شناسهٔ خبر: 67047887 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پاسخ های حجت‌الاسلام نواب به دغدغه‌های زائران ایرانی در مکه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، با حضور در جمع زائران ایرانی در مکه، به دغدغه‌های آنان پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در این بازدید که سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت و چند تن از مدیران و مسؤولان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری حضور داشتند، سرپرست حجاج ایرانی ابتدا به رستوران هتل رفت و برای زائران که در حال صرف غذا بودند حج مقبول آرزو کرد.

سیدحمید رضوی زائر ۵۷ ساله از استان تهران از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواست که روحانیون کاروان‌ها علاوه بر بحث مناسک و اعمال حج، به تبیین فلسفه این موسم معنوی نیز اهتمام داشته باشند که حجت‌الاسلام والمسلمین نواب بر پیگیری این موضوع تأکید کرد.

همچنین، شماری از بانوان زائر از جمله نرگس قنبری از تهران، بیان کرد: ما قرار بود که ۸ خردادماه به سرزمین وحی سفر کنیم، اما سفر ما در ۱۱ خرداد انجام شد که آقای سیدعباس حسینی در این باره با اشاره به جدول اعزام زائران توضیحاتی ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در ادامه این بازدید میدانی، از بخش‌های مختلف درمانگاه مرکزی هتل بازدید کرد.

حمیدرضا جنیدی در این بازدید با اشاره به اینکه درمانگاه مذکور پذیرای بیماران ۱۰ هتل محل اسکان زائران ایرانی در دو خیابان «منصور» و «أجیاد» مکه است، گفت: مراجعات به این مرکز با توجه به ظرفیت و امکانات آن، بسیار زیاداست، به طوری که تا ظهر امروز ۱۰۰ زائر به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب از زحمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران این درمانگاه تشکر کرد و خطاب به آن‌ها گفت: «هدف همه خادمان ضیوف الرحمان رسیدگی به وضعیت زائران و خدمت‌رسانی به آنان است».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس در لابی هتل پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های زائرانی شد که مراجعه کردند. زائری به نام «محسن علی مددی» به سرپرست حجاج ایرانی پیشنهاد داد که زائران هر استان در یک هتل مستقر شوند که حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ گفت: این کار قابلیت اجرایی دارد، اما یکی از فلسفه‌ها و اسرار حج «لتعارفوا» (آشنایی زائران با یکدیگر) است، همانطور که در موسم حج نیز زائرانی از ملیت‌ها و نژادهای مختلف حضور دارند، یکی از فلسفه‌های این سفر معنوی همزیستی مسالمت‌آمیز افراد با یکدیگر است.

فاطمه فروتن از تهران هم پرسشی درباره مراسم برائت از مشرکین داشت که حجت‌الاسلام والمسلمین نواب گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند، حج هم وحدت و هم برائت است. اولویت اصلی ما سلامت زائران است، از ضیوف الرحمان می‌خواهیم که تنها به انجام اعمال و مناسک خود در نهایت آرامش عمل کنند تا دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند سایر برنامه‌ها هم در زمان خودش انجام می‌شود.

در ادامه گیتی باقری و رحیم نقوی از زائران استان تهران از سرپرست حجاج ایرانی خواستند که اهتمام بیشتری به طب سنتی در بحث درمان زائران صورت گیرد که سرپرست حجاج ایرانی قول مساعدت و پیگیری در این زمینه داد.

بهرام قربانی نیز سؤالی درباره علت طولانی بودن زمان حج تمتع داشت که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: پروازهای هواپیمایی از ایستگاههای کشورهای مختلف انجام می‌شود، این در حالی است که در عربستان تنها دو فرودگاه جده و مدینه منوره پذیرای زائران هستند و این دو فرودگاه علاوه بر زائران ایرانی، باید پذیرای حجاج ده‌ها کشور دیگر باشند. از این رو اعلام کرده‌اند کشورهایی که بیش از سی هزار زائر دارند باید زائران خود را طی ۳۰ روز بیاورند و ۳۰ روز بازگردانند.

در همین راستا، نادعلی کریم‌پور مدیر مجموعه کاروان‌های ایرانی در هتل «کدی تاور ۲» شهر مکه، گفت: در مجموع ۲۶۸۰ زائر از استان‌های تهران، البرز، قم، مازندران، لرستان، خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی در قالب ۱۸ کاروان در این هتل اقامت دارند که ۱۰ کاروان از استان تهران، ۲ کاروان از استان خوزستان و بقیه کاروان‌ها از سایر استان‌های مذکور هستند و تعداد بانوان زائران ۳۵۰ نفر بیشتر از آقایان است.

نظر شما