شناسهٔ خبر: 67053098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دادستان عمومي و انقلاب استان کرمانشاه : همه دستگاهها براي مقابله با آتش سوزي مراتع و جنگل ها آماده باشند

صاحب‌خبر -
دادستان عمومي و انقلاب استان کرمانشاه : همه دستگاهها براي مقابله با آتش سوزي مراتع و جنگل ها آماده باشند
خبرگزاری آریا-دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بر لزوم آمادگی همه دستگاه های ذیربط برای مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل ها تاکید کرد. 

بگزارش خبرنگار خبرگزاری آریا از کرمانشاه ، حمیدرضا کریمی  در جمع خبرنگاران، بااشاره به آغاز فصل گرم و احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها، اظهار کرد:  با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی به وجود آمده ناشی از بارندگی‌های امسال در فصل بهار و افزایش دمای هوا، احتمال خطر بروز آتش سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در جنگل ها و مراتع افزایش یافته است. 

وی افزود:  نزدیکی بسیاری از زمین‌های کشاورزی به مراتع نیز احتمال بروز آتش سوزی در آنها را بوجود می آورد، لذا ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل ها و مراتع و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری باید بصورت جدی در دستور کار همه دستگاه های ذیربط قرار گیرد. 

دادستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از ابعاد مختلف پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، تصریح کرد: تجارب آتش‌‌سوزی مراتع در سنوات گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق بیشتر در مناطق سخت‌گذر و کوهستانی رخ می دهد و عامل انسانی نیز مهمترین علت در بروز این اتفاق است.

وی تاکید کرد: بنابراین همه دستگاه های اجرائی ذیربط سطح استان باید وظایف قانونی خود را در جهت پیشگیری از وقوع حریق در دستور کار قرار دهند. 
 
کریمی با تاکید براینکه برنامه جامع و منسجم پیش‏ بینی، پیشگیری، اطفای حریق و احیا و بازسازی جنگل‏‌ها و مراتع باید توسط دستگاه های ذیربط تدوین شود، عنوان کرد: این برنامه باید با رویکرد مدیریت اجتماع‌محور، آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع باشد و از ظرفیت های طبیعت یاران، نیروهای بسیج، سازمان های مردم نهاد و . . . استفاده شود. 

وی با بیان اینکه کارگروه اطفای حریق در اداره کل منابع طبیعی با حضور معاونین استانی و مدیران شهرستان ها باید تشکیل شود، افزود: همچنین به منظور بکارگیری و همکاری حداکثری از نیروی انسانی، لجستیک و تجهیزات تحت اختیار در راستای پشتیبانی از فعالیت تیم های عملیاتی اطفاء حریق جنگلها و مراتع باید نشست هایی با نیروهای مسلح استان برگزار شود.

دادستان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تعیین نواحی پرخطر آتش سوزی و طبقه بندی مناطق در سطح استان، اعلام کرد: باید با استفاده از تجارب و داده های سنوات گذشته، مناطق عمده آتش سوزی كه دارای بیشترین وسعت آتش سوزی و تكرار بوده اند شناسایی و به صورت ویژه بر آن تمرکز شود و اکیپ های سیار یا دیده بان های حریق در این مناطق با تجهیزات کامل مستقر شوند و تیم های واکنش سریع تشکیل شوند. 

وی تاکید کرد: ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست با شناسائی و تهیه نقشه هایی از مناطق و کانون های بحران، راهکارهای پیشگیرانه و همچنین نحوه انجام اقدامات فوری برای مهار آتش را در دستور کار خود قرار دهند. 

کریمی با تاکید براینکه تمام تجهیزات مربوط به اطفای حریق، سامانه های هشدار، دوربین های پایش و ...باید بروزرسانی و رفع نقص شوند، عنوان کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه و کاهش چشمگیر حریق ها در مناطق جنگلی و مرتعی، ضمن رصد وضعیت جوی و بررسی متداول میزان درجه حرارت هوا، جهت و میزان ورزش باد، رطوبت و سایر موارد، پایش مستمر حجم پوشش گیاهی و روند افزایش سطح علفزارها در مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مورد پیگیری و مدیریت قرار گیرد و برنامه ریزی های لازم برای چگونگی اطفای حریق های احتمالی با در نظر گرفتن تمام جوانب در نظر گرفته شود. 

وی در پایان یادآورشد: با توجه به اینکه در سال های اخیر یکی از علت های اصلی آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های کشور، حریق های عمدی بوده، شناسایی و برخورد جدی با عاملین موثر در آتش سوزی ها از طریق دستگاه های مسئول مورد پیگیری قرار گرفته و  در صورت مشاهده هرگونه اقدام مبنی بر آتش سوزی مراتع و جنگل ها و شناسایی مسببان، مراتب به دستگاه قضایی جهت برخورد قانونی گزارش شود.

نظر شما