شناسهٔ خبر: 67067551 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

بیماری پشه آدئوس از راه رسید/ در تابستان مراقب بیماری تب دنگی و این گونه کرونا باشید

اقتصادنیوز: افزایش دمای هوا می تواند مجموعه‌ای از بیماری‌ها را با خود به همراه داشته باشد. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مجموعه جدیدی از انواع کووید-19، با نام مستعار FLiRT، شناسایی شده که نسبت به انواع دیگر کرونا شیوع بیشتری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، با گرم‌شدن هوا انتظار می‌رود عفونت‌‌‌‌‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی تکامل یافته و جهش پیدا کنند و به زیستگاه‌‌‌‌‌های جدید سرایت کنند. گونه‌‌‌‌‌های جدید کووید-۱۹ مدتی است که در سرتاسر جهان خودنمایی می کند اما اقدامات لازم برای گسترش شیوع آن نیز صورت گرفته است. از دیگر بیماری های ویروسی که مدتی است نام آن شنیده می شود تب دانگی است که این بیماری  به طور معمول در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان روئیت می شود.

تب دانگی که عامل انتقال آن پشه آدئوس است، علائمی شبیه آنفلوانزا دارد و در حالت شدید خود می تواند بسیار خطرناک باشد و زندگی فرد را تهدید کند. در کشور ما برای اولین بار پشه عامل تب دانگ در سال 1395 در استان هرمزگان مشاهده شد اما در روزهای اخیر خبرهایی از شیوع این بیماری منتشر شده و طی چند روز گذشته در استان فارس 2 نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند که یکی از آن ها در خارج از کشور قربانی این بیماری شده است و دیگری هم دارای بیماری های زمینه ای بوده است.

به گزارش یو اس ای تودی ، از 14 تا 27 آوریل، نوعی ویروس با برچسب KP.2، در جهان شیوع پیدا کرده است؛ این ویروس نسخه جدید ویروس کروناست و نسبت به نوع قبلی (JN.1) دامنه گسترش بیشتری دارد. نوع(JN.1 )که در طول زمستان در سطح جهانی گسترش یافت، 22 درصد از موارد COVID-19 در ایالات متحده را در همان بازه زمانی دو هفته ای داشت،  FLIR نیز نوع دیگری از COVID-19 است که در حال حاضر ۲۵ درصد از موارد ابتلا به کرونا در آمریکا را تشکیل می‌دهد.

مگان ال. رانی، رئیس دانشکده بهداشت عمومی ییل،گفت: FLIRT دارای برخی ویژگی‌های نگران کننده است، مانند تغییرات در پروتئین اسپایک، که در کمک به SARS-CoV-2 در گسترش این بیماری در تمام بدن و سرایت آن به افراد نقش دارد.

توماس آ. روسو، رئیس بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی و علوم زیست پزشکی جاکوبز در دانشگاه بوفالو، هم در این باره گفت: «ما جمعیتی از افراد با ایمنی رو به کاهش داریم که حساسیت ما را به موج افزایش می‌دهد.»

علائم کووید نوع«FLIRT»

در حال حاضر "هیچ شاخصی" وجود ندارد که به طور دقیق اعلام کند؛ این بیماری شدیدتر از سویه های دیگر است یا نه؟ همچنین درباره انتقال و گسترش این ویروس در جامعه و نحوه عملکرد واکسن ها علیه این سویه اطلاعات دقیقی ارائه نشده است .

 نوع "FLiRT" علائم مشابهی با علائم JN.1 دارد که در اینفوگرافیک زیر مشاهده خواهید کرد.

اینفو (3)

این لیست شامل همه علائم احتمالی نیست و ممکن است علائم با انواع جدید تغییر کند و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید به طور کلی، افراد مبتلا به COVID-19 طیف گسترده ای از علائم را دارند که از بیماری خفیف تا شدید را شامل می شود. علائم ممکن است 2 تا 14 روز پس از مواجهه ظاهر شوند.

آخرین دستورالعمل COVID

در مارس 2024، CDC دستورالعمل‌های COVID-19  به‌روزرسانی شد، بر اساس آن افرادی که آزمایش آن‌ها مثبت است، دیگر به مدت پنج روز در خانه ایزوله نمی‌شوند.

مقامات بهداشتی سیاست جدیدی را با تمرکز بر اقداماتی که افراد می توانند برای کاهش انتشار انواع ویروس های تنفسی رایج مانند آنفولانزا، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) و COVID-19 انجام دهند، اعلام کردند. این اقدامات شامل ماندن در خانه هنگام بیماری، به‌روز ماندن با واکسن‌ها، رعایت بهداشت خوب و بهبود کیفیت هوای داخل خانه است.

CDC گفت، این اولین باری است که آژانس دستورالعمل‌های کروناویروس خود را از سال 2021 اصلاح می‌کند. این تغییر برای مردم و کارفرمایان در نظر گرفته شده است، نه برای بیمارستان‌ها یا خانه‌های سالمندان که راهنمایی جداگانه دارند.

مقامات CDC این تغییر را رویکردی ساده‌تر می‌دانند که درک آن برای مردم آسان‌تر است و با ویروس‌های تنفسی در گردشی که به همان طریق منتشر می‌شوند و علائم مشابهی دارند، همخوانی دارد.

نظر شما