شناسهٔ خبر: 67046919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نماینده اندیمشک: سدهای کرخه، دز و بالارود نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: سدهای کرخه، دز و بالارود این شهرستان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و باید با نگاه کارشناسی، از این ظرفیت‌های مهم استفاده بیشتری شود.

به گزارش شفقنا از ایرنا جهانبخش قلاوند روز پنجشنبه در نشست مشترک با مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و جمعی از مدیران و کارشناسان محلی در سالن اجتماعات سد کرخه با اشاره به اینکه تقویت تولید و اقتصاد مستلزم استفاده اصولی از ظرفیت‌هاست، افزود: شهرستان اندیمشک دارای موقعیت‌های ویژه اقتصادی در بخش آب و برق، کشاورزی، راه آهن و ترانزیت است که باید مورد توجه جدی‌تر قرار گیرند.
وی با اشاره به نقش مهم این خطه در دوران طلایی دفاع مقدس ادامه داد: قدرت ایمان و اعتقاد دلاورمردان و شیرزنان این دیار در برابر نفوذ و هجمه دشمن بعثی ستودنی بود و ما همواره قدردان این حماسه‌های مردمی هستیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از استعدادها و منابع ارزشمند خوزستان تاکید کرد و گفت: برغم داشتن این ظرفیت‌ها در منطقه، بیکاری و سایر معضلات در شأن و جایگاه استان نیست.
به گفته وی، خوزستان یک منطقه مهم و راهبردی است که بواسطه برخورداری از شاخص‌های توسعه، در عرصه ملی بسیار تأثیرگذار است.
قلاوند اظهار کرد: با وجود این ظرفیت‌های بزرگ در خوزستان، این منطقه باید جایگاه بهتری به لحاظ اشتغالزایی و آموزش و پرورش داشته باشد.
وی افزود: این دیار در فداکاری‌ها و مقاومت و اعتقاد به آرمان‌های اسلام و انقلاب می‌درخشد اما هنوز ما در بخش پاسخگویی به مطالبات عمومی مشکلات زیادی داریم که باید با تلاش جدی‌تر برطرف شوند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توزیع عادلانه خدمات به روستاها و مناطق عشایری گفت: با توجه به سهم جامعه روستایی و عشایر در توسعه کشور، این قشر نیاز به حمایت و خدمات بیشتر دارند.
وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده مطلوب از منابع آب و خاک افزود: سدهای کرخه، دز و بالارود ظرفیت‌های عظیم اقتصادی شهرستان و استان هستند که می‌توانند سهم مهمی در بخش تولید، اشتغال و گردشگری ایفا کنند.

قلاوند گفت: با استفاده از برنامه‌های کارشناسی شده برای استفاده بهتر و اصولی از این داشته‌های مهم، می‌توان جایگاه اقتصادی شهرستان و استان را نیز ارتقا بخشید.
وی افزود: استفاده بهینه از ظرفیت‌های شهرستان و صنایع کشاورزی می‌تواند در زندگی مردم تاثیر بسزایی داشته باشد از این رو نباید اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران برای تاثیرگذاری بیشتر این ظرفیت‌ها تاکید کرد.
یوسف زمانی اصل فرماندار اندیمشک نیز در این نشست با اشاره به خدمات انجام شده در منطقه گفت: گام‌های بزرگی در سطح شهرستان برداشته شده است و باید با همدلی برای توسعه شهرستان تلاش شود.
صدریان فر مدیرعامل سازمان آب و برق استان نیز در این نشست به تشریح شرایط سدهای شهرستان و برنامه‌های پیش رو برای استفاده بهتر از این ظرفیت‌ها پرداخت.
بررسی چالش‌ها و نیازهای این حوزه محور بحث و تصمیم گیری در این نشست بود.

شهرستان اندیمشک، ورودی شمالی استان خوزستان است که از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی مختلفی مانند کرخه، دز، بالارود، راه آهن و غیره برخوردار است.

سد دز یک سد بتُنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک احداث شده است.

این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات است.

سد کرخه یکی از بزرگترین سدهای خاکی دنیا و بزرگترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌ است.

نظر شما