شناسهٔ خبر: 67062243 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

۹۰۰ هزار ایرانی در انتظار سفر به خانه خدا

سرپرست حجاج ایرانی: ختم قرآن و اقامه نماز در مسجدالحرام، بهره بردن از فرصت حضور در جوار بیت الله الحرام و یاد کردن و نیابت از دوستان، آشنایان و سفارش کنندگان را در این سفر معنوی که ۹۰۰ هزار نفر همچنان در ایران اسلامی در انتظار آن هستند، در اولویت قرار دهید تا فردا در بازگشت به وطن خود پشیمان نشوید که چرا این فرصت را غنیمت نشمارده و بیشتر استفاده نکردید.

صاحب‌خبر -

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، به زائران خانه خدا توصیه کرد از فرصت حضور در جوار بیت الله الحرام بهره ببرید؛ زیرا ۹۰۰ هزار نفر در ایران در انتظار این سفر معنوی هستند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، در مراسم دعای کمیل زائران ایرانی در مکه با تبیین ضرورت دوستی انسان با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا، تصریح کرد: انسان باید نسبت به مؤمنین همگرایی و نسبت به دشمنان اسلام واگرایی (برائت و بیزاری) داشته باشد.

وی، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت امام جواد (ع)، شرایط دشوار دورانی را که حکومت عباسی برای ممانعت از دسترسی مردم به امام نهم ایجاد کرده بود، تشریح کرد.

نواب به تبیین روایت «هَلْ عادَیْتَ لی عَدُوّا وَ والَیْتَ لی وَلیّا-آیا برای من با دشمنم دشمنی کردی؟ و با دوستم رفاقت کردی؟» از امام جواد (ع) پرداخت و گفت: خداوند به حضرت موسی (ع) می‌فرماید که مهمترین عمل آن است که انسان دوستان خدا را دوست و دشمنان خدا را دشمن بدارد.

وی در ادامه به آیه شریفه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ-محمد [ص] پیامبر خداست و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند»، اشاره کرد و افزود: این آیه گویای آن است که انسان باید نسبت به مؤمنین همگرایی و نسبت به دشمنان اسلام واگرایی (برائت و بیزاری) داشته باشد و این را می‌توان ملاکی برای شناسایی افراد در این روزگار دانست که اگر در زمان پیامبر اسلام بودند در کدام جبهه می‌ایستادند.

نواب تاکید کرد: قطعاً آنان که امروز با قاتلان کودکان بی دفاع فلسطین همراه هستند در زمان پیامبر هم در زمره اصحاب آن حضرت قرار نمی‌گرفتند و آن کسانی هم که از محرومین، نمازگزاران و افراد مؤمن و متعهد حمایت می‌کنند اگر در زمان رسول اکرم بودند در شمار اصحاب ایشان به شمار می‌رفتند.

سرپرست حجاج ایرانی سپس با اشاره به آغاز ماه ذی الحجه از روز جمعه در عربستان توصیه کرد عاشقانی که برای زیارت خانه خدا آمده‌اند آرام آرام برای بیابان نشینی و خارج شدن از مکه مکرمه و حرم امن الهی آماده شوند.

وی با بیان آیه ۲۸ سوره حج «لِّیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ - (مردم از هر منطقه‌ای به حج خواهند آمد) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج خدا را یاد کنند، …» به عبادت‌های خاص دهه اول ماه ذی الحجه که از آن به عنوان ایام معلومات یاد می‌شود اشاره کرد و این ایام را از بهترین روزهای سال توصیف کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس درباره ایام معدودات؛ (وَٱذۡکُرُوا۟ ٱللَّهَ فِیۤ أَیَّامࣲ مَّعۡدُودَ ٰ⁠تࣲۚ…) روزهای ۱۱و۱۲ و۱۳ ذی الحجه سخن گفت و با اشاره به اینکه در تاریخ از روز اول ذی الحجه به عنوان روز ولادت حضرت ابراهیم (ع) و روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) یاد شده است به زائران توصیه کرد که در این روز با حضور در جوار بیت الله الحرام از حضرت حق عیدی طلب کنند و کم نخواهند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ختم قرآن و اقامه نماز در مسجدالحرام، بهره بردن از فرصت حضور در جوار بیت الله الحرام و یاد کردن و نیابت از دوستان، آشنایان و سفارش کنندگان را در این سفر معنوی که ۹۰۰ هزار نفر همچنان در ایران اسلامی در انتظار آن هستند، در اولویت قرار دهید تا فردا در بازگشت به وطن خود پشیمان نشوید که چرا این فرصت را غنیمت نشمارده و بیشتر استفاده نکردید.

وی گفت: برای روزهای سفر خود برنامه داشته باشید و ما هم به عنوان خادمان زائران در تلاش هستیم زمینه حج مقبول را برای میهمانان خانه خدا فراهم آوریم.

این گزارش حاکیست، هتل‌های محل اسکان زائران ایرانی در شهر مکه مکرمه دیشب شاهد قرائت دعای روح بخش کمیل در فضایی معنوی بود که برخی از این آئین‌ها با سازماندهی بعثه مقام معظم رهبری و شماری نیز به صورت خودجوش از سوی واحدهای فرهنگی هتل‌ها برگزار شد.

در مراسم قرائت دعای کمیل در هتل «میدان» شهر مکه که جمع زیادی از زائران ایرانی بیت‌الله الحرام حضور داشتند حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری سخنرانی کرد و حاج حمید رمضان‌پور از ذاکران اهل بیت به مدیحه سرایی پرداخت.

در ابتدای این مراسم معنوی، آرش سوری، از قاریان عضو کاروان قرآنی «نور» اعزامی به سرزمین وحی، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما