شناسهٔ خبر: 67045974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

محیط‌بانان؛ فداییان بی‌ادعای طبیعت و محیط زیست + فیلم

اگر محیط‌بانان، این سبزپوشان بی‌ادعا نبودند، بیشتر گونه‌های حیوانی با خطر انقراض مواجه می‌شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، محیط‌بانان با وجود مخاطرات فراوان چون پرت شدن از کوه، رویارویی با شکارچیان، با عشق و علاقه حافظ طبیعت و حیات وحش هستند، اگر این سبزپوشان بی‌ادعا نبودند، بیشتر گونه‌های حیوانی با خطر انقراض مواجه می‌شدند.

امیر کاظمی جانباز بازنشسته‌ محیط زیست از عشق و علاقه‌اش به محیط‌بانی گفت و افزود: امروز که در جمع همکارانم قرار گرفته‌ام، خیلی خوشحالم و به یاد شبانه‌روزهایی که در این عرصه خدمت کرده‌ام‌، افتادم.

وی ضمن دلتنگی ش برای همکاران شهیدش‌ گفت: من به وجود چنین برادرانی افتخار می‌کنم که جان خود را برای حفاظت از محیط زیست فدا کرده و به شهادت رسیدند.

وی گفت: کار ماموران محیط زیست بسیار سخت است اما وجود این مشکلات ذره‌ای از عشق محیط بان به کارش را کم نمی‌کند.

 این محیط‌بان بازنشسته به سال‌های زمان خدمتش اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود آلوده بوده منطقه به مین، من و همکارانم با جان و دل از منطقه حفاظت کردیم.

محیط‌بان دیگر با بیان اینکه این فعالیت‌ها تنها بخشی از تلاش‌هایی است که برای حفاظت از محیط زیست انجام شده است، گفت: بیاید با هم نگهدار این میراث گرانبها باشیم.

.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ایلام، با اشاره به نامگذاری شعار هفته ‌محیط زیست امسال با عنوان « سهم من در تداوم حیات » اظهار داشت: هر کدام از ما به نحوی وظیفه داریم، حافظ و حامی محیط زیست باشیم.

‌علیرضا محمدی‌ با اشاره به چالش‌های موجود در محیط زیست گفت: تغییرات اقلیمی، گرم شدن کره زمین، طوفان‌های شن و گرد و غبارها، آلودگی‌هایی که به نحوی مشکلات زیست محیطی را در سطح جهان به وجود آورده‌اند و همچنین انقراض گونه‌‌های گیاهی و جانوری که شاید یک قرن طول بکشد تا در چرخه ‌حیات قرار گیرد، از این موارد بوده که نیاز به حمایت و حفاظت دارد.

وی بیان اینکه راه‌حل مسائل محیط زیستی باید در تغییر رفتار و نگرش انسان مورد بررسی قرار گیرد، گفت: در این راستا آموزش و رسانه نقش مهمی در ایجاد آگاهی مردم نسبت به مسائل محیط زیستی و اقدام برای محافظت از محیط زیست ایفا می‌کند.

محمدی با بیان اینکه از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام، یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل داده است، افزود: در این استان 143 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی و ملی استان زیرپوشش و رصد حفاظت محیط زیست و محیط‌بانان استان قرار دارد.

وی گفت: 43 گونه پستاندار، 200 گونه پرنده، هفت‌گونه دوزیست و 42 گونه خزنده در این استان وجود دارد و تحت حفاظت سامان محیط زیست قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: چهار منطقه " مانشت و قلارنگ"، "کبیرکوه"، "دینارکوه" و "کولِگ" مناطق حفاظت شده استان ایلام را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین 2 منطقه آثار طبیعی و ملی شامل" غار خفاش"،"چشمه‌های آبگرم" و "چشمه قیر" در دهلران و "تنگه رازیانه" در شهرستان بدره نیز در حفاظت محیط زیست استان ایلام هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام خاطر نشان کرد: گشت‌های کنترل و حفاظت نیز در سایر مناطق و عرصه‌های طبیعی و ملی استان برای حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری فعالیت دارند.

‌محمدی در ادامه به ویژه‌برنامه‌های هفته محیط زیست در این استان اشاره داشت و گفت: این برنامه‌ها از 16 لغایت 22 خرداد ‌ماه برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام افزود: حضور در مزار شهدای محیط‌بان، دیدار با ائمه جمعه، پخش کلیپ در سیمای استانی، حضور در تریبون‌های نماز جمعه، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، نشست خبری با اصحاب رسانه، کارگاه آموزشی محیط زیستی ویژه کودکان و نوجوانان، تبلیغات محیطی، حضور در خبرگزاری‌ها، پاکسازی جاده‌ها و طبیعت و بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی، بخشی از این برنامه‌ها‌ست.

وی در پایان با بیان اینکه 12 خانه محیط زیست در استان ایلام وجود دارد، گفت: در طول هفته محیط زیست برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مباحث محیط زیستی، فرهنگی و آموزشی در این خانه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام/180/.

نظر شما