شناسهٔ خبر: 67071101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

BAC X۳ Pro چه ویژگی هایی دارد؟

رقیب تازه نفس پژو ۲۰۷ از دیار بم

عصر خودرو-شرکت خودروسازان بم، محصول جدیدی با نام BAC X۳ Pro را وارد بازار خودرو ایران کرده است. این خودرو در کلاس مینی کراس اوور ها قرار می گیرد و با طول ۴ متر برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو کرمان سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این خودرو با چنین ابعادی کوچکترین مینی کراس بازار ایران لقب می گیرد. مهمترین رقبای پیش روی این خودرو از خانواده مدیران خودرو مدل X22 پرو و از کرمان موتورجک S3 و البته از نگاه عموم مشتریان در بازار پژو 207i است.

برند مادر این مینی کراس شهری با نام Maple یا همان درخت افرا شناخته می شود که حدود 20 سل از تاسیسش می گذرد و از ابتدا سهم عمده آن در مالکیت جیلی بوده است. حدود 15 سال قبل زمزمه های تولید سدانی از این برند در ایران به گوش می رسید اما به وقعیت نپیوست و در همان سال ها، SMA یا Maple بنا بر تصمیم جیلی مدتی به خواب رفت تا برندی دیگر جایش را بگیرد اما در سال 2020، جیلی با شریک جدیدش در Maple تصمیم گرفت تولید را با یکی از محصولات اقتصادی جیلی یعنی مینی کراس X3 از طر بگیرد و در کنار آن به توسعه سبد محصولات الکتریکی بپردازد. اینگونه شد که مینی کراس X3 برند Maple را از خواب حدودا 5 ساله بیدار کرد و با ارائه

نسخه فیس لیفت این مینی کراس در سال 2022، مسیرش به سمت بازار ایران از طریق خودروسازان بم و گروه خودروسازی کرمان خودرو آغاز شد.

وقتی پشت فرمان آن می نشینید، حسی تقریبا مشابه رقبایش در کلاس مینی کراس ها به شما دست می دهد؛ کمی بالاتر از هاچ بک ها اما همچنان بسیار پایین تر از کراس اوور ها و شاسی بلند های واقعی. در هر حالت X3 Pro در این بخش با نقطه گرانشی بالاتر از خودروهای سواری حسی مرتفع به شما می دهد که مهر تاییدی بر کلاس طراحی آن است. صندلی ها روکش چرم دارند و با وجود ابعاد کوچک، حس نسبتا خوبی روی آن خواهید داشت و تنظیم دستی آن امکان تنظیم ارتفاع را نیز فراهم می کند. طراحی داخلی خودرو به عنوان گزینه ای اقتصادی در مقایسه با رقبا قابل قبل و به روز است. یک نمایشگر 8 اینچی افقی در میانه کنسول امکانات مولتی مدیا و برخی تنظیمات خودرو را در اختیار شما قرار می دهد و اهرم تعویض دنده و ترمز دستی بر خلاف خودروهای روز به صورت فیزیکی و سنتی هستند. در میانه کنسول، کلید استارت بدون کلید قرار دارد و نمایشگر های پشت فرمان آنالوگ هستند اما صفحه نمایش TFT اطلاعات لازم در مورد خودرو را در اختیار شما قرار می دهد. کلید های تنظیمات سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل نیز در طرفین فرمان خودرو کیفیت قابل قبولی دارند.

به طور کلی کیفیت متریال و کلید ها و فرمان D-CUT و روکش چرم بخش های مختلف در مجموع چندان بی کیفیت جلوه نمی کنند اما نباید انتظار دوام و عملکرد فوق العاده بخصوص در بلندمدت از آن داشت. همچنین به نظر می رسد طراحی کلید های تنظیمات تهویه مطبوع دیجیتال کمی باریک است و همین موضوع ممکن است در صورت عدم توجه به میزان فشار وارده بر آن ها شما را کمی نگران کند که البته در طول حدود 100 کیلومتر تست این خودرو چنین مشکلی پیش نیامد. این خودرو در بخش ایمنی به دو کیسه هوا، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل کشش و ترمز کمکی الکترونیکی مجهز شده است.

خودرو مورد آزمایش پس از 1000 کیلومتر تست درایو نسبتا سنگین در اختیار ما قرار گرفته بود. وزن این خودرو به حدود 1.2 تن می رسد و در قلبش پیشرانه 1.5 لیتری سری 4G15 با برند جیلی قرار گرفته که حداکثر توان آن با تنفس طبیعی به 102 اسب بخار و حداکثر گشتاورش به 140 نیوتون متر می رسد که از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک با قابلیت تعویض مصنوعی 8 سرعته به محور جلو منتقل می شود.

مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی حدود 6 تا 6.5 لیتر در طول آزمایش ما به دست آمد که این محصول را در زمره کم مصرف ترین خودروهای بازار قرار می دهد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است اما در مجموع نسبت به رقبایش تکان های کم تری دارد و رانندگی نرم تری بخصوص در دست انداز های شهر یارانه می‌کند و در مانورهای سریع نیز به دلیل ارتفاع استاندارد اتاق، چندان نگرانی از تکان ها یا بازی خطرناک بدنه وجود ندارد. Bac X3 Pro به طور کلی گزینه ای ایده آل بخصوص برای مصارف شهری با فضای مناسب پا برای سرنشینان جلو و عقب است که تنها فضای سر آن در مقایسه با برخی رقبا اندکی کمتر است. عملکرد فنی این خودرو در مقایسه با نزدیک ترین رقبایش تقریبا مشابه است و به دلیل گشتاور کمتر و نداشتن توربو تنها در شتابگیری اولیه کمی ضعیف تر از X22پرو عمل می کند اما در مجموع به غیر از چند آپشن کمتر نظیر گرم کن صندلی های جلو، ضعف قابل توجهی در مقایسه با این خودرو ندارد.

 

 

نظر شما