شناسهٔ خبر: 67069649 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آماده‌باش در ۴ استان کشور؛ شهروندان ۱۴ استان منتظر طوفان و بارش شدید باران باشند/ ویدئو

سازمان هواشناسی نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در چهار استان و فعالیت سامانه بارشی، بارندگی شدید، وزش باد شدید و طوفان از امروز تا سه‌شنبه هشدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های شدید در چهار استان، برای ۱۴ استان دیگر نیز از امروز تا سه‌شنبه «۲۲ خردادماه»، هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران شدید، رعد و برق، وزش باد شدید و طوفان، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ صادر کرد.

بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی پنج روز آینده برای شمال غرب کشور گذر متناوب امواج کم دامنه تراز میانی جو پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور جوی پایدار و آرام مستقر است.

بر این اساس طی امروز و فردا در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های همدان، مرکزی و جنوب قزوین، همچنین در جنوب شرق کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه در شمال غرب و برخی نقاط غرب کشور و استان‌های گیلان و قزوین در ساعات بعدازظهر رگبار پراکنده و وزش باد روی می‌دهد.در این روز شرایط برای تشکیل گردوخاک در کشور عراق مهیاست و نفوذ گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور انتظار می‌رود.

روز سه‌شنبه علاوه بر شمال غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در استان‌های همدان، مرکزی و قم، ارتفاعات غرب اصفهان و چهارمحال و بختیاری، دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های قزوین، البرز و تهران و سواحل غربی دریای خزر نیز افزایش ابر و رگبار پراکنده روی خواهد داد.

روز چهارشنبه تنها در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد تگرگ پیش‌بینی شده است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی هواشناسی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، ارتفاعات استان‌های مرکزی و همدان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، مرکزی، همدان، شمال لرستان، گیلان، قزوین، ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، غرب مازندران، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع.

هشدار نارنجی بارش‌های شدید هواشناسی

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی باغات و مزارع.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: ظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و جزایر شرقی خلیج فارس،

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۹: مناطق ساحلی و دور از ساحل نواحی غربی دریای عمان، تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل تنگه هرمز و نواحی شرقی خلیج فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

هشدار هواشناسی درباره تداوم فعالیت سامانه بارشی و بارندگی شدید در غرب و شرق کشور

به گزارش کارشناس هواشناسی کشور؛ برای امروز بارش‌ها در شمال غرب، برخی مناطق غرب، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.


منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما