شناسهٔ خبر: 67063524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان خبر داد؛

آغاز به کار فاز نخست موزه تاریخ شهرداری اصفهان در عمارت باغ زرشک

اصفهان - مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان از آغاز به کار فاز اول موزه تاریخ شهرداری اصفهان با برگزاری رویداد «باغ هزارداستان» از روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ خبر داد.

صاحب‌خبر -

سید علی معرک نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این موزه با برپایی رویدادی نمایشگاهی با عنوان «باغ هزار داستان» از روز یکشنبه ۲۰ خردادماه در عمارت باغ زرشک آغاز به کار می‌کند و در این رویداد، فرآیند طراحی و شکل گیری موزه تاریخ شهرداری اصفهان با کمک اطلاعات مختلف به تصویر کشیده می‌شود.

وی افزود: در این رویداد سعی کرده‌ایم با استفاده از عناصر شهری فراموش شده، عناصر شهری تخریب شده، باززنده سازی عناصر شهری باقی مانده، همچنین استفاده از فضای باغ زرشک هدف خود را در ارتباط با مأموریت موزه تاریخ شهرداری محقق کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در خصوص بخش‌های طراحی شده رویداد باغ هزار داستان گفت: این نمایشگاه، از محل چنار صفوی در خیابان چهارباغ بالا، کنار باغ زرشک شروع می‌شود. این چنار جز آخرین بازمانده‌های باغ‌های صفوی است که در بخش جنوبی زاینده‌رود باقی مانده بود و نخستین عکس‌ها از آن توسط هولستر، جهانگرد و عکاس آلمانی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این تصاویر مربوط به زمان قاجار است و نشان می‌دهد چنار صفوی، به عنوان یک نشانه شهری مهم در جنوب زاینده‌رود قرار داشته است. این چنار تا اواخر دهه ۶۰، در جای خود قرار داشت اما بعدها احتمالاً به دلیل آفت زدگی بریده و به عمارت چهل‌ستون منتقل شده است. ما این درخت را در چهل‌ستون مشاهده و مکان اصلی آن را در جایی که وجود داشته است؛ مشخص کردیم.

به گفته وی، از جمله اهداف برگزاری رویداد باغ هزارداستان، تبدیل این مکان به عنوان یکی از عناصر هویتی و تاریخی اصفهان با طراحی ویژه، به یک فضای رویدادمحور با موضوع محیط زیست است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان با اشاره به ساخت ماکت سردر تخریب شده باغ زرشک، عنوان کرد: روبروی چنار صفوی، با استفاده از منابع موجود، سردر تخریب شده باغ زرشک توسط سازمان زیباسازی شهرداری جانمایی و ماکت آن ساخته شد. در این محل به سمت جنوب، سردر کارخانه صنایع پشم وجود داشته، کارخانه‌ای که اوایل قرن ۱۴ شمسی توسط برادران همدانیان تأسیس شده است. این سردر را نیز مورد استفاده قرار داده و به فضای موزه اضافه کردیم تا به هویت تاریخی این مکان، کارخانه و نقش آن در اقتصاد اصفهان بپردازیم.

معرک نژاد گفت: پس از طی این بخش‌ها وارد باغ زرشک می‌شویم، در این محل نیز با استفاده از دیواره‌های باغ به تبیین اهداف و ضرورت و مأموریت موزه می‌پردازیم. در این میان، طرح محتوایی موزه شامل روایت ثابت و بخش رویدادمحور آن است.

وی با اشاره به گنجینه موزه بیان کرد: این گنجینه شامل اسناد، مدارک، نقشه‌ها، تصاویر و فیلم‌هایی است که در بایگانی شهرداری موجود بوده است. این محتواها را همچنین در بستر اینترنت به عنوان گنجینه موزه قرار داده‌ایم تا بعدها موزه از این گنجینه برای روایت خود بهره ببرد.

معرک نژاد با اشاره به اعلام فراخوان و مسابقه طراحی معماری موزه افزود: به دنبال فراخوان انجام شده و برگزاری مراحل مسابقه و داوری، از میان ۳ طراح، یک تیم به مرحله کانسپت راه پیدا کرد و طرح آنها به عنوان طرح برتر انتخاب شد.

وی با اشاره به برپایی اتاق گفت‌وگو در کوشک باغ زرشک گفت: در این محل به افکارسنجی مخاطبان و دریافت نظرات و پیشنهادات آن‌ها در ارتباط با موزه می‌پردازیم، همچنین در اتاق نشست‌ها به صورت هفتگی مباحثی با موضوع موزه شهری و روایت، برگزار می‌کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان، ادامه داد: موزه تاریخ شهرداری اصفهان شامل دو بخش روایت دائم و روایت رویدادمحور است. روایت دائم شامل شکل‌گیری نهاد بلدیه در سال ۱۲۸۶ تا حدود جنگ جهانی دوم است. در آن مقطع برخی تغییرات در قانون بلدیه صورت می‌گیرد، به عنوان مثال شهرداری در زمان تأسیس وظایفی مانند مسئولیت حفظ آثار تاریخی، صحه عمومی، تقسیم غله، نظم و امنیه را بر عهده داشته اما حدود دهه اول و دوم قرن ۱۴ شمسی، با تصویب برخی قوانین، تعدادی از مأموریت‌ها از شهرداری گرفته می‌شود و موارد جدیدی به تصویب می‌رسد. این زمان مواجهه با تأسیس ساختمان شهرداری مرکزی است، روایت دائم ما تا اینجاست و پس از آن وارد بخش رویداد محور موزه می‌شویم و شرایط شهرداری را در بخش غیردائم دنبال می‌کنیم، در اینجا نیز براساس موضوعات، مسائل، ضرورت‌ها و نیازها با استفاده از گنجینه اسناد و مدارک به رویدادهای موقت دست می‌یابیم.

نظر شما