شناسهٔ خبر: 67060413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا تعدد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری خوشایند نبود؟

«البته این روندی که اخیرا قانون ریاست جمهوری نسبت به گذشته انجام داد، تا اندازه‌ای مانع از ثبت نام افرادی شد که واجد قابلیت حضور در انتخابات نبودند. با این وجود کثرت ثبت نام ها، نشان دهنده بی ثباتی سیستم جذب و ثبت نام افراد است.»

صاحب‌خبر -

فرارو- با پایان یافتن مهلت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری کشور، در مجموع ۸۰ نفر در انتخابات ثبت نام کردند؛ ۸۰ نفری که حالا باید منتظر نظر شورای نگهبان در خصوص رد یا تایید صلاحیت خود باشند. 

به گزارش فرارو، با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که آیا تعدد ثبت نام‌ها امری مثبت و مفید است؟ جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است: 

جواد هروی به فرارو گفت: «آن چه در زمان ثبت نام انتخابات رقم خورد، متاسفانه یک روند خوشایند و امیدوار کننده نبود. در روال سیاسی و سپهر سیاسی کشور‌های پیشرفته اینگونه است که نخبگان صاحب تجربه به صحنه می‌آیند و معمولا جمعیت‌ها و توده‌های مردم، از میان تعدادی انگشت شمار انتخاب می‌کنند، اما آن چه که ما در صحنه سیاسی ایران می‌بینیم این است که تعداد کثیری از افرادی که سوابق ۴ ساله سیاسی دارند یا بر اساس قانون خدمات کشوری به آنان این حق داده شده وارد گود انتخابات شده اند و همین شرایط از یک سو زمینه را برای شورای محترم نگهبان بسیار سخت خواهد کرد و از سوی دیگر شرایط انتخاب را برای مردم سخت می‌کند.»

وی افزود: «البته این روندی که اخیرا قانون ریاست جمهوری نسبت به گذشته انجام داد، تا اندازه‌ای مانع از ثبت نام افرادی شد که واجد قابلیت حضور در انتخابات نبودند. با این وجود کثرت ثبت نام ها، نشان دهنده بی ثباتی سیستم جذب و ثبت نام افراد است.»

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: «باید تمهیدات لازم بر اصل انتخابات به گونه‌ای فراهم شود که مردم رغبت برای مشارکت هر چه بیشتر داشته باشند. شورای نگهبان اکنون در مقطعی حساس قرار گرفته و باید به شیوه‌ای عمل کند که انسجام و مشارکت مردم را بالا برده و اقتدار نظام را تضمین کند. آحاد مردم، ولی نعمتان جامعه هستند و هرگاه مردم از انتخابات عقب نشستند، نظام باید احساس خطر کند. دستگاه‌های ذیربط در این زمینه باید هم قصور خود را بپذیرند و هم جبران کنند.»

وی افزود: «ثبت نام گسترده، آن هم در شرایطی که شما بالاترین مقام اجرایی کشور را قرار است انتخاب کنید، اگر ملبس به کثرت تا حدی باشد که از پایگاه‌های مختلف فکری ثبت نام کنند، زمینه مجادلات سیاسی را افزایش می‌دهد. مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که نباید به آن سمت برویم. درواقع کثرت ثبت نام از گروه‌های مختلف و رنج صاحب نظر و صاحب اطلاع جامعه، می‌تواند بسط مجادلات را تشدید کند؛ لذا کثرت به خودی خود مسئله نیست، بلکه نگرانی این است که کثرت، یک انتخابات سالم را وارد درگیری‌های بی خود و هتاکانه و به سمتی ببرد که مردم احساس غبن و بی اثری کنند. انشالله به جایی برسیم که به جای کثرت ثبت نام‌ها کثرت مشارکت مردم را پای صندوق‌ها شاهد باشیم.»

نظر شما