شناسهٔ خبر: 67079824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی عمیق‌تر شده است

کابینه اسرائیل در آستانه فروپاشی

پایان ضرب‌الاجل بنی‌گانتز، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو، چالش‌های داخلی و خارجی اسرائیل را عمیق‌تر کرده و رژیم جنایتکار صهیونیست را که تاکنون نزدیک به 37هزارفلسطینی را به شهادت رسانده در وضعیتی متزلزل‌تر از قبل قرار داده است.‌

صاحب‌خبر -
به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، بنی‌گانتز با این‌که قرار بود دیروز در کنفرانس مطبوعاتی، استعفای خود را از کابینه اعلام کند و بعد از خبر آزادی چهار اسیر صهیونیست، کنفرانس خود را به تأخیر انداخت اما همچنان، کابوس جدایی او کابینه متزلزل اسرائیل را تهدید می‌کند. ‌گانتز ازچهره‌های مخالف نتانیاهو وهمواره منتقد سیاست‌های اوبوده است اما پس از عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر و ضربه سنگینی که به صهیونیست‌ها وارد شد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت برای مسلط شدن بر اوضاع داخلی، کابینه ائتلافی تشکیل دهد و بر همین اساس از گانتز و یکی دیگر از هم‌حزبی‌های او به نام گادی آیزنکوت برای حضور در کابینه دعوت کرد. این کابینه، چهار روز بعد از عملیات هفتم اکتبر تشکیل شد. بعد از ورود گانتز به کابینه، بنیامین نتانیاهو یک کابینه جنگی تشکیل داد که در آن اعضای راست‌گرای کابینه حضور نداشتند و در نتیجه گانتز به همراه گادی آیزنکوت قادر بودند روی تصمیم‌گیری‌ها اثر بگذارند.‌ همانطور که نتانیاهو پیش‌بینی کرده بود ورود گانتز به کابینه اضطراری با اقبال عمومی از سوی ساکنان فلسطین اشغالی روبه‌روشد واین اقدام را نشانه‌ای از وحدت داخلی در برابر بدترین بحران امنیتی تاریخ این رژیم قلمداد کردند. اما گذشت زمان و فرسایشی شدن جنگ همراه با خلف‌ وعده‌های نتانیاهو در خصوص وعده‌هایی که به گانتز داده بود، رفته رفته اختلافات داخلی در کابینه جنگ را تشدید کرد و نتانیاهو گام‌هایی در جهت به حاشیه راندن گانتز و کاستن از نفوذش برداشت.‌ همین مسأله باعث شد گانتز یک ماه قبل (۱۸ماه می) به نتانیاهو ضرب‌الاجل دهد که اگر تا هشتم جولای، راهبردی برای جنگ در غزه ارائه نشود حزب او از کابینه اضطراری کناره‌گیری خواهد کرد.
   
افزایش فشار آمریکا بر نتانیاهو
نسبت به نتانیاهو، بنی‌گانتز فردی است که روابط بهتری با دولت جو بایدن دارد. بررسی مواضع او در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد تقریبا موضع‌گیری‌هایی همسو با مقامات آمریکا دارد و این در حالی است که اختلافات میان کاخ سفید و نتانیاهو روز به روز بیشتر می‌شود. بنی‌گانتز در ضرب‌الاجلی که یک ماه قبل به نتانیاهو داد اصلی‌ترین مشکل را نداشتن برنامه برای دوران پس از جنگ عنوان کرد و این مسأله‌ای است که دقیقا در گزارش سیا نیز مورد اشاره قرار گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از یک منبع آگاه،‌ ارزیابی سیا نشان می‌دهد در داخل دولت نتانیاهو، هیچ اتفاق نظری در مورد طرح پس از جنگ برای غزه وجود ندارد که نشان‌دهنده دیدگاه‌های مختلف هر یک از وزیران کابینه در مورد حکومت، امنیت و بازسازی پس از جنگ است.شاید بر همین اساس باشد که آکسیوس مدعی شده خروج گانتز ممکن است فشارهای آمریکا و سایر کشورها را روی نتانیاهو تشدید کند.حتی برخی رسانه‌ها با توجه به رابطه تنگاتنگ میان بنی گانتز با حزب دموکرات آمریکا معتقدند که تعویق استعفای بنی‌گانتز در این مقطع، ممکن است به دلیل توصیه مقامات آمریکایی باشد چرا که به‌تازگی طرحی از سوی بایدن ارائه شده و کاخ سفید امیدوار است بتواند با فشار آوردن بر حماس، این طرح را اجرایی کند و تزلزل کابینه اسرائیل در چنین مقطعی می‌تواند بر تلاش‌های بایدن اثر بگذارد.به اذعان ناظران سیاسی رژیم صهیونیستی، کناره‌گیری گانتز از کابینه، با وجود حضور وزرایی تندرو مانند بن‌گویر و اسموتریچ باعث افزایش رویکرد تهاجمی و جنگ‌طلبی دولت اسرائیل خواهد شد.بر اساس گزارش‌ها مقامات آمریکایی به گانتز اطلاع داده‌اند در منازعات سیاسی داخلی این رژیم مداخله نخواهند کرد.
   
