اگر فرد به بلوغ فکری هم نرسیده باشد، با یک حرف کوچک از کوره درمی‌رود. حالا اگر این فرد در هوای سرد قرار بگیرد، خشونت به‌مراتب کمتری به سراغش می‌آید و دست‌کم می‌تواند آن را کنترل کند.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند در اوج عصبانیت یک لیوان آب خنک بنوشید تا دمای بدن‌تان کاهش یابد و ضربان قلب‌تان که بر اثر عصبانیت بالا رفته است، پایین بیاید. اسماعیلی ادامه می‌دهد: سن هم یک عامل محرک در زمینه بروز خشم‌های هیجانی و عدم‌مهارت در کنترل آن است. در جوانی، برخی افراد از نظر شخصیتی به بلوغ نرسیده‌اند یا در بسترهای نامناسب و خانواده‌های آشفته بزرگ شده‌اند.

راه کنترل خشم در جامعه این است که مهارت‌های کنترل آن را به مردم آموزش بدهیم، آموزش از طریق مدارس و کلاس‌های آموزشی و رسانه‌ها. باید به بچه‌ها از کودکی یاد بدهیم که چطور هنگام عصبانیت خشم خود را مدیریت و کنترل کنند. باید به آنها راهکار بدهیم، مثل نوشیدن آب خنک، تمرین تنفس، ‌ترک‌کردن محیطی که در آن خشمگین شده‌اند و خیلی موارد دیگر که باعث می‌شود فرد یاد بگیرد چطور خشمش را مدیریت کند تا شاهد حوادث فاجعه‌بار نباشیم.


وی ادامه می‌دهد: همه اینها نیازمند تمرین است. درواقع افراد باید از کودکی یاد بگیرند که چطور افسار خشم‌شان را در دست بگیرند، به جای اینکه خشم، افسار فرد را در دست بگیرد. به‌عنوان مثال یاد بگیرند که وقتی عصبانی می‌شوند از خودشان بپرسند آیا گرم‌شان است؟ گرسنه‌اند؟ دچار کم‌آبی شده‌اند یا استرس دارند؟ شناخت دلیل بروز خشم خیلی مهم است تا بتوانند به جای واکنش‌های تهاجمی، روی آرامش خود کار کنند. یکی دیگر از راهکارها نوشتن است. افراد باید تمرین کنند که دلیل عصبانیت خود را بنویسند و ببینند چطور می‌توانند خشم را کنترل کنند. درنهایت می‌توانند از یک متخصص روانشناس کمک بگیرند تا راهکارهای مختلف برای مدیریت خشم خود و رسیدن به آرامش را یاد بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما