شناسهٔ خبر: 67080283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

به نقل از دیگران؛

لاریجانی، روحانی سال 92 می‌شود؟

به نظر میرسد لاریجانی می خواهد حسن روحانی سال ۹۲ باشد. از همین رو مهم است که علاوه بر او چه کسانی در این انتخابات تایید صلاحیت میشوند؟‌ آیا جریان اصلاحات بدون هیچ گزینه‌ای در انتخابات به نظاره‌ می نشیند؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - زمانی که در سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد، تصویری از او در کوهستان منتشر شد که نشان از خستگی و بی‌رمقی بود. او زمانی که در انتخابات ثبت نام کرد، بسیاری امیدوار بود که تنها فردی باشد که در میان جریان برجامی تایید صلاحیت میشود. علی لاریجانی این بار اما دوباره بازگشته است. آنهم در شرایطی که هیچ کس نمی‌داند به طور قطع تایید صلاحیت میشود یا نه؟‌

لاریجانی از سال ۸۴ سودای ریاست جمهوری در سر داشت. مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد در دوران اصلاحات بسیار به هاشمی نزدیک بود. بسیاری بر این باور هستند که در سال ۸۴ کاندیدای جریان اصولگرا علی لاریجانی بود. فردی که جامعه روحانیت مبارز و نیروهای خط امام از او حمایت کرده بودند. اما احمدی‌‌نژاد همه بساط را برهم زد. 

این نزاع بعدها هم میان آنها ادامه داشت و نقطه کانونی اصلی آن بهمن ماه ۱۳۹۱ بود. جایی که جریان نزدیک به مدرسه آیت الله مصباح در مسجد اعظم قم علیه علی لاریجانی دست به اقدام زدند و به سوی او کفش و مهر پرتاب کردند. این اتفاق بعد از یکشنبه سیاه مجلس افتاد. جایی که اختلافات میان احمدی نژاد و لاریجانی‌ها به اوج خود رسید. احمدی نژاد فیلمی از یکی از برادران لاریجانی به صورت مخفی ضبط کرده بود که آن را در مجلس به نمایش گذاشت. 

لاریجانی اما سرپا ماند و روزهای سقوط احمدی‌نژاد را به چشم دید. سال 92 وقتی حسن روحانی به پیروزی رسید، دوران اوج به او بازگشت. باوجود آنکه مجلس کمیسیون ویژه ای را برای بررسی برجام برپا کرد و ساعت‌ها افراد مختلف به این کمیسیون رفتند تا در نقد برجام حرف بزنند و دولتی‌ها از آن دفاع کنند، اما لاریجانی هنوز هم متهم است که برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کرده است. 

برجام که به پیروزی رسید، موج اجتماعی انتخابات سال ۹۴ آماده بود که حتی لاریجانی را نیز از کرسی ریاست مجلس پایین بکشد. لاریجانی اما با تکیه بر آراء همان اصولگرایانی که با او مخالف بودند به ریاست مجلس نشست. رای کسانی همچون کریمی قدوسی که حاضر شدند در مقابل محمدرضا عارف به لاریجانی رای دهند. 

در سال ۹۸ اما لاریجانی فهمیده بود که باید از مجلس خداحافظی کند. برای همین در انتخابات شرکت نکرد و دوسال منتظر ماند تا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند. ثبت‌نامی که با یک ردصلاحیت عجیب او را به ناکامی کشید. ردصلاحیتی که حتی منجر به دعوای آملی لاریجانی و قهر از شورای نگهبان شد. 

در آن انتخابات سرنوشت نهایی صندوق رای با ردصلاحیت لاریجانی و جهانگیری، در همان زمان قابل حدس بود. این بار هم تایید یا ردصلاحیت لاریجانی می تواند به وضعیت انتخابات شکلی معنادار ببخشد. لاریجانی تلا‌ش کرده در این مدت با کمپین‌های فضای مجازی به جای گفتگوهای درون لابی قدرت بر روی مردم تاثیرگذاری داشته باشد. او امیدوار است ردصلاحیت بار قبل در مورد او جبران شود. با تایید صلاحیت او اما مشکلات دیگری آغاز میشود. عرصه رقابت‌ مناظره‌ها به محل نزاع لاریجانی و کسانی چون زاکانی و بذرپاش تبدیل خواهد شد.                                                                                                                         

به نظر میرسد لاریجانی می خواهد حسن روحانی سال ۹۲ باشد. از همین رو مهم است که علاوه بر او چه کسانی در این انتخابات تایید صلاحیت میشوند؟‌ آیا جریان اصلاحات بدون هیچ گزینه‌ای در انتخابات به نظاره‌ می نشیند؟

 

منبع: امتداد

 

برچسب‌ها:

نظر شما