شناسهٔ خبر: 67060512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(عکس) سفر به تهران قدیم؛ وقتی سیل تهران فاجعه آفرید (عکس) سفر به تهران قدیم؛ وقتی سیل تهران فاجعه آفرید

بارش‌های بهاری تهران در ۶۲ سال پیش خسارات بسیاری به ویژه در مناطق جنوب تهران به دنبال داشت و هنوز هم بخشی از خاطرات آن روزها در ذهن اهالی نازی‌آباد مانده است. سیل تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۱ خسارت بسیاری به ویژه در مناطق جنوبی برجای گذاشت. در دومین ماه سال، آسمان ابری و هوای بهاری خبر از باران

صاحب‌خبر -

بارش‌های بهاری تهران در ۶۲ سال پیش خسارات بسیاری به ویژه در مناطق جنوب تهران به دنبال داشت و هنوز هم بخشی از خاطرات آن روزها در ذهن اهالی نازی‌آباد مانده است.

سیل تهران در اردیبهشت سال ۱۳۴۱ خسارت بسیاری به ویژه در مناطق جنوبی برجای گذاشت. در دومین ماه سال، آسمان ابری و هوای بهاری خبر از باران می‌داد اما وقوع سیل حادثه ای پیش بینی نشده بود. شروع باران سیل آسا و سرازیر شدن نهرها و پرشدن جوی های آب، به فاجعه بزرگی تبدیل شد.

نهر فیروزآباد، از کوه‌های فرحزاد سرازیر می‌شد و پس از عبور از اراضی جی و مهرآباد، آریانا، بریانک و سلیمانیه و خیابان قزوین وارد حریم راه‌آهن می‌شد و از محله‌های رباط‌کریم، کوی مهناز، تیموری، شاه‌آبادنو، امامزاده حسن، اراضی خزانه، اتابک، جوادیه و نازی‌آباد می‌گذشت و به قریه فیروزآباد در آن سوی شهرری می‌رسید.

با شدت گرفتن باران ، نهر فیروزآباد، پرآب و سیل از این نهر به سمت منازل مسکونی سرازیر شد. جاری شدن سیل و طغیان نهر فیروزآباد نه تنها به پل‌های این منطقه آسیب جدی وارد کرده بود بلکه بسیاری از خانه‌های مناطق جنوبی را نیز ویران کرد.

علیرضا زمانی، تهران پژوه می‌گوید: «سیل سال ۱۳۴۱ ویرانی بسیاری در جنوب شهر تهران به بار آورد. سیل به نازی آباد نرسید اما در محله جوادیه، خانه‌های بسیاری را تخریب کرد. به دلیل همجواری با محله نازی‌آباد، اهالی این محله به کمک سیل‌زدگان شتافتند. دانش آموزان نازی‌آبادی به همراه دانشجویان چند دانشگاه بزرگ تهران برای تهیه خوراکی و آب آشامیدنی و لایروبی خانه و کوچه‌ها به همسایگان خود کمک کردند. در تصویری که روزنامه اطلاعات از کمک‌رسانی مردم به سیل‌زدگان چاپ کرده است می‌توان حجم خسارت را مشاهده کرد.»

نقل شده که مرحوم غلامرضا تختی هم که بچه خانی‌آباد بود برای کمک به سیل‌زدگان از چهار راه پهلوی (ولی عصر) به سمت راه‌آهن رفت. زمانی می‌گوید: «مرحوم تختی یک بلندگو دستش گرفته و یک لنگ بر گردنش بسته بود. انتهای لنگ را به شکل توبره نگه داشته بود و برای سیل‌زدگان کمک جمع آوری می‌کرد. مردم که تختی را می شناختند و از سیل در مناطق جنوبی تهران با خبر شده بودند، کمک های نقدی خود را برای کمک به سیل‌زدگان به تختی می دادند. او توانست پول بسیار زیادی برای کمک به مردم سیل‌زده جمع آوری کند.»

قبل از بارندگی مسئولان شهر اعلام کرده بودند تهرانی‌ها بارانی که باید در طول ۶ سال از آن برخوردار می‌شدند را در یک روز به چشم می‌بینند، اما نمی‌دانستند که بارش باران بهاری در آن سال سیلی خسارت بار همراه خواهد داشت.

برپایی درمانگاه موقت و پذیرش رایگان، توزیع اقلام مورد نیاز مردم و کمک‌رسانی روزانه به سیل‌زدگان تا ۸ روز ادامه داشت. در این مدت کار لایروبی نهر فیروزآباد و ساختن سه پل روی آن به پایان رسید و همزمان به بیماران و آسیب‌دیدگان در حد توان و امکانات رسیدگی شد.

38

روزنامه اطلاعات با انتشار تصویری از سیل نوشت: «فاجعه عمومی! سیل در تهران هزاران نفر را بی‌خانمان کرد» بر اساس آنچه در نشریات‌ همان زمان آمده، در سیل تهران در مجموع ۱۳ نفر مجروح و ۵ نفر از جمله یک کودک ۱۲ ساله و یک نوعروس، در نقاط مختلف تهران کشته شدند. چند هزار راس احشام نابود شدند، به چند هزار خانه آسیب وارد آمد، هزاران نفر بی‌خانمان شدند و میلیون‌ها تومان خسارت به بار آمد.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-192066

نظر شما