شناسهٔ خبر: 67051297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زارعی در گفت و گو با مهر؛

تروئیکای اروپایی بدعهدترین طرف‌های برجامی هستند

یک کارشناس مسایل بین المللی گفت: تروئیکای اروپایی خود بدعهدترین طرف‌های برجامی بودند که به هیچ کدام از تعهداتشان عمل نکردند و بارها توسط ایران و اعضای دیگر آژانس به آنها تذکر داده شده است.

صاحب‌خبر -

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین المللی هسته‌ای، گفت: متأسفانه باید گفت شورای حکام که اصلی‌ترین رکن آژانس بین‌المللی هسته‌ای است در نشست ماه اخیر خود که چند روز پیش برگزار شد، با اقدام تروئیکای اروپایی در تهیه قطعنامه و تصویب آن علیه کشورمان یک بدعهدی و بد اخلاقی را انجام دادند.

وی افزود: در واقع این قطعنامه یک دهن کجی به تمام همکاری‌ها و تعهداتی است که جمهوری اسلامی ایران در این چند سال اخیر در برابر آژانس به آن پایبند بوده و انجام داده است.

زارعی اذعان کرد: تروئیکای اروپایی خود بدعهدترین طرف‌های برجامی بودند که در چند سال اخیر به هیچکدام از تعهداتشان عمل نکردند و بارها توسط ایران و اعضای دیگر آژانس این موضوع به آنها گوشزد شده بود.

وی ادامه داد: وقتی ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج شد و تمامی تعهدات خود را زیر پا گذاشت، ایران سعی کرد به گونه عمل کند که طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل کنند و اروپایی‌های آمریکایی‌ها تحت فشار قرار دهند، تا پایبند به تعهداتشان باشند، اما این پایبندی اصلی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اتفاق نیفتاد.

زارعی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک ایران در گذشته اذعان کرد: تلاش‌ها و مذاکرات توسط عوامل مذاکره کننده دولت قبلی مان صورت گرفت و راه کارهای مختلفی برای انجام تعهدات اروپایی‌ها پیشنهاد شد، اما متأسفانه هیچکدام از آنها عملیاتی نشد و اروپایی‌ها در کنار آمریکا بدعهدی و نقض توافقات خودشان را دنبال کردند.

این کارشناس مسائل بین المللی عنوان کرد: ایران مجبور شد بر اساس بی تعهدی و بدعهدی طرف‌های غربی بخشی از تعهدات خود را که در برجام پذیرفته بود، تدریجاً کاهش دهد و توانست در دو سه ساله اخیر گام‌های خوبی را در پیشرفت برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود و فناوری‌هایی که در چارچوب پادمان آژانس است عملیاتی کند. همچنین در برخی موارد حضور برخی از بازرسان آژانس که به نوعی مشکوک بودند، مورد شناسایی قرار گرفته و از حضورشان در کشور به درستی ممانعت به عمل آمد، اما جمهوری اسلامی ایران به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرد و همواره حاضر بود آنچه که بر اساس برجام توافق کرده است را با پذیرش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یا همان ان پی تی تمامی عملیاتی کند کمااینکه ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده است.

اروپایی‌ها اطلاعات غلط برای تحت فشار قرار دادن ایران ارائه می‌دهند

وی افزود: جمهوری اسلامی اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به صورت گزارش‌هایی به اطلاع آژانس بین‌المللی اتمی قرار داده است، اما شیطنت‌ها و اطلاعات غلطی از طرف کشورهای اروپایی انجام می‌گیرد، تا جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.

زارعی با اشاره به آرا پایین طرفداران تروئیکای اروپایی در آژانس، گفت: از ۳۴ عضو شورای حکام این قطعنامه با کمترین رأی که ۲۰ رأی بود به تصویب رسید؛ در مقابل تعداد زیادی از کشورها به آن رأی ممتنع یا مخالف دادند و پس از آن نیز ۸ کشور به همراه و چین و روسیه بیانیه‌ای را نسبت به تعهدات و همکاری جمهوری اسلامی ایران صادر کردند که نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه درستی را ادامه می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین المللی گفت: حتی آمریکایی‌ها سعی کردند در پیش‌نویس قطعنامه تندی نظرات تروئیکای اروپایی را کاهش دهند، زیرا می‌دانستند صدور این قطعنامه با واکنش تند جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد
و ایران را تحریک خواهد کرد تا اقدامات برجامی خود را کاهش داده و مطابق پادمان فعالیت‌های صلح‌آمیزی هسته‌ای خود را گسترش دهد.

وی با اشاره به اقدامات کشورمان اظهار کرد: جمهوری اسلامی با صدور نامه به سازمان ملل از صدور این قطعنامه توسط تروئیکای اروپایی در شورای حکام هسته‌ای انتقاد کرده و آن را محکوم کرد و آن را خارج از چارچوب‌های همکاری‌های طرفینی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی اتمی اعلام کرد.

نظر شما