شناسهٔ خبر: 67080111 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۰ خرداد

بانک مرکزی از اعلام نرخ تورم منع شد

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 خرداد 1354؛اوپک رابطه دلار را با قیمت نفت قطع کرد

محمد یگانه، مدیرعامل بانک مرکزی ایران در لیبرویل (گابن) اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک توافق کردند که رابطه دلار آمریکا را با قیمت نفت قطع کنند و به جای دلار از این پس حق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول (اس دی آر) برای تعیین قیمت نفت استفاده نمایند.

یگانه همچنین گفت که وزیران 13 کشور عضو اوپک مضافا موافقت کردند که بعد از انقضای دوره جاری تثبیت قیمت نفت که از اول اکتبر پایان خواهد یافت، بار دیگر قیمت نفت را افزایش دهند.

20 خرداد 1374؛ دعوت از شرکت‌های خارجی برای مشارکت در پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان

وزیر نفت کشورمان مذاکرات خود را با وزیران نفت و تولیدات پاکستان در مورد احداث پالایشگاه مشترک و خط لوله گاز از ایران به پاکستان سازنده توصیف کرد.

غلامرضا آقازاده گفت: پالایشگاه مشترک نفت با حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز احداث خواهد شد.

به گفته وی، برای انتقال گاز به پاکستان حدود 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است و در این زمینه توافق شد که ایران و پاکستان ظرف 15 روز آینده از شرکت‌های خارجی برای مشارکت در این پروژه دعوت کنند.

20 خرداد 1394؛ بانک مرکزی از اعلام نرخ تورم منع شد

رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد با تصویب شورای عالی آمار از این پس فقط این مرکز مسوول و مرجع انتشار آمار رسمی ازجمله نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری است. این در حالی است که پیش از این بانک مرکزی نیز در گزارش های تخصصی خود آمارهای اقتصادی را منتشر می‌کرد.

عادل آذر با تاکید بر اینکه از این پس آمارهای رسمی و مهمی مانند نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری فقط از طریق این مرکز اعلام خواهد شد، گفت: در مصوبه شورای عالی آمار دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت‌های خود می‌توانند آمار تولید کنند، ‌اما اجازه انتشار ندارند.

نظر شما