شناسهٔ خبر: 67060599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

حمایت ۱۶ عضو کابینه از مهدی اسماعیلی علاوه بر آنکه اقدامی کم سابقه و مناقشه برانگیز است ، راه را برای سایر نامزدهای منتسب به دولت سخت کرد

پیام های یک نامه

صاحب‌خبر -

سه هفته از حادثه شوک‌آور و غیر قابل باور شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان شهیدش گذشت. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتشان با استناد به اصل 131 و 132 قانون اساسی بر آن تأکید کرده بودند، ساز و کارها برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید در کشور برای پیشبرد امور به سرعت انجام شد. مهلت پنج روزه نام‌نویسی داوطلبین تمام شد و حالا همه نگاه‌ها به شورای نگهبان قانون اساسی است.
شورای نگهبان این‌بار باید صلاحیت 80 داوطلب ریاست‌جمهوری را که از جناح‌های مختلف سیاسی در کشور اعم از اصول‌گرا، اصلاح‌طلب، مستقل، اعتدالی و طرفداران دولت شهید رئیسی هستند، طی پنج روز بررسی کند که طبیعتا کار سختی پیش روی این شورا قرار دارد. امروز  آخرین مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان است؛ اما همان‌گونه که طحان نظیف، سخنگوی این شورا گفته؛ در صورت نیاز شورای نگهبان به زمان بیشتر برای بررسی صلاحیت داوطلبان، این فرصت می‌تواند تمدید شود.
 
نامه حاشیه‌ساز!
طبق معمول با شروع بررسی صلاحیت‌ها برخی فشارها از بیرون به شورای نگهبان به دنبال تأیید داوطلبین مورد حمایت خود هستند. روز گذشته در یک اقدام بی‌سابقه 16 وزیر کابینه طی نامه‌ای به شورای نگهبان از محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد دولت سیزدهم که برای این دور از انتخابات نامزد شده است، حمایت کردند!
16 تن از اعضای کابینه دولت از جمله محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، علی باقری سرپرست وزارت خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، عباس علی‌آبادی وزیر صمت، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست، انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس‌جمهور، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و... طی نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان، حمایت خود را از کاندیداتوری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند. وزرایی هم که از اسماعیلی حمایت نکرده‌اند، اکثرا داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هستند!
 
گذار از چهار نامزد دولت شهید رئیسی
نامه ۱۶ نفر از اعضای دولت شهید رئیسی به شورای نگهبان در حمایت از کاندیداتوری وزیر ارشاد حاوی چند پیام است؛ یکی اینکه مهدی اسماعیلی گزینه اصلی دولت شهید رئیسی است، بنابراین دیگر کاندیدای کابینه مانند بذرپاش، مرتضوی و... تاکنون از حمایت اعضای دولت برخوردار نبوده‌اند. با این نامه، پروژه ادامه راه رئیس‌جمهور شهید توسط سعید جلیلی هم که توسط طرفداران او پیگیری می‌شد با چالش مواجه شد و نشان داد برخی از اعضای دولت از جلیلی عبور کرده‌اند و او را نماد ادامه راه دولت شهید رئیسی نمی‌دانند. حال با رد صلاحیت اسماعیلی که به دلیل عدم شرایط لازم برای ریاست‌جمهوری محتمل است، دولت در انتخابات کاندیدایی نخواهد داشت و نماینده دولت محسوب نمی‌شوند. باید منتظر ماند و دید که دولتی‌ها نسبت خود را با نامزدهای تأیید شده چگونه تنظیم خواهند کرد.
 
16 امضا برای یک نامزد از پنج نامزد
در بخشی از این نامه که تصویر آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود، آمده است:
«با عنایت به نامزدی جناب آقای دکتر محمدمهدی اسماعیلی نسبت به توانایی و صلاحیت‌های فکری، سیاسی و مدیریتی وی در این شرایط دشوار، اطمینان خاطر داشته و ایشان را دارای تدبیر کافی برای اداره دولت آینده در امتداد مسیر خدمت‌رسانی دولت انقلابی شهید آیت‌الله دکتر رئیسی، در صورت تأیید و انتخاب مردم ایران می‌دانیم.» نامه 16 عضو کابینه دولت فعلی به شورای نگهبان، تعجب همه فعالان سیاسی را به دنبال داشته و با واکنش‌های بسیاری نیز در فضای سیاسی و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. حالا که انتشار این نامه که سایت رجانیوز آن را یک رویه معمول می‌داند، در فضای سیاسی کشور ایجاد التهاب کرده، سبب شده یک مقام آگاه به خبرگزاری دولت (ایرنا) از پیگیری قضایی موضوع انتشار شهادت شرعی برخی اعضای هیأت دولت خبر بدهد. این مقام آگاه نیز گفته است: «نگارش این نامه طبق رویه‌ای مرسوم و با هدف توثیق یکی اعضای هیأت دولت به صورت غیرعلنی و صرفا جهت استحضار اعضای محترم شورای نگهبان نگاشته شده است.»
وی تأکید کرد: «باید مراجع مسئول بررسی کنند این نامه چگونه در اختیار برخی چهره‌های رسانه‌ای دارای سابقه در نهادهای امنیتی و همچنین دارای سابقه قضایی قرار گرفته و منتشر شده است.»
 فشار برای بقا
این مقام مسئول با اشاره به محتوای شهادت‌نامه مذکور اضافه کرد: «این نامه یک شهادت‌نامه شرعی برای اعضای محترم شورای نگهبان مبنی بر تأیید صلاحیت‌ یکی از نامزدهای انتخاباتی است و صرفا برای ارائه به اعضا تنظیم شده و بنایی بر انتشار رسانه‌ای آن وجود نداشته است.»
این‌بار فشار بی‌سابقه به شورای نگهبان که در دوره‌های گذشته توسط برخی از جریانات سیاسی به‌ویژه جریانات اصلاح‌طلب و اعتدالی دنبال می‌شد به شکل دیگر در قالب وزرای کابینه دیده می‌شود که به اعتقاد کارشناسان سیاسی دلشان نمی‌خواهد از قطار مدیریت پیاده شوند. 
در بین این 16 عضو کابینه، اسامی برخی از وزرایی دیده می‌شود که عملکرد آنان مورد انتقاد بخشی از دولت و زیر ذره‌بین مجلس شورای اسلامی بود.
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان اما مثل همیشه در پاسخ به این فشارها قاطعانه از این شورا دفاع کرده و در گفت‌وگویی که اخیرا از او منتشر شده، اظهار کرده است: «کسی جرأت ندارد برای تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات به اعضای شورای نگهبان فشار وارد کند.»

نظر شما