ائتلاف نتانیاهو از اکثریت نمی‌افتد
گفته می‌شود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ممکن است در صورت استعفای گانتز، انحلال کابینه جنگ را اعلام کند.با وجود این، اقدام بنی‌گانتز به فروپاشی ائتلاف نتانیاهو که در حال حاضر ۶۴ کرسی در کنست در اختیار دارد منجر نخواهد شد.‌اما انتظار می‌رود خروج گانتز به ایجاد بی‌ثباتی‌های بیشتر در کابینه نتانیاهو و تشدید بحران سیاسی رژیم در بحبوحه ناکامی‌های اسرائیل در جنگ غزه منجر شود.
   
نخست‌وزیر اسرائیل در بن‌بست
گانتز در حالی در ماه‌های اخیر بر ضرورت رسیدن به توافقی برای تبادل اسرا تاکید کرده و حصول این توافق را شرط ماندن در کابینه دانسته که اعضای ائتلاف راست افراطی حاضر در کابینه، درخواست‌هایی کاملا خلاف وی دارند. از جمله این افراد، ایتامار بن‌گویر (وزیر امنیت داخلی) و بزالل اسموتریچ (وزیر دارایی) هستند که با هرگونه آتش‌بسی که جنگ را پایان دهد، مخالفند.
حتی در روزهای گذشته و بعد از اعلام طرح آتش‌بس از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بن گویر اعلام کرد که در صورت امضای چنین توافقی، حزب او کابینه را منحل خواهد کرد. در واقع وزرای راست افراطی و بنی‌گانتز، نتانیاهو را در یک دوراهی قرار داده‌اند که هر دو مسیر به شکست و فروپاشی کابینه منجر می‌شود.

هرج و مرج در ارتش اسرائیل
در چنین شرایطی که اختلافات درکابینه اسرائیل به اوج خود رسیده،رسانه‌های اسرائیلی اذعان می‌کنندکه«ارتش» رژیم صهیونیستی بدون هیچ افق و استراتژی سیاسی روشن ودربی‌انضباطی کامل در جبهه‌های شمالی و جنوبی در حال اجرای دستورات نتانیاهو است.کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به «انتقادات درون ارتش علیه فرماندهی ارشد» و عدم انتقال شفاف همه واقعیت‌های میدان به افکار عمومی گزارش داد که «به نظر می‌رسد ارتش پیکره‌ای است که از ناکامی‌های هفتم اکتبر درس نگرفته‌ است. فرهنگ سازمانی همچنان مختل است و اطلاعات به صورت شفاف مخابره نمی‌شود.» این شبکه اسرائیلی افزود که «ارتش اسرائیل در دو جبهه شمال و جنوب بدون هیچ افق سیاسی و راهبردی و صرفا برای اجرای فرمان‌های بنیامین نتانیاهو به کار خود ادامه می‌دهد.» بر اساس این گزارش «ارتش همچنان به صورتی بحث‌برانگیر و در هرج و مرجی کامل که در رفتار ارتش ذخیره به وضوح قابل مشاهده است، به کار خود ادامه می‌دهد.»
رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که یکی از مهم‌ترین «آسیب‌های ارتش اسرائیل»، بحث انضباط است و «به نظر می‌رسد که نه تنها هیچ پیشرفتی در این زمینه به وجود نیامده که وضعیت بدتر هم شده است.» بر اساس این گزارش، «سربازان و فرماندهان هرکاری که بخواهند انجام می‌دهند و تحقیقات حتی در حوادث خطرناک که به جان باختن نظامیان منجر شده، به صورت سطحی انجام می‌شود و همه حوادث و اشتباهات در غزه و سایر میدان‌ها گزارش نمی‌شود».
چند روز پیش بود که یوسی یهوشواع، تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت که در حال حاضر خطرناکترین نبرد ارتش درگیری جاری و داخلی میان ژنرال‌های ارتش اسرائیل است. ژنرال‌هایی که هر روز بر شمار آنها افزوده می‌شود و از رئیس ستاد ارتش هرتزی هالوی می‌خواهند فورا استعفا کند.

نظر شما