شناسهٔ خبر: 67054573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گزارش بولتن نیوز از اصرار بر اجرای یک مصوبه اشتباه دولت در جایگاهه های سوخت

با وجود استفتا از آیت الله مکارم شیرازی وزارت نفت بر رویه غلط خود اصرار دارد/ دزدی از باک خودرو در روز روشن

با گذشت یکسال از طرح کهاب که برمبنای آن بخار بنزین داخل باک خودرو حین سوخت گیری به مخازن جایگاهها برگشت داده می شود.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: با گذشت یکسال از طرح کهاب که برمبنای آن بخار بنزین داخل باک خودرو حین سوخت گیری به مخازن جایگاهها برگشت داده می شود و با وجودی که آیت الله مکارم شیرازی مرجع عالیقدر در پاسخ به استفتا جایگاه داران آن را مجاز ندانسته، وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی براجرای آن اصرار دارند.

به گزارش بولتن نیوز، طرح کهاب اولین بار در سال  1387 تحت عنوان یک طرح ملی به تصویب هیئت دولت رسید.در آغاز این طرح برای جایگاه¬‌ های متوسط و بزرگ با مصرف 37 هزار لیتر در ماه به بالا اجباری شد و مقرر گردید که بخار بنزین که از قسمت هایی که تراکم بیشتری دارد جمع آوری شود و سپس این بخارات به بنزین به مایع تبدیل شده و مجددا به چرخه مصرف بازگردد. 

طرح کهاب  که شامل کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین و در سه مرحله اجرا می شود، مرحله نخست آن شامل لوله‌کشی از مخازن زیرزمینی تا محل تخلیه جایگاه‌های عرضه سوخت، مرحله دوم شامل بازیافت بخارات بنزین در خود جایگاه‌های عرضه سوخت و مرحله سوم شامل نصب دستگاه‌های استحصال بخارات بنزین در جایگاه‌ها خواهد بود.

با جود استفتا آیت الله مکارم شیرازی وزارت نفت بر رویه غلط خود اصرار دارد/ دزدی از باک خودرو در روز روشن

طراحان این طرح آن را راهی برای صرفه جویی مصرف بنزین اعلام کردند و معتقدند که با اعمال تغییرات و اقداماتی در مجاری عرضه، تانکرهای حامل فرآورده، سکوها و بازوهای بارگیری و روش تحویل سوخت  به ازای یک متر مکعب بخار اشباع بنزین ۱.۵ لیتر بنزین بازیافت می شود که علاوه بر کاهش آلایندگی هوا توجیه اقتصادی دارد.

این طرح با وجود تصویب اجرا نشد. در سال 1399 و به دنبال افزایش مصرف بنزین این طرح ابتدا برای سکوهای حمل فرآورده اجرایی شد و سپس در سال 1400 که مصرف بنزین افزایش یافت،مورد اجرا درآمد.

به دنبال اجرای این طرح، برخی اعتراض ها به اجرای این طرح به تدریج علنی شد. جایگاه داران براین باورند که این طرح اجحاف در حق مصرف کنندگان سوخت است زیرا بخشی از بخارات بنزین که آنها پولش را پرداخت می کنند، مجددا به مخزن برمی گردد.

به همین منظور جایگاهداران بارها نسبت به این طرح به وزارت نفت اعتراض کردند، اما وزارت نفت به این اعتراض ها توجهی نکرد. در نهایت انجمن صنفی کارفرمایی پمپ بنزین داران و سی ان جی داران شهر ارومیه طی نامه ای به آیت الله ناصرمکارم شیرازی از ایشان استفتا کردند.

در این نامه جایگاه داران نوشتند :« برای انجمن صنفی کارفرمایی پمپ بنزین داران و سی ان جی داران شهر ارومیه به صورت ذیل سوالی مطرح است که خواهشمندیم با توجه به مقام عظمی حضرتعال به این سوال پاسخ داده شود.

وزارت نفت در طرحی که به عنوان «کهاب» که دستور آن را به پمپ بنزین ها اعلام کرده است، بدون اذن مالک خودرو که برای دریافت بنزین به چایگاه مراجعه کرده است، می خواهند بخار بنزین داخل بانک آنها را با مکش توسط تجهیزات نصب شده در جایگاه کشیده و به بنزین تبدیل نموده و به انبار خود اضافه نمایند. به نظر حضرتعالی آن این کار بدون اجازه مالک خودرو اشکال شرعی دارد یا خیر؟»

با جود استفتا آیت الله مکارم شیرازی وزارت نفت بر رویه غلط خود اصرار دارد/ دزدی از باک خودرو در روز روشن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تاریخ 14 اردیبهشت 1402 درپاسخ به این نامه نوشتند:« بسمه تعالی ، باسلام این کار بدون اجازه صاحب خودرو مجاز نیست.»

با وجودی که نظر این مرجع عالیقدر این است که این طرح مجاز نیست؛ جایگاه داران می گویند که وزارت نفت براین مصوبه اصرار دارد و آن را در راستای صرفه جویی در مصرف فرآورده ها عنوان می کنند. این در حالی است که جایگاه داران براین باورند که این کار به نوعی دزدی از صاحب خودرو محسوب می شود چون او قیمت یک باک کامل را پرداخت می کند، حال آنکه بخشی از بخارات آن به مخزن برمی گردد.

ناترازی بنزین طی دو سال گذشته باعث شده که دولت طرح های صرفه جویی را دوباره احیا کند، با این وجود برخی از طرح ها به زیان مصرف کنندگان تمام می شود.

نظر شما