شناسهٔ خبر: 67062064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پاس گل انتخاباتی آژانس به اصلاح‌طلبان

یک توییت از روزنامه‌نگاری اصلاح‌طلب پس از انتشار قطعنامه آژانس علیه ایران نشان می‌دهد که چنین قطعنامه‌ای چگونه برای یک جریان سیاسی خاص در ایران می‌تواند آورده‌ای انتخاباتی داشته باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، در روز‌های شلوغ انتخاباتی ایران و پس از حادثه‌ای که به فقدان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان انجامید و در حالی که اتفاق تازه‌ای بین ایران و آژانس رخ نداده، صدور یک قطعنامه علیه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث تعجب و تأسف شده است. شاید انتظار می‌رفت آژانس تصمیم‌گیری برای صدور قطعنامه را به پس از شکل‌گیری دولت جدید در ایران موکول کند، اما شواهد نشان می‌دهد که از قضا زمان‌بندی دقیقی برای انتشار این قطعنامه انجام پذیرفته است تا پیام‌های خاصی را منتقل کند!

یک توییت از روزنامه‌نگاری اصلاح‌طلب پس از انتشار قطعنامه آژانس علیه ایران نشان می‌دهد که چنین قطعنامه‌ای چگونه برای یک جریان سیاسی خاص در ایران می‌تواند آورده‌ای انتخاباتی داشته باشد. محمد مهاجری نوشته که «خوشمان بیاید یا نیاید، صدور قطعنامه آژانس هسته‌ای علیه ایران با هر نگاهی نقطه ضعف دیپلماسی دولت سیزدهم است. امید که در انتخابات پیش رو دولتی بر سر کار آید که حل چنین موضوعاتی برایش پیش پا افتاده باشد.»

این توییت نشان می‌دهد که چگونه جریان اصلاحات برای پیروزی در انتخابات داخلی، چشم امید به کمک و دوپینگ از سوی خارجی‌ها دارد. حدود دو ماه پیش و در سومین سالگرد انتشار فایل صوتی کذایی محمدجواد ظریف علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و شخص قاسم سلیمانی، سعید لیلاز که از طرف دولت وقت، این مصاحبه را انجام داده بود، افشا کرد که انتشار آن فایل صوتی محرمانه، تعمدی و برای فرستادن پالس مثبت به امریکایی‌ها برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری بود. زمانی که آن فایل صوتی منتشر شد، کمتر از دو ماه تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده بود. 

جواب آن توییت البته روشن است. حامیان متعصب برجام خوش‌شان بیاید یا نه، برجام که قرار بود پایان تحریم‌ها باشد، هیچ گشایشی را حتی به اذعان خود این اصلاح‌طلبان، به وجود نیاورد. مدتی با اف‌ای تی اف برجامی‌ها را بازی دادند و مدتی هم با اینستکس و.... 
این قطعنامه هم فقط کارکرد انتخاباتی دارد، اما بعید است در میان مردم، چندان دیده شود.

چه آنکه آن‌قدر علیه ایران قطعنامه‌سازی شده که به نظر می‌رسد موضوع دیگر برای توده‌های مردم حائز اهمیت و حساسیت نیست. خود برجام هم مدت‌هاست برای مردم مهم نیست و مردم دنبال یک امر واقعی و نه سرابی پوشالی می‌گردند. توییت انتخاباتی این فعال رسانه‌ای نزدیک به علی لاریجانی و ابزار انتخابات قرار دادن قطعنامه ضد ایرانی نشان می‌دهد پاس گلی که از بروکسل به اردوگاه اصلاح‌طلبان رسید، دریافت شده است و امید دارند تبدیل به گل شود! حال آنکه چنین رویکردهایی، از آنجایی که خلاف استقلال و روحیه خودکفایی مردم ایران محسوب می‌شود، در واقع ضد انتخاباتی است. 

پیش از این، روزنامه جوان در همان روز صدور قطعنامه در گزارشی با تیتر «قطعنامه انتخاباتی» نوشته بود که «اروپاییان با طراحی و حمایت از تصویب یک قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس، یک بازی انتخاباتی را در وین علیه ایران کلید زدند؛ کاری که به نظر می‌رسد هدف آن، اثرگذاری بر مناظرات انتخاباتی در آستانه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ است.»

نظر شما