شناسهٔ خبر: 67047569 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ماجرای درآمد دلاری از بازی کریپتویی همستر کامبت چیست: گل یا پوچ؟

سونیتا سراب‌پور

همستر کامبت تاکنون در جذب کاربر و درگیر کردن افراد مختلف به بازی موفق ظاهر شده است. در مدت کوتاهی تعداد وب‌اپ این بازی ۹۰ میلیون کاربر را رد کرده و کانل یوتیوب آن ۱۵ میلیون دنبال‌کننده دارد و تعداد کاربران تلگرام آن هم به ۳۰ میلیون کاربر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

چند روزی است که بازگشت افراد مختلف به تلگرام از مدیرعامل یکی از بزرگترین استارتاپ‌های ایرانی گرفته تا کسی که به نام «ناخدا» در یکی از سفر‌ها به جنوب کشور شماراش را در گوشی‌تان ذخیره کرده‌اید، تعجب برانگیز شده است. این اتفاق برای بسیاری از کاربران دیگر هم افتاده که شاهد بازگشت گروه وسیعی از افرادی هستند که مدتی است حضور در تلگرام را ترک کرده بودند. حتی این موضوع سوژه شوخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز شده است. بسیاری این بازگشت را به ستاره نوظهور دنیای بازی‌های کریپتویی تلگرامی یعنی همستر کامبت (Hamster Kombat) ارتباط می‌دهند، بازی که کاربران می‌توانند با فعالیت در آن سکه‌های مجازی به دست بیاورند. اما این بازی دقیقا چه کار می‌کند و آیا قابلیت تبدیل  شدن این سکه‌های مجازی به پول واقعی وجود دارد که حالا این همه طرفدار پیدا کرده است؟

به گزارش «فن‌زی» بازی کریپتویی همستر کامبت در تلگرام به تازگی محبوبیت فراوانی به‌دست آورده است. این بازی به کاربران اجازه می‌دهد فقط با ضربه‌زدن روی نمایشگر دستگاه خود، سکه‌ی مجازی کسب کنند. با‌توجه‌به موفقیت و رشد برخی بازی‌های تلگرامی مرتبط با رمزارزها ازجمله نات کوین، شاهد موجی از بازی‌های مشابه هستیم که هرکدام وعده‌ی ایردراپ‌های (واگذاری مجانی میزان مشخص توکن به پذیرنده‌ها) احتمالی به کاربران می‌دهند، اما بازی کریپتویی همستر با ابهامات مختلفی همراه است؛ از جمله اینکه تاریخ دقیق توزیع توکن و انجام ایردراپ بازی همستر کمبت مشخص نیست، اما در بخش‌های مختلف این بازی گفته شده است که این ایردراپ به‌زودی انجام خواهد شد.

شکل توزیع توکن، قیمت هر سکه و نحوه برداشت و فروش همستر کمبات نیز هنوز مشخص نشده است. همستر کامبت در حال حاضر تنها توکنی درون این بازی است و امکان خرید یا فروش آن وجود ندارد. طبق اعلام تیم این بازی، توکن همستر کامبت قرار است روی شبکه تون کوین عرضه شود، اما زمان عرضه آن روی بلاکچنین و البته صرافی‌های ارز دیجیتال هم مشخص نیست.

با همه این ابهامات همستر کامبت تاکنون در جذب کاربر و درگیر کردن افراد مختلف به بازی موفق ظاهر شده است. طبق بررسی‌های «شبکه شرق» در مدت کوتاهی تعداد وب‌اپ این بازی ۹۰ میلیون کاربر را رد کرده و کانل یوتیوب آن ۱۵ میلیون دنبال‌کننده دارد و تعداد کاربران تلگرام آن هم به ۳۰ میلیون کاربر می‌رسد.

بازی که پوچ است 

اما چرا بازی کریپتویی که هیچ چیز مشخصی ندارد، این همه توانسته مردم را حداقل در ایران درگیر خود کند. رضا قربانی، کارشناس‌ فناوری‌های مالی، بازی کریتپویی همستر را در ادامه بازی‌هایی تلگرامی از جمله «نات‌ کوین» می‌داند که آن هم برگه سپید‌نامه یا White paper (سند رسمی است که قبل از رویدادهایی مانند عرضه اولیه توکن(ICO)  یا ایردراپ منتشر می‌شود تا در مورد فناوری، متدهای به کار رفته، محصول یا ارائه خدمات جدید پروژه، اطلاعات دقیقی ارائه دهد) نداشته و یک شبه به خاطر تبلیغ افراد مشهوری چون پاول دروف، موسس تلگرام در این شبکه اجتماعی توانست به شهرت زیادی برسد و نام آن در صرافی‌هایی مانند بایننس لیست شود. به گفته او در واقع اگرچه نات کوین سرانجام با لیست ‌شدن در صرافی‌ها امکان تبدیل سکه‌های مجازی به پول واقعی را فراهم کرد، اما همچنان وایت‌پیپر ندارد و هیچ نقشه‌ی راه یا کاربردی برای آن تعریف نشده است.

قربانی در این مورد به «شبکه شرق» می‌گوید: «به اعتقاد من با اینکه «نات کوین» در صرافی‌ها لیست شده اما یک پروژه شبه رمزارزی است که کاربران ایرانی هم به سمت خرید و فروش آن رفتند و قیمت آن در عرض یک ماه ۵ برابر شد و همین باعث شد برای خیلی‌ها جذاب شود و به طرف خرید آن بروند، ولی این پروژه هیچ کاربردی ندارد و آینده آن مشخص نیست، البته طرافداران آن کامیونیتی که در این زمینه شکل گرفته را ارزشمند می‌دانند و معتقدند می‌توان روی آن یکسری محصول ارائه داد.»

به باور او رمز‌ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و … پروژه‌های ارزشمندی هستند و خدمت ارائه می‌کنند برای مثال روی پلتفرم اتریوم می‌توان قرارداد هوشمند پیاده‌سازی کرد یا از سولانا می‌توان در فرایند WEB3 استفاده کرد، ولی در مورد شبه رمز‌ارزهایی مانند نات کوین یا همستر چنین چیزی مشخص نیست چون نه سپید نامه دارند نه ایردراپی در آنها صورت گرفته است.

او در توضیح اصطلاح ایردراپ می‌گوید: « ایردراپ به نوعی گل ریزان است. یعنی صاحب توکن همان اول تعدادی توکن را به صورت مجانی به پذیرنده‌های اول خود می‌دهد که در مورد همستر هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

به باور او لزوما نمی‌توان اسم این پروژه‌ها را کلاهبرداری گذاشت، چون بیشتر باعث سرگرمی آدم‌ها می‌شوند و به خاطر جذابتش باعث می‌شوند آدم‌های زیادی به سمت آن بروند. به گفته او هنوز تاریخ دقیق توزیع توکن و انجام ایردراپ بازی همستر کمبت مشخص نیست، اما در بخش‌های مختلف این بازی گفته شده که این ایردراپ به‌زودی انجام خواهد شد. شکل توزیع توکن، قیمت هر سکه و نحوه برداشت و فروش همستر نیز هنوز مشخص نشده است. در این شرایط چطور می‌شود به پولدار شدن از این بازی اعتماد کرد. او می‌گوید به اعتقادش این بازی پوچ است و حتی اگر یک زمانی قیمت آن هم صدبرابر شود، قیمت آن مثل خیلی رمزارزهای دیگر فروکش می‌کند. قربانی معتقد است چیزی که از همه چیز در مورد این بازی کریپتوی دردناک است این موضوع است که مردم به طرف هرچیزی که ارزان است می‌روند و سعی می‌کنند از آن پول درآورند و بعد اجتماعی این بازی از فناوری آن پررنگ‌تر است.

امنیت کاربران در خطر است؟

یکی از قابلیت‌های بازی همستر این است که می‌توانید یک صرافی را برای خود در بازی انتخاب کرده و به‌عنوان مدیرعامل فرضی آن نقش‌آفرینی کنید. کارکرد این انتخاب بین نام صرافی‌ها دقیقاً مشخص نیست، اما با انتخاب کردن یک صرافی به‌طور مرتب از طرف آن صرافی مقداری توکن درون بازی دریافت می‌کنید. حالا همین شرایط بازی باعث شده نگرانی‌های امنیتی هم در خصوص بازی به وجود بی‌آید، از جمله اینکه لینک‌های مختلفی در تلگرام دیده می‌شود که افراد را تشویق به کلیک روی آن می‌کنند تا سکه‌های بیشتری به دست بیاورند.

میلاد نوری، برنامه نویس، در گفت‌وگو با «شبکه شرق» در مورد نکات امنیتی برای انجام این بازی می‌گوید:‌ «در کناری این بازی کریپتویی حداقل من ۱۵ تا ۱۶ ربات پیدا کرده‌ام که کاربران را تشویق به استفاده می‌کنند تا سکه‌ها بیشتری به دست بیاورند یا کیف پول رمز ارزی خودشان را به این ربات متصل کنند تا بتوانند راحت‌تر معامله کنند. اما این روبات‌ها امن نیستند چون مشخص نیست از کجا آمده و چه کسی پشت آنها است و کاربران نباید روی آنها کلیلک کنند.»

او ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارد که می‌تواند جای کاربران در این برنامه کلیلک کند تا سکه‌های بیشتری به دست بیاورند، اما نصب این اپ روی گوشی دسترسی‌های  بیش از نیازی را از کاربران می‌خواهد. این دسترسی به اپ مانند این می‌مانند که کل صفحه گوشی خود را به کسی که نمی‌شناسید بدهید و این بسیار خطرناک و پرریسک است.»

براساس گفته‌های کارشناسان توکن این پروژه قرار است روی بلاکچین تون کوین عرضه شود و همکاری‌های هم با شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال  می‌خواهد داشته است. در مجموع، فعالیت در همستر کمبات، به غیر از زمان، فعلاً هزینه‌ای برای افراد ندارد. تصمیم درباره بازی کردن در همستر کامبت، بسته به شرایط و علاقه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. درمورد آینده این بازی هم، همه چیز بستگی به تصمیم‌های تیم همستر کمبات و موفقیت آنها در جلب توجه کاربران بیشتر و درگیرکردن شرکت‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال دارد. اگر می‌خواهید در این بازی کریتپویی فعالیت کنید تصمیم با خودتان است، اما حداقل کاری که برای جلوگیری از ضرر‌های احتمالی می‌توانید انجام دهید این است که روی روبات‌های کمک کننده به این بازی کلیک نکنید یا اپ‌های که وعده دریافت سکه‌های بیشتر به شما می‌دهد را روی گوشی خود نصب نکنید.

نظر شما