شناسهٔ خبر: 67080286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

در نشست گروه تماس با حضور چهار کشور در تهران تأکید شد حساسیت همسایگان درباره افغانستان از سر خیرخواهی است

«افغانستان» یک مسئله منطقه‌ای است

دومین نشست کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان دیروز در تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

​​​​​​​در این نشست کاظمی قمی نماینده ایران و نمایندگان ویژه دولت‌های چین، روسیه و پاکستان در امور افغانستان شرکت کردند. علی باقری که در استانبول و برای شرکت در نشست دی 8 حضور داشت، در پیام خود برای این نشست خواستار «همکاری کشورهای منطقه» و «تضمین‌های لازم از سوی دولت طالبان» به منظور زمینه‌سازی برای بازگشت مهاجران و پناهجویان افغانستانی به کشورشان شد.
 کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در نشستی خبری به تشریح مواضع ایران پرداخت و ابراز کرد: این نشست در تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به حساسیت موضوع افغانستان برگزار شده است. وی افزود: در افغانستان نزدیک به سه سال پیش اشغالگران خاک این کشور را ترک کردند و شرایط جدیدی بر این کشور حاکم شد، اما افغانستان همچنان به عنوان موضوع اصلی در دستورکار کشورهای همسایه و یکی از موضوعات مهم در سیاست خارجی است. نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه افغانستان همچنان به عنوان موضوع اصلی در دستور کار کشورهای همسایه و یکی از موضوعات مهم در سیاست خارجی است و افغانستان بیش از آنکه موضوع فرامنطقه‌ای باشد، منطقه‌ای و داخلی است، گفت: اگر از سر خیرخواهی مواردی گفته‌ می‌شود به معنای مداخله نیست.
این خبر در حالی مورد توجه رسانه‌ها واقع شده است که به‌تازگی جوابیه جالبی از سوی طالبان خطاب به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران منتشر شد.
در همین راستا با دکتر ابوالفضل ظهره‌وند نماینده مجلس و سفیر سابق ایران در افغانستان به گفت‌وگو نشستیم. دکتر ظهره‌وند معتقد است: نشست تهران، نشستی است که ظاهراً به ابتکار نماینده ویژه ایران در افغانستان برگزار شده است. طالبان پس از نشست قازان در روسیه به ایران آمدند و در این جلسه شرکت کردند و  قرار است در نشست دیگری که به‌زودی در دوحه برگزار می‌شود هم حاضر شوند. در نشست دوحه، همه طرف‌های اصلی شرکت خواهند کرد و نماینده ویژه مرتبط با افغانستان از کشورهای مختلف حضور خواهد داشت. وی افزود: قرار نیست نشست تهران دستاورد جدی در راستای به رسمیت شناختن به دنبال داشته باشد، اتخاذ چند موضع از سوی طالبان هم کمک جدی به این مسئله نخواهد کرد. به اعتقاد من مسئله اصلی برای ایران تشکیل دولت فراگیر است که در دولت شهید دکتر رئیسی هم این مسئله پیگیری شده است و مبنای جمهوری اسلامی خواهد بود. سفیر پیشین ایران در افغانستان معتقد است: شرط تحقق دولت فراگیر برای ایران پابرجاست. از سویی دولت چهاردهم هم در حال شکل‌گیری است و باید منتظر ماند و دید سیاست دولت جدید در قبال افغانستان چه خواهد بود. درحال حاضر در شرایط خلأ به‌سر می‌بریم و این نشست یک دعوت است و مواضع اتخاذشده هم بیشتر جنبه دیپلماتیک دارد تا میدانی. 

زمینه بازگشت مهاجران را فراهم کنیم
وی با تأکید بر پابرجا بودن مشکلات افغانستان گفت: در حال حاضر در افغانستان اتفاقاتی رخ داده که در جای دیگری باید بدان پرداخت. فراموش نکنیم در ایران افزون بر 6 میلیون پناهجو زندگی می‌کنند که بر کشور به نوعی فشار وارد می‌کنند. من اینجا از واژه تهدید استفاده نمی‌کنم، اما این فشار برجامعه ایران تحمیل شده است و ما باید نوعی دیپلماسی را پیگیری کنیم که این 6 میلیون پناهجو به داخل کشورشان برگردانده شوند. اگر اصل دیپلماسی جدا از این هدف باشد، ما قطعاً برخلاف مواضع، مصالح ملی و منافع عمومی کشور حرکت خواهیم کرد. بنابراین باید دیپلماسی‌ای اتخاذ شود که این افراد، با عزت و احترام به خانه خود برگردند.
وی با اشاره به مسئله حقابه ایران نیز ادامه داد: اگر قرار باشد بگوییم حقابه به ایران رسیده، باید بر اساس جدول آبی این اتفاق افتاده باشد، اما آن چیزی که مشهود است، این است که سیل بخشی از شهرهای افغانستان را از بین برده و مناطق روستایی را نابود کرده است. این آب که به سمت ایران سرازیر شده ، سیلاب است، حقابه نیست و هنوز هم تأیید نشده است. در چارچوب توافق 51 ما باید برای حقابه جدول آبی را به‌صورت مستمر تعریف کنیم و این سرازیر شدن آب حقابه ایران محسوب نمی‌شود.

خبرنگار: زینب اصغریان

نظر شما