شناسهٔ خبر: 67069925 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

برگزاری اختتامیه پایش و مستندنگاری مدرسه غیاثیه خرگرد خواف خراسان رضوی

محمدعلی علی نژاد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف از برگزاری اختتامیه پایش و مستندنگاری مدرسه غیاثیه خرگرد خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث‌آریا، محمود باعقیده گفت: پروژه پایش و مستندنگاری داوطلبانه مدرسه غیاثیه خرگرد از یکم تا پنجم مهرماه سال ۱۴۰۱ تحت نظارت و مدیریت گروه ایوارآرک با هدف گردآوری اطلاعات معماری بنای مدرسه غیاثیه برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف ادامه داد: در این پروژه تعداد ۴۶ نفر از استادان و دانشجویان علاقه مند به حوزه هنر و معماری به صورت داوطلبانه شرکت کرده و اطلاعات خود را در قالب کتاب، مقاله، گزارش و نقشه ارائه کردند.

باعقیده اظهار کرد: اختتامیه این پایش که فاز دوم این طرح است با حضور علاقه‌مندان، استادان دانشگاه و دانشجویان از سراسر ایران در مدرسه غیاثیه خرگرد برگزار شد. در این مراسم از دو عنوان کتاب مرتبط با موضوع دست نوشته‌ها و تزئینات مدرسه غیاثیه رونمایی شد.

مدرسه غیاثیه خرگرد، از زیباترین مدارس تاریخی ایران و شاهکاری از دوران تیموریان، در دوران شکوه خود، از بهترین دانشگاه‌های اسلامی به شمار می‌رفت که دانشمندان بسیاری را در دل خود پرورش داده است.

این مدرسه از جمله ابنیه چهار ایوانی و آجری است که در زمان «شاهرخ تیموری» به همت «پیر احمد خوافی» توسط دو برادر معمار به نام‌های «قوام الدین» و «غیاث الدین شیرازی» در سال ۸۴۸ قمری ساخته شد.

مدرسه غیاثیه در دو طبقه و با ۳۲ غرفه و حجره، هشت تالار مربع در گوشه‌ها و دو تالار بزرگ در دو طرف و هشتی ورودی، به عنوان مسجد و مدرسه ساخته شده است.

نمای درونی و نمای بیرونی جلوی بنا آراسته به کاشیکاری رنگارنگ معرق زیبا و کتیبه و داخل ایوان‌ها و رویه دیوارها در بیرون با تلفیق کاشی و آجر تزئین شده است.

این بنا، نماینده کامل معماری دوره تیموریان بوده که به سبک آذری ساخته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما