شناسهٔ خبر: 67047318 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

آفات و بیماری های پیاز زعفران از پیشگیری تا درمان

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام کشت زعفران باید نظارت دقیق روی آن داشته باشیم راه های پیشگیری از آفات و بیماری های مربوط به پیاز زعفران میباشد. همچنین باید بدانیم زمانی که مزارع ما دچار بیماری ها و یا در معرض حمله آفات قرار گرفت، چگونه در سریع ترین زمان بهترین اقدام را در جهت رفع آن انجام دهیم. چرا ک کوچک ترین اهمال کاری باعث بروز خسارات جبران ناپذیر میشود. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، از انجا که تنها علف سبز در زمستان برگ سبز زعفران است، خرگوش با خوردن برگ زعفران و بیرون اوردن پیاز خسارت زیادی را به مزارع زعفران وارد میکند.

برای مبارزه با خرگوش میتوان مزرعه مورد نظر را حصارکشی کرد و یا از تله ها مسموم در نقاط مختلف مزرعه استفاده نمود. 

یکی از مهم ترین جوندگان خسارت زا برای مزرعه زعفران شما، موش میباشد. موشها در انواع مختلف موش کور، موش دوپای کوهستانی، موش ورامین، موش خانگی و موش صحرایی با حمله به مزرعه زعفران میتوانند خسارتهای زیادی بار بیاورند. موشها غالبا برگ و پیاز زعفران شما را میجوند و باعث از بین رفتن مزارع شما میشوند.

برای مبارزه با موش راه ها مختلفی وجود دارد. روش اول استفاده از دود اگزوز موتور است به طوری که تمام لانه های موش را با خاک پرکنید و بر دهانه یکی از لانه ها شیلنگ را قرار میدهیم و و سر دیگر شیلنگ را به اگزوز موتور یا کپسول خانگی وصل میکنیم و با این روش موش ها دچار خفگی میشوند. روش های بعدی استفاده از کپسول گاز و قرص برنج می‌باشد

خارپشت یا جوجه تیغی معمولا شبانه به مزرعه حمله میکند و با درآوردن پیاز زعفران و خوردن آن خسارت کلی به مزرعه وارد میکند. برای مبارزه با خارپشت میتوان به محصور کردن مزرعه پرداخت و یا خارپشت حمله کننده به مزرعه را شکار کرد.

بیماری قارچ یکی از خطرناک ترین بیماری هاییست که هر مزرعه ای، به خصوص مزرعه زعفران را تهدید میکند. از جمله عوارض این بیماری میتوان به پوسیدگی در ریشه و ساقه، سوختگی و سیاه شدن بذر، ریزش و زرد شدن برگها اشاره کرد.

مهم ترین عواملی باعث بروز قارچ در گیاه میشود گرما و رطوبت است و همین عامل باعث تکثیر قارچ در بین پیازهای زعفران می شود. به همین دلیل زعفران در شمال کشور به دلیل رطوبت بالا کشت نمی شود. 

برای پیشگیری از بروز قارچ باید پیاززعفران را قبل از کاشت ضدعفونی کنیم اما هنگامی که پیاز زعفران دچار بیماری قارچ میشود،  قسمت های مختلف پیاز سیاه شده و رشد گیاه متوقف میشود، بنابراین هر چه سریع تر باید آلودگی قارچی پیاز زعفران را برطرف کنیم. استفاده از قارچ کش ها راه حل مناسبی حل این مشکل میباشد. از جمله بهترین قارچ کش ها میتوان موارد زیر را نام برد:

قارچ پیاز زعفران

بیماری زوال در مزرعه زعفران زمانی به وجود می آید که در پیازهای زعفران قارچ ریزوکتونیا پدیدار شود، این نوع قارچ بعد از حمله به به سطح پیاز باعث به وجود آمدن لکه های سرخ رنگ در پیاز میشود و بعد از مدتی با نفوذ به داخل پیاز باعث به وجود آمدن برآمدگیهایی در سطح پیاز و پوسیدن و خشک شدن برگهای گیاه میشود.

قارچ فوماگو عامل اصلی بروز بیماری سیاهک در پیاز زعفران میباشد. بیماری سیاهک از برگها شروع می شود و در نهایت پیازهای زعفران را آلوده میکند. پدیدار شدن لکه های قهوه ای ریز روی برگ، پوسیده و له شدن برگ ها و پیاز زعفران از علائم اصلی این بیماریست که در نهایت کل پیاز های زعفران را به نابودی میکشاند.

هنگامی که پیاز زعفران درگیر باکتری بورخلدریا گلادیولی میشود برگهای گیه شروع به زرد شدن میکند، در این هنگام میگوییم مزرعه به بیماری زردی مبتلا شده است از جمله علائم بیماری زردی میتوان موارد زیر را نام برد:

زردی برگ زعفران

خشکی و پوسیدگی برگ زعفران

ایجاد لکه روی پیاز و برگ

بیماری زردی پیاز زعفران

موجود بسیار ریز با رنگ سفید یا قهوه ای کم رنگ که با چشم قابل دیدن نیست اما زمانی که پیازهای زعفران را آلوده کند، در صورتی که اقدامی در جهت از بین بردن آن انجام نشود باعث نابودی کل مزرعه میشود. از جمله دلایل بروز کنه در مزرعه میتوان موارد خاک آلوده، پیاز آلوده و یا کود حیوانی و دامی آلوده را نام برد.

از جمله علائم کنه میتوان موارد : وجود لکه های قهوه ای یا سیاه روی پیاز، پوسیدگی و لهیدگی پیاز، کاهش رشد زعفران و کاهش تعداد گلها و کیفیت زعفران را نام برد.

برای پیشگیری از ایجاد کنه در مرحله اول در خرید پیاز زعفران دقت کنید و از مراکز مطمئن خرید کنید و حتما پیازهای زعفران را قبل از کاشت ضدعفونی کنید. اما در صورتی که مزرعه شما به آفت کنه گرفتار شده باشد برای حل این مشکل باید سریعا آن را شناسایی کرده و از سموم از بین برنده کنه استفاده نمایید. نکته مهم در مورد کنه پیاز زعفران این است که خوشبختانه کنه از پیاز مادری به پیاز دختری منتقل نمیشود و تازمانی که پیاز مادری به صورت کامل از بین نرفته میتواند تقسیم شده و پیازهای دختری به وجود آید.

کنه پیاز زعفران

 تریپس نوعی از حشره با رنگ زرد دارای بالهای بارید و نوک تیز میباشد و زمانی که برگهای سبز زعفران وجود دارد تریپس پشت آنها تخمک گذاری میکند. روی برگهای زعفران نقاط زرد و سفید رنگ ایجاد میکند. زمانی که گیاه مورد مله تریپس قرار گیرد، دچار خزان شده و کیفت آن به شدت کاهش پیدا میکند.

جمعیت این آفت در اواخر دوره رویش روبه افزایش است و به همین دلیل نیاز به مبارزه شیمیایی با این آفت نیست اما باعث کاهش محصول در سال آینده میشود.

کرم پیاز خوار به رنگ سفید و در زیر خاک فعالیت میکند و هنگامی که به گیاه حمله کند باعث زرد شدن ناگهانی برگها، خشک شدن و پژمردگی گیاه میشود. این آفت خسارت سنگینی را به مزرعه وارد میکند و برای مقابله با آن از سم سوین میتوان استفاده کرد. 

در این مقاله به صورت کلی تمامی آفات و بیماری های پیاز زعفران تفصیل بیان شد. نکته مهمی که از این مقاله بدست می آید این است که قبل از شروع به کشت هر محصولی به خصوص زعفران باید بذر و تخم گیاه مد نظر و یا پیاز زعفران را از مراکز مطمئن خریداری کنیم چرا که در صورتی که ما پیاز زعفران نارغوب خریداری کنیم و یا پیازهایی که ضد عفونی نشده باشند، بسیاری از آفات و بیماری ها پدیدار میشود و در نهایت بعد از صرف هزینه و زمان زیادی باید به برطرف سازی آن بپردازیم برای حل این مشکل پیشنهاد ما به شما خرید پیاز زعفران از شرکت ها معتبری همچون ماه چین، ماه کشت و باسلام می‌باشد چرا که این مراکز بعد از سالها تلاش و فعالیت در این زمینه از اعتبار بالایی برخوردار میباشند. 

برچسب‌ها:

نظر شما