مدیرعامل متروی تهران در مورد جزئیات ساخت خط ۱۱ متروی تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: خط ۱۱ متروی تهران دارای ۲۱ ایستگاه است که از این تعداد، ۵ ایستگاه آن به صورت تبادلی با سایر خطوط متروی تهران و ۳ ایستگاه به صورت تبادلی با خطوط راهآهن سراسری اتصال دارد.
مسعود درستی در مورد آخرین وضعیت ساخت خط ۱۱ متروی تهران با بیان اینکه این خط یکی از خطوط اصلی شبکه متروی تهران محسوب میشود، گفت: دلیل اهمیت این خط آن است که متروی جنوب شرق تهران را به غرب آن متصل میکند که به زودی کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد.
وی با بیان اینکه خط ۱۱ مترو به طول ۳۳.۵ کیلومتر دارای ۲۱ ایستگاه است که از این تعداد، ۵ ایستگاه آن به صورت تبادلی با سایر خطوط متروی تهران و ۳ ایستگاه به صورت تبادلی با خطوط راهآهن سراسری اتصال دارد، اظهار کرد: خط ۱۱ متروی تهران از منطقه ۲۰ در محدوده سه راه تقیآباد آغاز و با عبور از مناطق ۱۶، ۱۹، ۱۸ و ۲۱ خود را به منطقه ۲۲ شهر تهران در محدوده چیتگر میرساند.
درستی در مورد مسیر حرکت خط ۱۱ متروی تهران با بیان اینکه این خط از ضلع جنوبی تقاطع بزرگراه آوینی و آزادراه تهران – ورامین در محدوده سه راه تقی آباد آغاز میشود و با عبور از خیابان معلم، خیابان بیات و میدان شهرری به خیابان سپاهیان انقلاب میرسد و با عبور از میدان شهدای شاملو، بلوار کمیل، میدان غیبی و میدان نماز، در امتداد بلوار دستواره با رسیدن به پارک شاه عبدالعظیم در مجاورت ایستگاه متروی جوانمرد قصاب قرار خواهد گرفت، گفت: سپس با عبور از خطوط راه آهن سراسری و متروی خط یک، از بلوار شهید رجایی عبور کرده و در خیابان ناصری به میدان وصال میرسد.
به گفته مدیرعامل متروی تهران، همچنین در خیابان بهمنیار با عبور از قوس در نظر گرفته شده، مسیر به سمت بزرگراه تندگویان ادامه مییابد و با عبور از این بزرگراه در امتداد بلوار شقایق، دسترسی به بوستان دانش آموز در مجاورت میدان میوه و تره بار فراهم خواهد شد و مسیر در ادامه با عبور از پارک مطهری محدوده شهرک شریعتی، بوستان شریعتی و بلوار مطهری به بزرگراه چراغی وارد میشود و با طی کردن قوسی، در امتداد بزرگراه آیت آلله سعیدی وارد بلوار عمرانی خواهد شد.
وی تأکید کرد: این خط در محله یافت آباد نیز از بلوار الغدیر، بلوار ابراهیم آباد و میدان ایثار عبور میکند و در امتداد بلوار شهید مهتدی از بزرگراه شهید بروجردی و آزادگان میگذرد و وارد بلوار خلیج فارس میشود و در بخش پایانی مسیر خط ۱۱ مربوط به عبور از خطوط راه آهن تهران – تبریز و بزرگراه متوسلیان و ادامه مسیر در خیابان تهرانسر است. در این بخش از مسیر، خط ۱۱ متروی تهران با عبور از میدان کمالالملک و تقاطع بزرگراه آیت الله مهدوی کنی و بزرگراه شهید حجازی به بوستان جنگلی چیتگر میرسد.
مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه برای خط یک متروی تهران ۲۱ خروجی اضطراری بصورت تک، ۵ هواکش میان تونلی و خروجی اضطراری بصورت تجمیعی و ۲ هواکش خروجی اضطراری پیش بینی شده است، افزود: همچنین برای خط ۱۱ متروی تهران ۲ پست برق فشار قوی، یک مجموعه دپو و پایانه در منطقه ۲۰ در محدوده منطقه تقی آباد و یک مجموعه پارکینگ شبانه در محدوده منطقه چیتگر در نظر گرفته شده است.
وی در مورد مشخصات فنی دپو و پارکینگ خط ۱۱ متروی تهران نیز گفت: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته پایانه خط ۱۱ مترو با خط ۹ مشترک است که در منتهی الیه جنوب شرقی محدوده شهر تهران و در منطقه تقی آباد واقع شده است. این پایانه در زمینی به مساحت حدود ۵۰ هکتار در نظر گرفته شده است و همچنین در منتهای غربی خط ۱۱ مترو نیز امکان احداث پارکینگ شبانه برای ۴ رام قطار بصورت تونل زیر زمینی با طول ۵۰۰ متر در نظر گرفته شده است.
درستی با اشاره به اینکه خط ۱۱ مترو از طریق ۵ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط ارتباط خواهد داشت، افزود: بر اساس طراحیهای صورت گرفته خط ۱۱ مترو تقاطع با خط ۶ در میدان شهر ری، تقاطع با خط یک در ایستگاه جوانمرد قصاب، تقاطع با خط ۳ در ایستگاه عبدل آباد، تقاطع با خط ۸ در امتداد محور سعیدی در محدوده ایستگاه امام زاده زید، تقاطع با خط ۹ و ۵ در ایستگاه چیتگر خواهد داشت.