شناسهٔ خبر: 67057510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بازتاب جنگ غزه بر کرانه باختری/ کپی‌برداری دو طرف جنگ غزه در کرانه باختری بازتاب جنگ غزه بر کرانه باختری/ کپی‌برداری دو طرف جنگ غزه در کرانه باختری

سید عماد حسینی- چند روز پیش رسانه‌های عربی اعلام کردند، اسرائیل در حال کپی‌برداری رویکرد جنایتکارانه جنگ غزه خود در کرانه باختری است. با نگاهی وضعیت کرانه باختری طی حدود هشت ماه بعد از عملیات طوفان الاقصی شاهد آن هستیم که اقدامات جنایتکارانه سرویس‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در آن هم دست‌کمی

صاحب‌خبر -

سید عماد حسینی- چند روز پیش رسانه‌های عربی اعلام کردند، اسرائیل در حال کپی‌برداری رویکرد جنایتکارانه جنگ غزه خود در کرانه باختری است.

با نگاهی وضعیت کرانه باختری طی حدود هشت ماه بعد از عملیات طوفان الاقصی شاهد آن هستیم که اقدامات جنایتکارانه سرویس‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در آن هم دست‌کمی از نوار غزه نداشته است، با این تفاوت که تمام نگاه‌ها معطوف نوار غزه بوده و این منطقه در نوعی سکوت و بایکوت خبری قربانی جنایات تل‌آویو است.

شهادت ده‌ها فلسطینی در نوار غزه و بازداشت بیش از هشت هزار نفر نشان‌دهنده شدت این حملات است، در حالی که اسرائیل برای مقابله با مبارزان فلسطینی در این منطقه هم از پهپادهای انتحاری و بمباران منازل مسکونی (هر چند محدودتر) استفاده می‌کند.

همین امر باعث شد تا تحلیل‌گران فلسطینی و عرب از کپی‌برداری اسرائیل از جنگ خود در غزه برای مقابله با مبارزان فلسطینی در کرانه باختری سخن به میان آورده و نسبت به آن ابراز نگرانی کنند.

اما این فقط یک روی سکه این ماجراست، در طرف مقابل هم مبارزان فلسطینی که اتفاقاً در دوره چند ماهه قبل از هفت اکتبر کفه برتری مبارزاتی را نسبت به نوار غزه داشتند، بار دیگر شدت عملیات خود را بازیافته یا به تعبیر یکی از کارشناسان فلسطینی بعد از کاهش نسبی تمرکز بر نوار غزه، عملیات انجام‌گرفته در کرانه باختری که لحظه‌ای هم بعد از هفت اکتبر متوقف نشده بودند، در رسانه‌ها بهتر دیده شدند و با استفاده از ابزارهای تصویربرداری همچون عملیات القسام در نوار غزه، برخی از عملیات خود را ثبت و ضبط می‌کنند.

یکی از آخرین این عملیات در جنوب نابلس صورت گرفت که در جریان آن دو نظامی صهیونیست در یک عملیات زیرگیری (تصادف عمدی) از پای درآمدند.

پیش از آن نیز عملیات ایذایی مقاومت علیه چند شهرک صهیونیست‌نشین آن‌هم در چند شب متوالی همراه با تصویربرداری و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی انجام گرفت که باعث رعب و وحشت در میان شهرک‌نشینان شد.

عاموس هارئیل تحلیل‌گر روزنامه هاآرتس در این رابطه نوشت، طی هشت ماه جنگ در نوار غزه، کرانه باختری جبهه دوم جنگ محسوب می‌شد و ارتش اسرائیل نیروهای زیادی را در آن مستقر و عملیات گسترده‌ای را در جنین، نابلس و طولکرم انجام داده و می‌دهد.

به اعتراف این تحلیل‌گر صهیونیست، با وجود آنکه طی این مدت فلسطینیان صدها کشته داده‌اند اما شرایط در کرانه باختری همچنان در لبه انفجار فراگیر قرار دارد و جامعه این منطقه اکثراً با حماس همسویی داشته و به‌شدت نسبت با قربانیان کشتارها در نوار غزه ابراز همدردی می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی با وجود آنکه تشکیلات خودگردان هم به کمک حجم گسترده نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل در کرانه باختری آمده است اما همچنان این نگرانی وجود دارد که کرانه باختری در برهه پیش‌رو و به‌ویژه طی چند ماه آینده شاهد یک انتفاضه بزرگ باشد و فلسطینیان با توجه به اقدامات اسرائیل در نوار غزه و نیز تبعات آن که منجر به ضعف راهبردی اسرائیل و فرسودگی نیروهایش در مقابله با حماس در جنوب و حزب‌الله در شمال شده، دست به اقداماتی بزرگ زده و شرایط را از کنترل اسرائیل خارج کنند.

 

منبع: etemadonline-661914

نظر شما